Et lite dikt fra kjerringa….

Blogg.no har blitt rene poesi-ringen i det siste.  Når Vibbedille på plassen over meg på bloggtoppen kaster seg på trenden i sitt siste innlegg er det vel på tide at også kjerringa kaster seg på poesi-bølgen.

Jeg finner frem kanonen. Med tunge bevegelser gjør jeg den klar.
Sukker litt og retter ryggen. Er det det rette grepet jeg tar?
Å fyre av kanonen – og kaste meg inn i en krig til?
Jeg stopper opp og spør meg selv;  Er det virkelig dette jeg vil?

Jeg behøver ikke bry meg. Det er ikke min konflikt.
Jeg forstår ikke en gang grunnen til at det nå kriges med dikt.
Mulig jeg har gått glipp av noen formuleringer og ord.
Men handler ikke dette egentlig om snøen som falt i fjor?

Man skyter ikke spurv med kanoner eller kaniner med nålestikk.
Skal jeg la kanonen drønne bare for å oppnå noen klikk?
Jeg setter meg ned ved kanonen, jeg henter ei kuler og krutt.
Jeg aner ikke en gang i hvilken retning jeg skulle ha siktet og skutt.

Jeg er ikke redd for å kjempe hvis saken er viktig og stor
jeg gidder ikke repriser på krigen som raste i fjor.
La de som vil krige få krige. Jeg orker ei drive med slikt.
Jeg setter meg ned ved kanonen og skriver om fred i et dikt.

 

 

 

23 kommentarer
    1. Det beste diktet av de alle, i mine øyne. Det beste er å holde fred med hverandre, respektere at vi har ulike meninger om mangt og meget. Jeg savner generelt mer raushet her på blogg.no. At ikke alt blir tatt opp i verste mening. Minner rmeg mye om hundemiljøet jeg tidligere vanket i.

    2. Stemmer det, det er snøen som falt i fjor, men som dessverre ble repostet i år…Fordi om poeten velger å endre mottaker av budskapet endres ikkje det faktum at “alle” vet hvem diktet i utgangspunktet var myntet på. At du ikkje gidder repriser motbeviser du jo her. Dessuten…en sak trenger ikkje være viktig og stor for at den er VERDT å kjempe for….

      1. Jeg forstår hvorfor du kjemper for en venn som for tiden får litt tøff behandling. Det er flott og stille opp for sine venner. Det ville jeg og ha gjort hvis det var en av mine venner som ble angrepet.
        Siden jeg antar at jeg ikke kjenner hele historien velger jeg ikke å velge side.

        1. Måtte faktisk tenke litt nå…Du var jo på Bunny sitt treff i fjor? Ja og du fikk jo med deg alt hva som skjedde både før-under-og etter, ikkje det? Det er jo der historien startet

          1. Jeg var på Bunny sitt treff i fjor. Det var en utrolig koselig dag som Bunny skal ha all ære for å ha fått i stand.
            Jeg fikk nok ikke med meg alt som skjedde før, under og etter. Jeg vet at noen av de som var i Trondheim av en eller annen merkelig grunn ikke likte at noen av oss som ikke hadde mulighet til å dra til Trondheim traff hverandre i Drammen. Hvorfor det provoserte forstår jeg ikke. Det var ikke slik at vi som møttes i Drammen droppa å reise til Trondheim fordi vi heller ville delta på Bunny sitt treff. Hadde vi ikke møtt på bloggtreffet i Drammen hadde vi ikke kommet på noe bloggtreff.
            Jeg aner heller ikke hvorfor denne “krigen” blusser opp igjen nå.
            Jeg leser kun sporadisk bloggene til Kari og Bunny. Jeg leser sjelden eller aldri kommentarfelt. Så veldig mulig jeg har gått glipp av noe. Jeg ser at Bunny får hard medfart. Jeg aner ikke hvorfor, men jeg forstår hvorfor du forsvarer en venn.

            Jeg “måtte” skrive dikt fordi du skrev dikt og lå på plassen foran meg.
            Det er som du sikkert vet mitt konsept.
            Jeg gjorde det ikke for å ta parti i en konflikt eller hva det nå er som jeg egentlig ikke skjønner noe av.

            1. “Problemet” nå er jo dette etter hvert så “berømte” diktet som ble skrevet i fjor, det var myntet på Bunny pga disse bloggtreffene. Selv om diktet er usmaklig så det synger er det en ting at det ble postet i fjor, men hva er greie å repostet dette 1 år etter når dette var myntet på en bestemt person? Strø salt i sårene eller håpe på en ny “Opphauset tilstand”? Når det stilles spørsmål til dette, som eg gjorde får man til svar at diktet er adressert til noen andre….?? Mange kommenterer på denne resposten, de skryter av diktet, også du…Alle som kommenterte VET hva dette diktet er og hvem det skrives om…Det er som om eg skulle respostet et gammel innlegg fra kokken&Mette tiden…det er jo ikkje relevant i dag og man kan ikkje bare omadressere slike innlegg – Det er som å rive skorpen av gamle sår, og da er man faktisk ond spør du meg

            2. Jeg tror jeg skrev “Jeg tenker at man skal la graveren fortsette arbeidet sitt i fred.”
              Med det mente jeg la folk hvem nå graverende er få være i fred.

            3. Er det denne kommentaren du sikter til? Den er på innlegget Kari har kalt Bloggen som ropert.
              “Jeg tror jeg skjønner litt hva du føler. Det er vel av samme grunn at noen besøker min blogg for tiden. Jeg vet ikke. Jeg følger ikke samtlige blogger.
              Det jeg vet er at jeg er meg. Jeg skriver og blogger slik jeg vil. Opp gjennom årene er det flere som har hatt meninger om hva jeg kan og ikke kan skrive. Vel, jeg har ikke lenger til hensikt å danse etter andres pipe. Har aldri vært spesielt god til det.
              Flere som ar blitt “lokket inn” av hat kommentarer eller hat-omtale hos andre blogger har funnet ut at jeg ikke er den grusomme kjerringa de så for seg. De har kommet til at det faktisk kan være ganske underholdende å følge bloggen min.
              Så la de som profilerer seg med hat og intrigemakeri bare holde på. Jeg orker ikke bry meg eller bli dratt ned på deres nivå.
              Litt slitsomt når det står på, men jeg overlever.

            4. Ok. Jeg skrev at det var kloke ord. Det synes jeg. Jeg kobla ikke det til bloggtreffet I Drammen eller til Bunny. Det var bare noe i ordene som traff meg. Jeg burde ha trykket på linken til det ett år gamle innlegget i innlegget til Kari. Det gjorde jeg ikke.
              Bloggtreffet I Drammen vari starten av juni. Den fjerde tror jeg. Husker ikke når jeg meldte meg på men det var nok senere enn i mai enn da disse diktene ble publisert. Jeg var litt treg der. Så jeg kobla ikke dette til Bunny, sorry.

      1. Hvem f**** snakker om å spleise på kranser???
        Jeg ønsker IKKE krig. Jeg er lei av dikt om graver og innlegg om begravelser.
        Eneste grunnen til at jeg ikke slettet denne kommentaren er at det og ville bli tolket og overtolket her inne.
        Skjerp deg Bien.

        1. Skal prøve på det. Å skjerpe meg altså. Men nå er det en gang slik at urettferdighet er et ord som står mitt hjerte nær. At noen beskylder medbloggere for å ønske andres død og begravelse, og heller ikke være med på en spleis på en krans er ikke bare urettferdig og usant, det er rett og slett uhyrlige påstander. Det kan være at noen av de 5394 av lesere tror at denne påstanden er reell. For enkelte kan en løgn som blir gjentatt ofte nok til slutt bli en sannhet.

          Ellers så er diktet ditt vakkert, fornuftig og forstandig skrevet. 😉

            1. Hehe.. takker så mye for alle klikkene som kommer hver dag fra dere to. Det er ikke til å skyve under en stol hvor mye dere har betydd for algoritmene og lesertallene. Dere er veldig velkommen til å forsette klikke og lese mer. Det verdsettes 🥰🐰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg