Hva er det med parkeringsvakter?

I innlegget Hva skjer a? reflekterer jeg over at jeg av og til har det med å hisse på meg forskjellige grupper, som rasister, strikkekjerringer eller medbloggere.  I dag har turen kommet til parkeringsvakter. For ærlig talt, hva er det med parkeringsvakter? Hva slags mennesker er det som tiltrekkes av det yrket?  Eller kanskje det er mer fornuftig å spørre om hva slags egenskaper er det parkeringsselskapene leter etter når de rekrutterer?

Bakgrunnen for at jeg sitter her en tidlig morgenstund før klokka har blitt 7 og reflekterer rundt temaet parkeringsvakter er innlegget hos Doc og Dask.  Når en parkeringsvakt man helt berettiget har skjelt ut etter alle kunstens regler tar og forfølger deg gjennom hele Jessheim flere måneder etter utskjellingen slik Dask forteller. Ja, da er det ganske spesielt.  Når han så blir sittende å passe på bilen hennes i fem minutter for å kunne komme løpende å skrive ut bot så fort hun forlater bilen for å gå til betalingsautomaten, ja da er du ganske hevngjerrig og muligens ikke rett mann for jobben.
Og nei, jeg tviler ikke et sekund på at historien er sann!

Det er farlig å generalisere. Man skal ikke skjære alle over en kam. Men likevel. Jeg har og hatt mine opplevelser med rasen parkeringsvakter. Du kan jo ta og lese Bot og bedrag… så skjønner du hva jeg mener. Og ja, jeg kunne gitt flere eksempler.

Det er ikke så veldig langt fra Hønefoss til Jessheim, 76 km, men jeg tviler på at det er samme parkeringsvakt som herjer på Jessheim som i Hønefoss. Altså er det nærliggende å tro at dette er en del av yrkeskulturen eller bedriftskulturen om du vil.
“Min parkeringsvakt” var fra Q-Park. På bildet Dask tok og la ut på sin blogg ser vi at firmaet er Aimo Park. Det japanske selskapet Sumitomo Corporation har kjøpt Q-Park i Sverige, Norge og Finland. Dette innebærer at Q-Park har byttet navn til Aimo Park. Altså arbeider begge disse parkeringsvaktene i samme firma.
Når Aimo sine representanter både på Hønefoss og Jessheim oppfører seg som dustete cow-boyer mener jeg det er berettiget å spørre om det er en bedriftskultur.

Jeg går inn på Aimo Park sin hjemmeside.  Går inn for å lese litt om Aimo Park sitt verdigrunnlag.  Selv om slike ting ofte er fine ord på glansa papir, så er det jo noe i det minste ledelsen av bedriften burde ha ett eller annet sted i bakhodet.
Som firmaets filosofi kan jeg lese:

Through innovation, and by always putting people first, we want to refine our customers parking experience. Inspire new ways of mobility and provide game changing services that will make your everyday life easier

Jeg vet ikke om de to parkeringsvaktene Dask og jeg har møtt på satte people first. Ja, hvis de så på Dask og meg som  mennesker da.  Vi fikk mulig en helt ny parkeringsopplevelse, men om den var positiv er en helt annen sak. Om den inspirerer til new ways of mobility må det vel være å enten benytte parkeringsplasser til andre parkeringsselskap, eller å parkere bilen hemme og gå. Om that will make your everyday life easier er jeg derimot usikker på.

Aimo Park sine hjemmesider er på norsk. Ser proft og flott ut. Men når jeg klikker meg inn på Aimo Park sitt verdigrunnlag så kommer teksten opp på engelsk.
Jeg er ikke så god i engelsk. Han parkeringsvakta jeg støtte på var en godt voksen mann, sikkert i 60 åra. Mulig han heller ikke er så stø i engelsk. Begynner å bli noen år siden engelsktimene på skolen for oss begge. Bare en tanke, men hvis man ønsker at de ansatte skal sette seg inn i firmaets verdigrunnlag er det ikke da greit å oversette de til et språk de ansatte behersker?  Resten av informasjonen på sidene er jo på norsk!

Hva kreves det egentlig for å bli parkeringsvakt i Aimo Park? er den neste tanken som slår ned i hodet mitt. Kanskje jeg er helt på bærtur. Kanskje de har strenge krav til språkkunnskaper og at alle ansatte har Master i engelsk.
Jeg klikker meg videre til ledige stillinger for å sjekke hvilke kvalifikasjoner de søker etter.
Men dessverre er det ingen ledige stillinger å sjekke.
De har derimot en link som heter Karriere hos Aimo Park, så jeg klikker meg inn på den linken. Der finner jeg følgende tekst;

Vi har det gøy i hverdagen.
Vi er ambisiøse i det vi gjør.

Mulig parkeringsvakten “min” syntes det var gøy å stå der bredbeint foran bilen min å skrike og bråke og at parkeringsvakten til Dask synes det er gøy å følge etter bilen hennes gjennom hele Jessheim.
Ambisiøs beskriver en person som setter seg høye mål og arbeider hardt for å nå dem.
Joda, ambisiøse var disse to eksemplarene av arten, men jeg er usikker på om disse bidrar til firmaets visjon.
Kanskje er det ikke så farlig.
Det er jo bare fine ord. Ikke en gang  verdt å bruke tid og penger på å oversette til norsk.

 

4 kommentarer
    1. Du lurer på hva slags folk som blir parkeringsvakter? Jeg tviler nok på at det er særlig manges drøm.

      Kanskje de har søkt x antall jobber – og endelig fikk et tilslag. Og så tipper jeg at deres overordnede har noen mål som settes – at kvoten bøter skal fylles – og at det enten går ut over lønnen til vakten eller deres sjanse for å få fortsette å jobbe hvis man ligger langt unna målet.

      At det finnes folk som ikke egner seg stemmer nok – både i den yrkesgruppen og andre….

      1. Ja, de har nok et mål å arbeide mot. Eller lønn avhengig av hvor mang forelegg de skriver ut. Og nei det er vel ikke en jobb man trakter etter. Men den jobben er like viktig som alle andre jobber.
        Man burde se etter folk med service-holdning og evnen til å ta i mot kjeft på en måte som er avvæpnende.
        Det finnes flinke folk i dette yrket og, helt klart. Jeg har og møtt på hyggelige parkeringsvakter.

    2. Jeg ble litt lei meg av dette innlegget. Hvem har lyst å bli parkeringsvakt? Berettiget kjeft? Ta i mot kjeft på en avvæpnende måte?
      Selv jobbet jeg i et større privat parkeringsselskap i mange år. Ikke som vakt, men i administrasjonen. Hadde utrolig mange flotte kollegaer, helt vanlige folk med ulik bakgrunn og erfaringer.
      Kan forøvrig avkrefte myten om krav til å oppfylle ‘kvoten’. Dessuten sto kontrollavgiftene (bøtene som folk kaller det) kun for 7% av omsetningen.

      1. Å være parkeringsvakt er et service-yrke. Det finnes sikkert hundrevis av flotte mennesker som utøver det yrket på en god og profesjonel måte. Jeg vil tro at de fleste gjør det. Jeg ser ikke noe negativt i å ha den jobben, hvis man utøver den på en god måte.

        Hvis man ikke legger kontrollavgiftstrimmelen under viskeren som man skal, men heller står og venter et kvarter på at bilisten skal komme tilbake så man kan lage show – med publikum.

        Yrket tiltrekker seg folk som liker å være sheriff. Utøve makt.
        Jeg har i mange år arbeidet som radiograf. Stått alene med påvirka mennesker eller andre som lar det gå ut over deg, som regel bare verbalt at de har brukket noe. Da er det to måter å motta det sinne den kjeften på. Det er enten ved å bidra til å roe gemyttene eller få de til å øke. Jeg synes det er mest hensiktsmessig å forsøke å roe ned situasjonen.
        Meste parten av inntektene til et parkeringsselskap kommer av de som betaler som de skal, og parkering er god butikk.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg