Du er vel takknemlig?

Noen tekster gjør mer inntrykk enn andre.  Noen tekster ører deg så at det gjør vondt, vondt langt inn i ryggmargen.  I dag kom jeg over en slik blogg.  Bloggen til Monicha Winther som er på plass nummer 100 i dag.
Teksten handler om å leve med smerter, leve etter en alvorlig skade og den takknemligheten folk mener Monicha bør vise.  Hun er jo tross alt i live. Det kunne gått så mye, mye verre.

Jeg kjenner ikke Monicha eller bloggen hennes, så jeg blir sittende og lese litt i gamle innlegg.  Hun overlevde, Hun ble ikke lam.  Hun ble ikke hjerneskadet.  Hun bør være takknemlig er liksom budskapet i teksten.  Jeg blir nysgjerrig. Hva har egentlig skjedd?  Hvor skadet er hun?

Det er en sterk historie. Utrolig godt beskrevet.  En tekst som gjør inntrykk.
Monicha hoppet.
Hoppet fra taket på en bygning.
Hun var deprimert. Utslitt. Fikk ikke hjelp. Så hun hoppet i ren fortvilelse.
Hun knuste alt som var mulig å knuse.

Men hun lever. Hun kan gå. Hun ble ikke hjerneskadet. De lappet og skrudde henne sammen.
Hun var heldig?
Hun må jo være takknemlig?

Jeg lurer på om de har behandlet den opprinnelige sykdommen.
Depresjonen.
Jeg vet om ei som hoppet – som Monicha.
Hun knuste og alt som var mulig å knuse – som Monicha.
De lappet henne sammen.  Fikk henne på beina – som Monicha.
Når hun endelig ble skrevet ut fra sykehuset tok hun heisen til topps i den samme bygningen – og hoppet en gang til.
La ikke det skje Monicha!!!!

Det blir nesten brutalt trivielt.  Overgangen fra Monicha til Juliecv.   Juliecv skriver om vaskepulver.
Vaskepulver som du kan bestille over nett. Få rett hjem i postkassa,
Men som gir firmaet rett til å sende deg reklame på kosttilskudd.
Og det er heller ikke lov å returnere vaskepulveret etter første forsendelse.  Glemmer du å avbestille sitter du der med vaskepulver.

Juliecv er negativ til slike ordninger.
Det er jeg og.
Om vaskepulveret er bra? Det har verken Juliecv eller jeg noen formening om. Det er kjøpsbetingelsene vi er kritiske til.

Kjeftesmella har ikke fått sovet i natt.  Hun sto opp klokka 5 og gikk ut. Slike fine morgenstunder er gull verdt.  Yngste Sønn sendte snapp ved de tider. Snapp av en soloppgang tatt fra en hengekøye.  Han snek seg ut etter at vi la oss.

Tur og trening har vært på vårtur.  Ett bilde og lite med tekst.  Like greit.
Jeg savner så utrolig å være ute i skogen på denne tiden av året.  Den fineste tida,
Enda er det tre uker til jeg får av gipsen og så smått kan begynne å belaste beinet.

Da er det bare vaniljekrem igjen. Vaniljekrem med egg. Den skrev jeg om i går.

Hva tar jeg med meg fra bunnbloggerne i dag?
Gå inn og les Monicha sin historie!   Den er sterk! Den gjør inntrykk.

12 kommentarer
    1. Monicha sin historie er helt forferdelig lesing, men jeg er likevel veldig glad for at hun er så åpen og deler sin historie. Boken hennes skal jeg kjøpe.

    2. Hadde gjort en gang for mange år siden. Hoppet ikke av en bygg, men tok tabletter for å dø. Heldigvis ble jeg berget og jeg har funnet Gud. Nå er jeg veldig takknemlig for at jeg overlevde.
      Fortsatt god bedring til deg. Håper du får vandre ut snart.

    3. Takknemlighet…Ja, hvor skal man starte🤗..
      Rett på, det ligger innebygd i deg, man har medfølelse og empati, mest sannsynlig..
      Det kan skape konflikter også.
      Jeg fikk en skade i nakken for noen år siden, livet er litt begrenset, før og etter..Litt..
      Det har ført med seg mye..Værste jeg hører, min mor gjør ting for meg, ytrer det etterpå, alt jeg gjør for deg!
      Vel, finnes ikke noe mer sårende enn det! Gjør man ting for andre skal man gjøre det fordi man har lyst, ikke kreve noe tilbake. Ja, vet det er en hårfin balanse der…Mor og datter..🤗
      Og for all del Trist med historien til Monicha, alt godt til henne!!!!❤️For min del så leser jeg det som er positivt. Positivitet avler positivitet osv..
      Men om noen kan få til en forandring, det tror jeg på, så er det dere med mange følgerne. Deg og Christine Emilie. Ironisk nok. (Liker henne Såå. Godt😍😍)Sammen er man sterke! 🤗😄👌Du er ei likanes dame, evnen til å tilpasse deg. Empatisk og omsorgsfull, skal ikke stå på det!!! Gleder meg til å følge dere vidre😊Klem Marit

    4. Leser hva du skriver. Så tøft å stå frem med dette.
      Vet ikke om jeg orker å lese dette nå! Kanskje en annen dag. Jeg blir fryktelig uvel av sånt jeg.
      Lever meg inn i slike historier og får det ikke ut av tankene..

    5. Det Monicha skrev om de som skulle ha hjulpet henne dengang hun virkelig trengte hjelp var sjokkerende lesing. Nå er jo dette en god stund siden, men hva møter unge som sliter idag? Er ting blitt bedre eller verre? Særlig med tanke på det som skjer med isolering disse koronatidene.

    6. Leste historien til Monicha, og det er dyster lesing. Likevel godt at hun er åpen om det og for det fortjener hun respekt. Jeg er mest rystet over den legen hun var hos. Var sjøl hos lege da jeg var deprimert og fikk “lykkepiller” som jeg gikk på i fire dager, da gikk resten i do. Makan så sløv og apatisk man ble. Dette skjedde på 90 tallet. Ha en fin langhelg og 17 mai.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg