En engasjerende kveld…..

Sophie Elise er tilbake på bloggtoppen, og hun har 2 innlegg i går. Innleggene sine kaller hun  “En engasjerende dag”. og “En spennende dag.”   Det kunne godt passe på innlegg om gårsdagen min og.  Jeg har sagt det før og sier det gjerne igjen; Vi er ikke så forskjellige, Sophie Elise og jeg.

For meg var det jo “Kick-off” på valgkampen som liksom var gårsdagens store happening.  Jeg var ganske stressa i forkant, og ganske utlada i etterkant, så jeg trengte natta for å la ting synke inn. Nå er det vel tid for litt evaluering.

Vi som skulle “i ilden” kunne komme til Gledeshuset en times tid før arrangementet skulle starte for å møtes, få svar på eventuelle spørsmål og snakke med programlederen Tom Berntsen. Jeg var der ca en halv time arrangementet startet og fant min gjeng i den ene kroken. Stort sett folk fra opposisjonen med støttespillere. Fra Rødt var vi vel til sluttføre stykker. I salen totalt rundt 70 tror jeg. Noen sa det var solgt 60 billetter i forkant.

Arrangementet startet med “avskjedsintervjuv” med han Kjell som gir seg etter 12 år som ordfører. Han var forholdsvis klar på at han mener at “fornuftsekteskapet” mellom Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti burde ta slutt etter valget. Han klarte seg greit, selv om han fikk en del litt gravende spørsmål fra programlederen.

Så var det ordførerkandidatene fra de to største partiene sin tur til å duellere. Kirsten fra Ap og Dag fra Høyre.
De er jo enig og tro til Ringkolltoppen faller, og programlederen strevde veldig med å få frem forskjellene på de eller hva de var uenige om.  Men som Kirsten sa, de tingene snakker vi ikke om.  Programlederen klarte heller ikke å finne ut om de kom til å fortsette samarbeidet etter valget. Det hadde de ikke snakket om, og kom ikke til å snakke om før valgresultatet er klart.

Hvem som vant duellen?
Helt klart programlederen.

Etter pause var det vi andre partiene som slapp til for å snakke om vårt partis hjertesaker..
Venstre var vel de som var flinkest i å holde seg til EN konkret sak.  Deres kandidat snakket kun om en ting. Hans kampsak var at Gaming skulle inn som aktivitet i idrettslagene.
Jeg snakket om det meste.  Rødt sin kjernesak var vel å komme inn med en størst mulig gruppe i kommunestyret.
Jeg tenkte å lage et eget innlegg senere i dag om min egen “opptreden” med evaluering.
Så var det SV sin unge representant.  Han snakket om forskjells-Norge og barnefattigdom Jeg syntes han hadde et utrolig godt innlegg. Gamle Gubben Grå syntes det var det dårligste.
SP snakket om nærmiljøpolitikk. Bra opptreden av en flink ungdom.
Krf snakket om … må tenke litt ..frivillighet og Blåkors.  Tenkte og at samarbeidet med de 4 partiene i Flertallskammeratene (AP, Hø, V og Krf kanskje burde ta slutt.)
Frp snakket om Frp politikk. Faktisk litt positiv. Jeg trodde ut fra hvem som skulle representere dem, at det skulle være en opptreden i fremmedhat, men han var mer nyansert.
Høyre og Ap  hadde og hver sin representant, men de sa ikke noe ikke de to ordførerkandidatene ikke allerede hadde sagt.

Litt spørsmål fra publikum og interne diskusjoner.  Jeg var oppe igjen to ganger. To andre fra Rødt var også en gan hver på podiet.

Dag Henaug, Høyresordførerkandidat hevdet litt såret at Sp i 2014 hadde foreslått å legge ned Hønefoss skole og hadde fått støtte av dette fra Rødt i Kommunestyret. Direkte feilinformering. Ikke minst fordi Rødt ikke var representert i kommunestyret i 2014.
En fra publikum tok ordet og sa at Solidaritetslista (som Rødt var en del av) tvert i mot hadde foreslått å utrede hva skoleveien ville ha kostet å sikre, men at det hadde blitt nedstemt  av Flertallskammeratene.
Det er den rapporten som er gjort i etterkant 4 år senere, og som viser at man ikke har råd til å sikre skoleveien nødvendig Hovedutvalget denne uka har gått inn for å bevilge 9 millioner til sikring av strekningen som en rapport utarbeidet på bestilling av kommunen sier at det vil koste 125 millioner, altså 116 millioner mer enn budsjettert. (eller 7.3% av det som er nødvendig) Noe som er en stor sak fo tiden.

Det ble en lang men inspirerende kveld

 

 

4 kommentarer
    1. Hm, Sophie Elise får kjeft over hele linja for å ha tatovert “hår” i hodebunnen bak ørene pga tynt hår der…..såååååå…
      Best å ikke si noe. 🙄

      1. Har tynt hår, ekstremt tynt hår. Sutra til frisøren i går. Men fikk ikke tatoveringer bak øra for det.
        Vi hadde visst tre innlegg i går.

        1. Vent til hun oppdager at håret bare blir tynnere med alderen. Inkludert hårstråene også, så det blir liksom dobbelt tynt ( som mitt nå). Parykk er jo en løsning,…muligens litt varmt om sommeren.

          Det plaskregner som vanlig, og tåke er det også. Det skulle bli opp til 40 cm snø. De må ha ment hos deg ..igjen. 😁 Plenen er grønn. Av mose pga alt regnet!

          1. Det har snødd i dag og. Gidder ikke kommentere det. Har tro på at hvis jeg ignorerer det så slutter det en eller annen gang i mai…
            Datteren mente at hvis jeg ønsket meg bedre hår var parykk alternativet. Det var vist mer vanlig enn tidligere. Og jeg som har sluttet å spørre pasientene om de har parykk før jeg tar røntgenbilder av hodet… (kan gi skygger på bildet som kan misstolkes)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg