Løsningsorientert Gamle Gubben Grå…

Gamle Gubben Grå har alltid vært løsningsorientert, det skal han ha.  I tillegg er han egentlig født mange år for seint. For i hodet til Gamle Gubben Grå er verden fremdeles slik den var på 1950-tallet, altså tiåret før han ble født.

Med det mener jeg at husarbeid er noe han godt kan hjelpe til med, men som helt klart er kjerringas ansvar.

I 93, da jeg var gravid med barn nummer to fikk jeg for første gang virkelig problemer med ryggen. Delvis sykemeldt i siste halvdel av svangerskapet fikk jeg beskjed om  at det var en del ting jeg burde la være å drive med, som for eksempel gulvvask.

Jeg har aldri vært spesielt glad i gulvvask, men jeg la ansiktet i triste folder da jeg fortalte Gamle Gubben Grå at jeg de neste månedene desverre ikke kunne vaske gulv. Ryggen hadde ikke godt av å bøye seg så mye.

Neste dag kom Gamle Gubben Grå hjem med en mopp med teleskopskaft! Nå kunne jeg vaske gulv uten å bøye ryggen! Lykkelig dumpet ham ned i sofaen foran TVn.  Problem løst!

Mulig Gamle Gubben Grå begynner å bli litt glemsk. Kanskje han ikke husker moppen fra 1993. For den var ikke mye i bruk! Mulig jeg slo litt vilt rundt meg med den ved et par anledninger, eller klasket en våt mopp i hodet på en viss gubbe. Men stort sett var den moppen kun gjenstand for en god del krangler.

17. mai 1996 er et annet eksempel.

Jeg hadde falt ned fra en fortauskant på Jevnaker dagen i forveien etter et desperat forsøk på å få tak i røde nikkersstrømper i størrelse 1 år. Ankelen var ikke brukket den gangen, men jeg hadde en skikkelig forstuing.

Var da den 17. behørig utstyrt med krykker og støttebandasje, og klar for feiring av nasjonaldagen. Gamle Gubben Grå sitter i bilen og venter. Han har gjort det man kan forvente av en mann og småbarnsfar på en slik dag. Vasket bilen dagen før, hengt ut verandaflagget og kledd på seg dressen. Datter har blitt sendt ut og er på plass i bilen mens barnebunad fremdeles er ren og pen. Så kommer kjerringa  uten bunad, den var allerede da for liten, men i kjole og frakk. Hinkende på ett bein mens hun balanserer med seg krykker, håndveske, stellebag og ett stykk 10 måneder gammel sønn. Og mens kjerringa står der nedlesset på ett bein og forsøker å få låst inngangsdøra, gjør Gamle Gubben Grå det en hver mann fra 50-tallet ville ha gjort. Han tar frem kameraet for å forevige kjerringa akkurat i det øyeblikket.

Heller ikke den episoden har gubben tatt nevneverdig læring av, selv om den har blitt nevnt under en del saftige krangler i årenes løp.

Jeg har de siste ukene irritert meg over hoppende hybelkaniner og gulv som trenger vask. Og selv om noen av hybelkaninene enten har endt sitt liv i støvsugeren eller har gjemt seg under sofaen, har vaskebøtta og gulvfilla hatt ferie de ukene jeg har hatt gips. Ja, jeg har nevnt problemstillingen og kommet ned hint om løsning. Sånn mann – vann – Ajax- skurefille – langkost, uten effekt.

Her om dagen kom Gamle Gubben Grå lykkelig hjem med sin løsning på problemet. En sånn Kärcher vaskemaskin! Nå kunne kjerringa vaske gulv selv om hun sitter i rullestol!

Og når jeg da tar denne eliktrifiserte vaskefilla i bruk, ja hva gjør Gubben? Jo helt uoppfordret tar han frem mobilen og stolt foreviger han øyeblikket! Han er en mann som alltid tenker på hva som er best for sin kjære hustru…..

23 kommentarer
    1. Han gjør akkurat hva som forventes av enhver bloggers mann – hjelper til med selfies og dokumentasjon av livet. 😂😂
      Hva gjelder fordums opplevelser som her er beskrevet – vel jeg hadde nok vært enke og innelåst på livstid om det hadde vederfaret meg. 😮

    2. Måtte nå le, men tror de fleste kvinner kjenner igjen sånne situasjoner. Jeg gikk gravid med nummer to, og hadde lagt meg på soverommet for å hvile, og da jeg står opp finner jeg salongbordet i sofa og en svigermor i gulvvasking. Mannen var på fiskebåt. Han vasket huset i forrige uke, men fant ut at det ikke var så skittent. Tydelig at menn ikke ser støvet, og annet som skal vaskes.

    3. Gratulerer med ny maskin! Må si jeg kjenner meg igjen….det å vaske gulv med defekt kropp er ikke lett….
      Men bildet var jo supert….Det skal han ha!

    4. Jeg var så lur at jeg fikk min kjære til å bli hjemmeværende da barn nr. 2 ble ett år.
      Han overtok helt alt som har med husarbeid å gjøre. Han var hjemme i 3 år mens han samtidig gikk på kveldsskole.
      Etter dette har det fortsatt slik. Han synes ikke at jeg vasker eller støvsuger godt nok. Så da så.

    5. Nå måtte jeg jammen mg le..Mannfolk altså.. Har en fra -50 tallet jeg og… Jeg hater å støvsuge, og for noen måneder siden kranglet vi om husarbeid.. Han sa da at det IKKE var noe problem for han å støvsuge hver dag. Vel….om støvsugern står midt på golvet, og vi tråkker over den mange ganger om dagen, I DAGESVIS…og om det ser ut som en potetåker i gangen..vi har 2 bikkjer..støvsugern ligger der like godt.. Og gubben i godstolen m pcen..eller tv.. Da jeg kjefta igjen..så sa den bortskjemte kålmakken..” ja men du må si fra, så støvsuger jeg”! Og slik går no dagan..og støvsugern ligger midt på golvet.. En fordel m koronatida, ingen uventa gjester..

    6. He he takke meg til en praktisk mann, enn en upraktisk mann. Jeg har endelig fått montert drivhuset mitt og til tider så har jeg ønsket meg en praktisk mann da. For makan til makkverk å drive med skal en leite lenge etter.

    7. Hahaha 😂😂
      Ellers er jeg på en måte litt på gubbens side – jeg ser ikke støvet så godt jeg heller. I hverdagen. Ingen av oss er (heldigvis) allergiske, verken for støvet eller synet av det.

      Hvis vi får besøk setter jeg (panisk) i gang – og i den modusen ser jeg nok ting mye bedre enn min gubbe, ja.

    8. Vel, ja… hva skal man si? 😂😂Tipper at det var ikke akkurat dette du ønsket deg til rengjøringa i huset. 😄
      Altså, det er mye greiere å bruke støvmopp, fortrinnsvis engangsutgaven, og vaskemopp. Verken han eller du behøver å bøye ryggen nevneverdig. Langkosten og skurekluten kan du opprette privatmuseum for. 😊
      Ellers så renner et minne meg i hu. Jeg ba en gang min forhenværende mann (nå eks) om å dra på matbutikken og kjøpe sommerkål. Han kom hjem med et stort massivt kålhode. Kål er kål. 🤣

    9. Nå måtte jeg le altså. Kjekt med en mann som ser løsning på de fleste problemer.
      Min kjære vasker heller ikke gulv. Ikke er han noe glad i å støvsuge heller.
      Løsningen her for å ha husfred er vaskehjelp hver 14. dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg