OK, SÅ ER DU UERSTATTELIG

Egentlig har jeg lyst til å skrive OK – så er DU uerstattelig! Ferdig snakka!!!!   Så kunne jeg gå ut i livet mitt og ta meg av alle de oppgavene som ligger og venter på meg, og som ingen kommer til å gjøre hvis ikke jeg gjør det. Men som influenser, påvirker, har jeg et ansvar. Et ansvar for å prøve å påvirke leserne mine til å ta kloke valg.
Ja, jeg snakker selvsagt om og til Kokkejævel helt der oppe på bloggtoppen
Ja du fremstår som en snørrhoven sjef som ikke gir dine ansatte tillitt og tror alt raser sammen hvis ikke du er der og har kontroll hele tiden.
NEI, du kan ikke stenge sjappa til du blir frisk.
JA kirkegårdene er full av uerstattelige mennesker. Jeg har fulgt flere av de til grava. Hvis målet ditt er å bli den neste, GOD TUR!!

Jeg har ikke skrevet så mye om dette før, men jeg vet noe om hvordan det er å drive et lite serveringssted  Gamle Gubben Grå drev sitt eget serveringssted en gang.  Jeg vet noe om hvor stramme marginene er.  Jeg har stor respekt for det du har fått til  jeg vet det krever mye arbeid, mye planlegging og at man er på 130%.

Slik lyder kjerringas tanker rundt Kokkejævels innlegg:

Den 12. mars ble Norge stengt og Fy Fader måtte stenge. Det var noe du bare ble pålagt.   Hoftepluss stengte uken etter da kundegrunnlaget forsvant når alle satt hjemme bak lukkede dører.
Ser du, så langt har vi lik virkelighetsoppfatning?

Alle ble permittert bortsett fra deg selv.  Et grep som måtte tas. Ikke noen vits å betale folk lønn når spisestedene var stengt.

Men du, Kokkejævel,  man blir ikke sykemeldt i ett år etter et dagkirurgisk inngrep i skulderen. Da er du enten maks uheldig med ortoped, eller maks god på å utnytte systemet. Sykemelding er noe man skal ha når man ikke er i stand til å utføre arbeidet sitt. Å få en sykemelding betyr ikke at man er “sikra” inntekt i ett år.  Man er kun sikret inntekt i den perioden man faktisk ikke kan utføre arbeidet sitt.  Vi kan sikkert enes om at det finnes de som utnytter systemet, men det er en annen problemstilling.

I fire uker var Hofte Pluss stengt.
Jeg arbeidet på spreng for å være med å rigge et helsevesen så vi  kunne ta oss av de pasientene som kom og bygge opp kapasiteten slik at vi kunne ta i mot alle som måtte trenge det på en god måte. Vi forandret arbeidsplaner, inngikk avtaler, oppfrisket kunnskap på smittevern og holdt på med ti tusen små og store ting som måtte på plass.
Heldigvis fikk vi ikke det antall syke som man fryktet. Framskrivningstallene slo heldigvis ikke til Regjeringen hadde med sin stenging av landet kanskje klart  det. Vi slapp å få italienske tilstander. Vi slapp å måtte prioritere hvem som måtte få respirator og hvem vi bare skulle la dø. Regjeringen hadde antydet en 60 års grense. De over skulle ikke respiratotbehandles hvis det ble manko på respiratorer. Og alle prognoser tilsa at vi ville komme dit.
VI forberedte oss psykisk på noe som kunne bli utrolig tøft og stå i – noe som dreide seg om noe langt viktigere enn kroner og ører.
Jeg kunne skrevet en bok om hvor mye arbeid som foregikk i kulissene, hvor mye som faktisk måtte ordnes i helsesektoren for å unngå italienske tilstander.  Men jeg tror ikke Kokkejævel ville lese boken. Den handler jo ikke om han.

Du solgte reker på fredager. Så at det kom flere og flere folk. Fikk inn litt inntekter. Sikkert ikke nok. Ikke fordi du er grisk, men fordi en bedrift har utgifter også når den er stengt. Leverandørgjelden og løpende kostnader forsvinner jo ikke

Gradvis åpnet landet, og du Hofte Pluss. Å klare et godt økonomisk resultat i mai og juni må føles utrolig godt.  Det sier og litt om kvaliteten på bedriften din.  Flott at alle de faste ansatte med hele stillinger var tilbake i arbeid. Selvsagt sluttet de deltidsarbeidstakerne som fikk stillinger andre steder når du ikke hadde arbeid til dem. Og da forsvinner ofte de flinkeste først. Nettopp fordi de er flinkest får de lettere ny jobb. Andre arbeidsgivere vil jo og ha de flinkeste arbeidstakerne. Slik er det, og i en bransje som din er det ofte kamp om de mest dedikerte arbeidstakerne.

Å sette opp en vaktplan for sommermånedene i midten av juni kalles i de fleste bransjer ikke for “kalkulert riks” men å lage en forutsigbar sommeravvikling.  I de bedrifter hvor man har tariffavtaler, aner ikke om dine ansatte har det, har man regler å forholde seg til om hvor lang tid i forveien slike arbeidsplaner skal være klare.  Jeg kjenner til mange flinke arbeidsgivere, også innen din bransje, som ikke har problemer med å sette opp vaktlister i tråd med arbeidsmiljølovens og tariffavtalers  bestemmelser om forutsigbarhet. Dette har ikke noe med kalkulert risk å gjøre. Dette har noe med ledelse å gjøre. (De ansatte har jo krav på arbeid i tråd med stillingsstørrelse. Så da er det bare å gjøre jobben med å sette opp vaktplaner i tråd med stillingsstørrelse.)

Forstår heller ikke hvorfor du fremhever at du gir folka dine ferie.  Ellet at du ikke inndro ferien deres. Det følger av ferieloven at de har rett til ferie og at du ikke har lov til inndra den Jeg mener, vil du ha kred for at du faktisk følger lovverket?  Kred for å være en seriøs arbeidsgiver?

Når Bent Høye sa at buffetservering kan åpnes igjen, sa han ikke at buffetservering må åpnes igjen.  Det var du som leder som valgte å åpne Fy Fader. Jeg forstår hvorfor du gjorde det.  Jeg hadde antakelig gjort det samme hvis jeg var i ditt sted.  Men det var din beslutning og åpne, og da må du som leder ha en plan for hvordan du skal få det til på en god og trygg måte.  Å skrinlegge egen ferie, og planlegge med å arbeide sinssykt mye selv høres ut som en slik plan. Det er det valget mange i din situasjon ville tatt, jeg forstår det. Jeg ville gjort det samme. Noen ganger i arbeidslivet må man bare brette opp ermene og stå på!!!  Skippertak, dette får vi til!

Og dere fikk det til!
Det ble den beste uka i firmaets sju år lange historie. Gratulerer! Vær stolt av deg selv og dine ansatte.

Så når vi oppsummerer sommeren driftsmessig, så hadde du i følge deg selv et godt økonomisk resultat i mai og juni og et enormt godt resultat i juli. Har jeg forstått riktig?   Flott, godt jobba! Det er mange innen din bransje som ikke har vært like heldige.

Så over til helsa di.
Du sier du har et prolaps som gir umenneskelige nervesmerter ned i foten.  Du har gått fra legekontor til legekontor og forsøkt ut forskjellige doser med forskjellige medikamenter forordnet av forskjellige leger.  Men ingen ting har hjulpet. Ikke en gang healing fra en tilfeldig kunde.

Hvis vi holder han healern utenfor, skal jeg fortelle deg hvorfor det ikke har virket? Fordi smertestillende eller muskelavslappende medikamenter ikke behandler prolaps. Så enkelt.

Smertestillende tabletter vil ikke fjerne prolaps. bare i beste fall bedøve smertene.
Prolaps  skyldes at en mellomvirvelskive i ryggen sprekker og innholdet i skiven tyter ut og presser på en nerve. Det gir utstrålende smerter nedover i beinet. Se på denne videoen i linken her, så forstår du  hva et prolaps er.

https://nhi.no/animasjoner/muskelskjelett/prolaps-i-korsryggen/

Behandlingen for prolaps som ikke gir problemer med vannlating og urin pleier helt riktig ikke å være opperasjon. Prolapset skal tørke inn. Buktningrn, presset på nervene forsvinne.  Det tar tid, hvor lang tid avhenger av mye.

Det betyr ikke at man skal gi faan. Det betyr ikke at prolaps kan behandles med piller bare man trykker i seg mange nok. Prolaps behandles med at man holder seg i aktivitet, men unngår i størst mulig grad de bevegelsene som gjør atinnhold fra mellomvirvelskiva tyterer ut og klemmer på nervene. Og unngå de bevegelsene og samtidig arbeide 10, 12, 18 timers dager på et kjøkken er umulig.

Det er ikke dermed sagt at du ikke kan ha en aktiv rolle med i driften av bedriften. Det dummeste du kan gjøre med et prolaps er å gå hjem og legge deg og forbli liggende.

Leverandørkontakt, oppsetting av arbeidsplaner. Fornying av meny, evaluering av hva som selger bra og hva som kanskje bør fases ut, planlegging av høst og vinter. Hvordan kommer folk til å feire jula2020?  Bidra inn i driften med det du er unik på. De områdene der du er uunnværlig.  Bruk de strategiske og kreative evnene dine, og la noen andre stå og røre i grytene, kutte opp løk, og ta de tunge løftene. Gi råd og veiledning, ha et overoppsyn med det som skjer uten å være verken Gordon Vaktmester eller Godon Ramsey.

Du har helt rett Man dør ikke av et prolaps. Men man dør av å presse kroppen til å yte mer enn den evner over tid. Man dør av å ikke ta på alvor de signaler kroppen gir. Hvis du ikke forstår hva jeg mener, er du enten ikke så sliten som det du gir uttrykk for, eller så har du kommet så langt at det ikke går å snakke fornuft til deg. Jeg håper det første – for din del.

Jeg kunne og få psykolog-venninna mi til å komme med noen betraktninger om hvordan det å miste en forelder kan påvirke et barn eller ungdom. Jeg sier ikke at de ikke vil klare seg helt fint, men det vil være et savn.

Jeg arbeider i det offentlige. Jeg skjønner at du tror at i det offentlige kan vi bare skrike på mer hele tiden, og så kommer pengene dalende fra stat eller kommune. Det er ikke slik det fungerer. Først må enhver liten budsjettpost om det så bare er å ansette et menneske midlertidig i en 10% stilling vurderes og behandles gjennom ett par ledernivåer, gjerne opp til 5. Det er ikke bare å annonsere etter ei oppvaskhjelp på Facebook.

Pengene som går til å lønne meg og alle andre offentlig ansatte kommer ikke fra fornøyde kunder, men fra misfornøyde skattebetalere. Jeg har hørt folk si de betaler sin skatt med glede, men jeg møter sjelden mennesker som men er at de selv betaler for lite i skatter og avgifter. (Jeg  har møtt noen, de er virkelig sære….)

Jeg betaler gjerne penger inn til fellesskapet, men jeg er også veldig opptatte av at fellesskapet bruker de pengene jeg har arbeidet hardt for å tjene og så betalt i skatter og avgifter blir brukt på en fornuftig måte. Det er derfor jeg har engasjert meg politisk, for å prøve å påvirke at skattepengene mine blir brukt på en best mulig måte.

Når jeg går på restaurant og betaler i dyre dommer for noen få ostebiter og tørre kjeks, så er det jo pris veid opp mot smak og helhetsopplevelse som avgjør om jeg kommer tilbake eller ikke. Er opplevelsen verdt pengene blåser jeg i hvordan eieren av bedriften bruker den fortjenesten han får. Jeg har ikke noe behov for å vite om han investere i ny komfyr på restaurantkjøkkenet eller ny Jaguar til kona.

Og du har helt rett. Det er ikke spesielt heldig på sikt hvis de ansatte slites ut fordi sjefen, midt i årets aller travleste periode, plutselig skulle bli borte bare fordi han hadde litt vondt i foten. Men hvis all den sytinga, all den klaginga og alle de tablettene du har forklart at du må ta kommer av at du bare har litt vondt i foten, ja da ber jeg deg vennligst holde kjeft. Ingen kan forvente å gå gjennom livet uten ubehag, og det er sjelden den som skriker høyest er den som har det værst. På et skadested vil trente ambulansefolk først undersøke de som er helt stille.

Lykke til med ny pille!

 

 

.

 

 

17 kommentarer
    1. Hehe… 🤣
      Jeg fikk prolaps i korsryggen for 20 år siden. ( Min egen feil..løftet altfor tungt). Ene beinet var til tider lammet helt uti tærne, husker jeg. Ikke kunne jeg sitte normalt heller i flere år. Det første året var helt jævlig. Så kunne jeg begynne med gåturer, både flat mark og i ulendt terreng og liten sekk på ryggen. Etterhvert ble ryggen levelig, – tok bare 9-10 år. Tror det er ca 10 år siden siste gang skiven gled ut.
      Og vet du hva? Jeg tok ikke en eneste pille for det der. Jeg vet at tid og bevegelse er medisinen. Måtte bare hvile litt innimellom også.

    2. Hvis ikke dette budskapet tas inn, er det ikke din skyld. Det er opplysende, men ikke fordømmende. Det er pedagogisk riktig lagt opp ved å bemerke de positive delene av kokkens virke og hva han har fått til. Til og med Helseministeren og resten av Regjeringen har nå lært at i alt læringsarbeid handler det om å forsterke positiv adferd framfor å bruke kjeft.

    3. Du er rå på dette…Dette kan du og du er dyktig til få det ned på papiret…Føler at du snakker til alle andre som har slike smerter og alt med piller som det medfører. Kokken hører jo ikke på deg, men alle andre! Men om det er 100 % sannhet i alt han skriver…vel – tar det med en klype salt!

    4. Halleluja og Amen på samme tid , skrive det kan du! Men faktisk så har det skjedd noe nytt innen prolaps behandling , nå tilbys operasjon selv om det ikke er problemer med vannlating. En venn av meg ble nylig innlagt med det som kategoriseres som en “vanlig” prolaps. På grunn av smertene en prolaps medfører så går det fortere over med en operasjon , en uke etter operasjonen er han nå i jobb og helt fin. Nå vet jeg ikke om en kokk er blitt tilbudt dette , men jeg er sikker på at dersom han hadde latt seg behandle så hadde han nok hatt en smertefri hverdag idag. To uker er bedre enn langvarige kroniske plager.

    5. Fy fader så rett du har igjen🙂 skal tipse Vixen om en ny pris. Syte og klage prisen. Vet han leser din utmerkede blogg. Fyren er jo mer en vanlig opptatt av penger, har jeg skjønt. Så derfor minner jeg han på her på bloggen den den rause statlige kontantstøtteordningen for bedrifter som ble tvangsstengt 12 Mars. De får dekt fra dag 1 , 90 % alle løpende faste utgifter. Fristen for søknad 2020 er 1 November. Dette gjelder Fy Fader. For andre bedrifter som ikke måtte tvangsstenge, som Hoftepluss,gjelder andre rause økonomiske kompensasjoner. Heia partiet Rødt og Bjørnar Moxsnes som var med på å få dette vedtatt på Stortinget.

    6. Ja du, skrive det vet vi at du kan. Ren opplysning er du også rå på. Flink å søke og finne svar på dine grublinger.
      Dette med prolaps er bare jævlig, men det hjelper ikke å stå og gå på stein gulv flere timer om dagen. Her må indrefilén bygges og bli kraftig så den kan bære ryggen. Dette er ren erfaring. Smertestillende for å kunne bevege seg og vanlig gange på litt mykt underlag og da den der i drefilét.
      Ha en fin natt 😀

    7. Du har en egen evne til å sette i gang tankesettet😂 Trur neste gang eg blir plaga av negative tanka og den spiral effekten det føre med seg…. så sende eg deg en mail til deg. Vi treng alle hjelp til å snu tankesettet av og til. Å du e enestående😊 Digge dine betraktninge på det aller meste👍

    8. Nu er bloggen din lagt ut på sia mi. Allerede så er den delt flere ganger, og har fått flott respons. Håper det hjelper å få opp lesetallet 😀.
      KJÆRE BLIGGLESERE,del i vei på sia dokkers, kanskje får vi opp kjerringtanker høyt på lista 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg