Kokkejævel skuffer….

Kokkejævel innehar fremdeles topplasseringen på bloggtopplista, men jeg må bare innrømme at jeg er skuffet.  For klokka nærmer seg 8, og fremdeles har ikke Kokkejævel publisert dagens første innlegg.  Og jeg må sitte her å skrive om fenalår. Og ikke hvilket som helst fenalår, men et ovnsbakt fenalår…
Jeg har spist frokost. Tatt en ekstra tekopp. Ventet. Alt for at det kanskje, kanskje skulle dukke opp et aldri så lite innlegg fra Kokkejævel.  Han pleier da å stå opp om morgenen, Hva er det han driver og sløver med tidlig en søndag morgen? Nei, vent. Fyren er nyforlova.  Ikke svar….

Vel, tilbake til fenalåret.
For meg er fenalår spekemat.  Noe man spiser i løvtynne skiver sammen med eggerøre, potetsalat, flatbrød, grønn salat og gjerne flere typer speka kjøtt.  Man putter det ikke i steikeovnen og baker det.  Et lammelår ja. Vi hadde lammestek til middag i går. Lammelår stekes i ovn og fyller hele huset med himmelske dufter.  Men låret blir ikke “fena” før det har ligget i salt og tørket en god stund, og her snakker vi om måneder.

Vi hadde ikke sauer på gården da jeg var liten,  De kom først etter at jeg hadde flyttet hjemmefra.  Men vi hadde griser, og vi laget  vår egen spekeskinke.  Spekeskinke og fenalår blir på samme måten. Vi tørrsalta skinkene  Det vil si at vi gned de in med salt og pakket de ned i en “stette”.  Stette er en diger tre butt. Vi kunne ha flere .skinker oppe i stetta samtidig, men det måtte være  gode lag med salt mellom skinkene slik at de ikke kom i kontakt med hverandre.  Salt var grovt havsalt som vi kjøpte i 25 kilos sekker.  Gikk sikkert med ett par sekker eller mer i stetta.
Når skinka hadde ligget i salt i en halv uke pr kilo kjøtt  eller til all kjøttsaft er trukket ut av kjøttet.
Så skal skinka, eller fenalåret henge til modning i en tre måneders tid til det blir ferdig tørket.
Sånn lages tradisjonell, god spekemat.  Det går fremdeles an å finne. Gjerne hos småskalaprodusenter.

Som Kokkejævel sier. De fleste fenalårene (og spekeskinkene) du får kjøpt i dag er bare sprøyta fulle av saltvann, og ikke fremstilt slik det skal gjøres for å få fantastisk god spekemat.  Pris og kvalitet.  Du får det du betaler for.

Hvor var jeg? Jo ovnsbakt fenalår.  Jeg så oppskriften på bloggen til Kokkejævel i går, og jeg og Gamle Gubben Grå diskuterte den da. Så jeg trenger ikke vente til han er våken før jeg kommenterer en oppskrift. Han har stått opp forresten, fått i seg den første kaffekoppen.
Men tilbake til fenalåret, som  Kokkejævel altså vil bake i ovn. Han har sånn bilde for bilde serie så man får med seg hele prosessen.  Og han mener et fenalår – og ikke et lammelår. Altså ferdig speket, saltet og tørket.   Det skal vannes ut i flere døgn,  Så skal det dampes i steikeovnen halvannen time, Før det krydresmed alle de urtene jeg forbinder med sauekjøtt, salt, pepper, rosmarin og timian før det steikes i ovnen og sikkert skaper like mange gode dufter som lammesteika vår gjorde i går – minst. Husk å la kjøttet få hvile ettersteiking, selv om sulten river og duftene får tenna til å løpe i vann.  La fenalåret få et par minutter i steikeovnen igjen rett før servering.

Som sagt. Vi gikk gjennom oppskrifta i går.  Vi var mette og fornøyde.  Vi hadde akkurat spist nydelig lammesteik med poteter fra egen åker og grønnsaker.  Sausen var himmelsk, slik bare Gamle Gubben Grå kan trylle frem.  Yngste Sønn hadde spandert en flaske rødvin han hadde fått fra en fyr i Ådalen. Det var en utrolig god Manara Valpolicella Classico Superiore Ripasso Le Morete, og ikke den litt sure Canepaen jeg har i en pappkartong på kjøkkenbenken. (Overraskende at slik god rødvin kan komme fra Ådalen. et dalstrøk her på Ringerike som nok mer forbindes med hjemmeproduksjon av alkohol  av litt sterkere grad… )

Vi var samstemte etter en kritisk gjennomgang av oppskriften.  Dette hørtes bare himmelsk godt ut.  Dette må prøves!!
Så selv om Kokkejævel skuffer når det gjelder å tå opp om morgenen, skuffer han ikke når det kommer til matoppskrifter.  Vi har allerede prøvd ut Reinsdyrpitaen hans og Reinsdyrpizaaen og de har virkelig svart til forventningene.  Reinsdyrpitaen var bare……
Ovnsbakt fenalår blir neste familiemiddag  Da ber vi de ungene som ikke bor her og. Gled dere.

11 kommentarer
    1. Bra innlegg. Nå fikk jeg lyst til å prøve både det ene og det andre her😊 Takk fort inspirasjon og lærdom. Jeg kan forresten huske at faren min pleide å lage sprekeskinke😊

    2. Jeg står over fenalår, både speket og bakt i ovn. Blir for stram i smaken. Jeg er blitt så sær at jeg kun liker fårikål når det kommer til sauer og lam. Og en lammerull til jul, da. Hadde det ikke vært for at vi skal bort, og være borte et par uker før jul, hadde jeg prøvd meg på egenhendig produsert lammerull. Har aldri gjort det selv før, nemlig. Nå må det vente et år til.
      Ellers var det jo fantastisk med den flotte rødvinen fra Åda’rn. Ble veldig overrasket selv når jeg leste det.😂
      Er veldig spent på hvordan dere har tenkt å toppe den lørdagsmiddagen!

    3. Annonse under blogginnlegget: Dette er den beste spekematen fra Italia.
      De vet å utnytte blogginnhold 🙂
      Min første befatning med hel spekeskinke var da jeg var 19-20 år gammel. Jeg vant en enorm spekeskinke på kryssord jeg hadde sendt inn. Lettere sjokkert, for jeg vant jo aldri noe. Fikk den levert med bud på jobben ( aner ikke hvordan de hadde funnet ut at jeg jobbet der, men..) . Kvalitetsskinke, selv jeg kunne jo se det, men spise det der? Niks, den alderen hadde ikke jeg nådd så tidlig. Skinka i kasse bakpå sykkel til mine foreldre, som også fikk beskjed om å dele med mormoren min. De var svært fornøyde, alle sammen.

    4. Anbefaler oppskrifta hans på «Sexy Simle» også. Men jeg lar den koke i 1 time og ikke bare 15 min, synes du får frem smakene bedre da 😊 Liner bloggen din, må innom deg hver dag.
      Deilig med en blogg som byr på noe annet enn drama, paradise hotell og ørtåførti rabattkoder fra Nelly. 😂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg