Et hemmelig liv

Reklame | Boka Eit hemmeleg liv av Sigrun Slapgard. (Har på ingen måte fått betalt for å skrive dette, men velger likevel å merke det som reklame.)

Gamle Gubben Grå er utrolig interessert i bøker om andre verdenskrig. Og da mener jeg utrolig interessert! En stund før jul leste jeg en anmeldelse av boka “Et hemmeleg liv” som er en historie om Wilhelm Holst. Han var norsk, frivillig under den spanske borgerkrigen, og ble senere britisk spesialagent under andre verdenskrig.  Dette måtte være boken for Gamle Gubben Grå.  Flott julegave fra meg, tenkte jeg.

Da jeg endelig kom til å tenke på bokanmeldelsen av denne boka en dag rett før jul hadde jeg allerede kjøpt tre bøker til Gamle Gubben Grå i julegave. Men han leser jo bøker hele tiden så en fjerde bok kunne vel ikke skade.

Jeg leste bak på boka for å forsikre meg om at det var riktig bok, og at jeg fremdeles syntes den hørte like interessant ut. Det gjorde den i høyeste grad! For nå leste jeg at Wilhelm Holst også hadde lokal tilknytning. Hans kone, Anna var fra Ådalen, og hans to sønner på 15 og 16 år ble drept i aprildagene 1940 her.

Jeg trenger sikkert ikke fortelle at jeg kjøpte boka. Og så interessert ble jeg at jeg begynte å la og smuglese i boka.  Kanskje dette også kunne være en gaveide til Høvdingen? Hvis det finnes noen som er mer interessert i bøker om andre verdenskrig enn Gamle Gubben Grå så må det være Høvdingen. Og ja, dette var helt klart ei bok som også ville falle i smak der! Det fant jeg ut samme kveld når jeg hadde lest de 50 første sidene i boka. Dagen etter dro jeg og kjøpte en bok til.

Gamle Gubben Grå fikk bøker nok til jul, så jeg koste meg med å lese denne boka selv.  Og jeg har virkelig kost meg. Sittet nedsunket i en stor, god skinnsnor foran peisen og lest. Historien har vært spennende! Jeg har lært mye om den spanske borgerkrigen, og også om forhold i Norge som jeg ikke var klar over. Den lokale tilknytningen og hendelsene rundt sønnene er gitt god plass. Og for bare å gjøre boka enda mer aktuell bodde Wilhelm Holst siste del av livet i Eventyrveien i Ullevaal Hageby, kun få hundre meter fra der Gamle Gubben Grå vokste opp.

Boka er utrolig godt skrevet, nesten som en roman. Det er mange bilder i boka, bilder Anna og Wilhelm sendte til hverandre gjennom krigsårene. Man vet mye om livene deres og hverdagene både gjennom brev som er blitt tatt vare på og materiell funnet i arkiv i Norge, Frankrike, London og USA.

Jeg er interessert i historie, men  ikke så oppslukt av andre verdenskrig. Med både en far og en ektemann som er litt over middels interessert i temaet er jeg i grunn ganske lei temaet.  Men dette var ei bok hvor jeg ble fascinert allerede da jeg bladde forsiktig i den. Les selv, og kos deg!

4 kommentarer
    1. Denne havnet på leselisten min. Jeg deler Høvdingens og Gubbens interesse for siste verdenskrig, og har siden ungdomstiden lest utrolig mye om den. Jeg hører til de som mener at man må kjenne historien for å unngå å gjøre de samme feilene på nytt …

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg