Gamle Gubben Grå og kjerringa dro av sted.

Noen ganger når problemene, jeg mener utfordringene, hoper seg opp er det beste å ta en liten time-out. Reise vekk og håpe at man klarer å la tankene bli igjen hjemme. Så siden det er litt mye tankekjør for tiden brukte Gamle Gubben Grå og jeg dagen  til å dra på tur.

Vi hadde bestemt oss for en rundtur og satte kursen mot Kongsberg. På veien stoppet vi på Åmot for å fylle bensin på bilen og litt Farris til oss.

Vi kjørte gjennom Kongsberg uten å ta oss tid til å stoppe. Vi hadde bestemt oss for å kjøre opp Numedalen og så over Dagali til Geilo og Halkingdalen nedover igjen til Hønefoss.

Så første stopp ble hos denne kokken her på litt nord for Lampeland sentrum. Så ikke så veldig fancy ut, men skinnet kan bedra. Jeg kjøpte bare mer drikke, men Gamle Gubben Grå ville ha lunsj. Valget falt da på klassikeren Karbonadesmørebrød med løk.  Mens vi ventet på maten gikk jeg en runde med Charlie Chihuahua som selvsagt var med på tur. Da kjente jeg lukten av stekt karbonade komme fra vifteanlegget til kroa. Ikke noe hurtig-varming i mikro her nei. Da jeg nærmet meg terrassen der vi hadde benka oss hørte jeg raske knakkelyder. Hakking av løk? Karbonadesmørebrødet kom på bordet, og det så virkelig fristende ut. Tykk god karbonade, perfekt stekt i følge Gamle Gubben Grå. Fersk-stekt løk sånn blank og fin at jeg bare måtte snause litt. og rikelig med tomat og agurk ved siden av. Vi vet hvor vi skal stoppe neste gang vi er på de kanter.

Jeg er litt svak for kirker. Spesielt stavkirker. Så det ble en tur bortom Nore Stavkirke. Stavkirken er fra 1167, men er bygd på flere ganger. Opprinnelig  var kirken bygd med tverrgående mot nord og syd, svalganger, kor og korsarmene med apsis.  (Apsis er en halvsirkelformet utvisning av en bygning.) Dette skilte Nore kirke fra samtidens kirker både i Norge og Europa. Desverre var ikke kirken åpen. Jeg skulle gjerne hatt en titt inn. Det sies at den er rikt dekorert, ja ikke en eneste flate skal være urørt av malernes pensler på 16- og 17 hundretallet.

Så gikk turen  videre. Det ble noen kilometer i bil i dag mens landskapet varierte utenfor vinduene. Etter at jeg en gang mistet mobiltelefonen ut av vinduet på bilen i fart på ei bru mellom Ålesund og Åndalsnes er ikke Gamle Gubben Grå så veldig glad i at jeg fotograferer ut av vinduet når vi er ute å kjører.

 Vi tok oss også en stopp og en liten spasertur oppe på fjellet mellom Dagali og Geilo. Jeg tror det snødekte fjellpartiet på bildet er Hallingskarvet. Mye snø i fjellet fremdeles.

Vi stoppet på Gol og spiste litt, ellers gikk turen nedover Hallingdal raskt og uten stopp. Jeg 21 tida bar vi hjemme igjen. 1 dags ferietur over. Batteriene litt ladet. Tankekjøret har fått litt fri.

7 kommentarer
    1. Ja, det er virkelig bra å komme seg bort litt og se litt andre omgivelser når tankene kverner og utfordringene står i kø. Jeg kom meg litt bort i går kveld, ut og spiste med to venninner, og det gjorde godt det altså 🙂 Men den så bedre ut turen din ♥ Flott å se bildene også. Det finnes ikke noe sånt her hos oss 🙂
      Håper helgen fortsetter like fint 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg