Hvem er alle disse folka?

Klokka nærmet seg 19 en lørdagskveld. Jeg gikk med raske skritt over den nesten fulle parkeringsplassen på Kiwi.

Ut fra baksete på en bil hoppet to små glade barn. Sånn rundt 5 til 7 år. “Og så må vi huske å kjøpe yoghurt til BarneTV…” sa den lille jenta i sommerkjole.  Jeg smilte for meg selv. Fremdeles ser barna frem til lørdagskvelden, Barne-TV og godteri. Synes kanskje valget av yoghurt som Barne-TV godt vær litt sært. I min tid var yoghurt sunt, og lørdagsgodt laget av store mengder sukker og unaturlige fargestoffer.

Så kom jeg til å tenke på klokka. Den var nærmere 19. Barne-TV var for lengst i gang da jeg var barn. Lørdagskvelden hadde begynt, og barn og voksne var hjemme, på besøk, på hytta eller i hvertfall ikke på en matbutikk klokka 19 en lørdagskveld. Matbutikk? Butikkene stengte klokka 13 på lørdager og etter det var det helg og  – også for de som arbeidet på butikk.

Men parkeringsplassen var full av biler, det var fult av folk inne i butikken og alle kassene var i bruk. Det var ikke bare jeg og den lille jenta i sommerkjole med familie som var på Kiwi denne lørdagskvelden. Hvem var de alle sammen? Og hvorfor var de ikke hjemme og nøt lørdagskveld og helgefri?

Jeg ble sittende i bilen og studere de som gikk ut og inn av butikken mens jeg ventet på Yngste Sønn som fremdeles var inne på Kiwi. Noen løp inn og kom raskt ut med den ene tingen de hadde glemt. Fløte til sausen, eller et brød. Så dro de raskt hjem og fortsatte lørdagskosen. Ungdommer på vi til forspiel som rakk innom Kiwi for å få med seg en sixpack eller tre før ølsalget stengte. Klare for en lørdagskveld og natt sammen med venner. Et pent kledd eldre ektepar gikk inn, og kom etter kort tid ut igjen med en blomsterbukett før de kjørte videre. Sikkert på vei til en middag hos venner. Alle disse hadde i grunn god grunn til å handle akkurat nå.

Men hva med alle oss andre, og vi var i flertall. Vi som sto i kø med fulle handlevogner når det nærmet seg Dagsrevytid en lørdagskveld? Hvem er vi, og hvorfor velger vi å bruke lørdagskvelden på å handle kolonialvarer? Har vi ikke noe mer fornuftig å gjøre en lørdagskveld?

Jeg vet ikke. Jeg har ikke svaret. Jeg var der selv.

1 kommentar
    1. He-he..jeg er på butikken til alle tider..Fordi jeg bor midt i byen og aldri handler STORHANDEL…men løper ned når jeg får lyst på noe, det tar 3 minutter omtrent 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg