Drømmen om en tryggere fremtid…

Sola stekte denne ettermiddagen i San Antonio i Texas. 39 grader er varmt. Veldig varmt!
En kommuneansatt hører rop om hjelp fra traileren som står parkert. Da brannvesenet kommer til og får åpnet traileren finner de 46 døde. 16 er fremdeles i live og blir fraktet til sykehuset. Om alle de 16 vil overleve er fremdeles for tidlig å si.

62 mennesker, flere av de barn, innestengt i en trailer i 39 grader uten vann.
Sjåføren har stukket av.

Dette er ikke første gang en slik hendelse skjer i San Antonio. Flere tusen mennesker har mistet livet i forsøk på å komme seg over grensen til USA.  I 2017 døde ti personer etter at de ble funnet i en lastebil som to parkert utenfor en Walmart-butikk. 19 migranter ble funnet i en glovarm lastebil i 2019.

Menneskesmugling er god forretning. I en sak fra 2019 fra et annet kontinent og en annen flyktningstrøm  er prisen 30.000 for en voksen og 20.000 for et barn. Om det er samme pris for å smugle mennesker inn i USA vet jeg ikke. Men hvis det er det tjente noen over 1,8 millioner på den traileren. Det var garantert ikke trailersjåføren som fikk den største delen av den fortjenesten.

Jeg forstår at det i menneskesmuglerbransjen som i alle andre bransjer gjelder å holde kostnadene nede og produksjonen på maks. Men hvor mye ville det kostet med noen store kanner vann? Selv om det muligens ville tatt opp plassen for 2 migranter, og man bare fikk stappet 60 mennesker inn i den traileren. Jeg tror fortjenesten likevel hadde blitt rimelig bra for de som sitter på toppen og høster fortjenesten. 1,75 millioner er også penger.

De kriminelle nettverkene i Europa hadde i 2015 inntekter fra menneskesmugling på i alt mellom fem og seks milliarder dollar, viser Europol-Interpol i «Report on Migrant Smuggling Networks» fra mai 2016. Her kommer det frem at kriminelle nettverk har vært involvert i 90 prosent av flyktningenes og migrantenes innreiser til EU.

Europols rapport «Migrant Smuggling in EU», 2016, anslår at 40.000 personer er involvert i menneskesmugling til og i Europa.
Som dere skjønner er det mange som tjener gode penger på trafikken på alle kontinenter.
Om noen av de de “hjelper” dør under transport gjør ikke noe for dem. “Kundene” ha jo allerede betalt.

Siden 2000 har over 30.000 mennesker mistet livet i forsøk på å nå eller forbli i Europa, ifølge The Migrant Files, et konsortium bestående av journalister fra 15 europeiske land. Nye murer og stengte grenser fører bare til at smuglerne hever prisene og finner nye fluktruter. De europeiske mottiltakene med å stenge og militarisere grensene har ført til endring av fluktrutene, gjort migranter og flyktninger mer avhengig av smuglere og økt kostnadene og risikoen ved å krysse grensene.

Når Texas-guvernør Abbott går kraftig ut mot president Biden etter tragedien i San Antonio og hevder at dødsfallene skyldes hans «åpne grenser»-politikk så er det kanskje bare en lettvint måte å peke på en syndebukk på et problem det ikke finnes en lett løsning på

Jeg skal ikke komme med en enkel løsning. Så lenge det finnes krig, sult og nød vil mennesker søke etter trygghet og bedre velstand for seg og sine.
Så lenge det fines et “marked”, mennesker som søker trygghet, vil det og finnes noen som vil tjene penger på å hjelpe dem. Men jeg tror man i stedet for å bygge murer bør “følge pengene”.  Få tak i de som sitter på toppene og høster fortjeneste på andres fortvilelse og nød.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg