Ringerike som LHBT fri sone?

I polen har 100 byer, kommuner, fylkeskommuner og provinser erklært seg “fri for LHBT-ideologi” Homofile, lesbiske, biseksuelleog andre fryses ut og stemples. Pride-markeringer er uønsket. Det samme er andre LHBT arangement.

Jeg holdt på å sette morgenkaffen i vrangen da jeg leste sitatet ovenfor i gårsdagens Aftenposten. Hva i huleste…

Jeg hadde selv kjøpt avisen nede på Mix i går ettermiddag, det var en artikkel i A-magasinet jeg hadde lyst til å lese. Likevel snudde jeg avissida og sjekket dato og ikke minst årstall for utgivelse.  Nei, avisa var utgitt i går 25.9.2020.

Vi snakker om Polen! Et EU land ikke langt unna. Et sivilisert land. Katolsk, ja! Men man behøver ikke å “være mer katolsk enn paven”

Kunne det samme skjedd her i Norge? Jeg tenker meg kommunestyret i hjemkommunen. Kunne representanten fra KrF levert en interpellasjon og foreslått at Ringerike skulle bli LHBT-fri sone?  Jeg klarer ikke helt å se det for meg.  Og hvis så hadde skjedd, hvem kunne funnet på å støtte han? Jeg tror ytterst få hvis noen i det hele tatt.

Men i Polen har ikke et slikt forslag bare blitt reist, det har fått flertall i over 100 byer  fylker og regioner. Nå i 2020!

 

15 kommentarer
    1. Du spør om det samme kunne ha skjedd her hjemme. Ja, det tror jeg. Hvis denne KrF-politikeren du bruker som eksempel hadde fått holde på noen år, først med hvisking i krokene, senere prating med venner, kolleger, bekjente, partifeller over hele landet, for så å foreslå det som en del av partiprogrammet, osv., så ville det vært svært tenkelig.
      Jeg synes det er en skremmende utvikling i verden. Russland forbyr homoparader og positiv omtale av homofili, og har gjort det lovlig for russiske menn å banke kone og barn – så lenge de ikke må på sykehus for skadene (og hvem bestemmer om de får lov til det?) Polen har fått LHBT-frie soner. I Norge har man allerede begynt å tukle med abortloven …

      1. Grunnen til at jeg tok KrF som eksempel er at jeg ville tro at et slikt forslag ville komme fra et såkalt kristent eller religiøst parti. “De kristne” er et så lite parti at det vel knapt har kommet inn i noe kommunestyre, (mulig i en eler annen liten kommune i bibelbelte.) Men jeg tror ikke andre enn spesielt interesserte har hørt om dem. KrF fyren i kommunestyret på Ringerike er grei nok han.
        Mulig du har rett i at dette under de rette forholdene og med de rette karismatiske profetene som virket i det stille også kunne skje her i landet. Jeg håper ikke det. Men jeg erfarer jo at på mange måter er samfunnsutviklingen når det gjelder toleranse på retur. Dessverre.

        1. Jeg skjønte du ikke mente én spesiell person, men at Krf var valgt som et sannsynlig parti. Svaret mitt var nok noe uklart der. (Beklager om din KrF-“kollega” føler seg støtt om han leser bloggen din.) Men jeg har opplevd så mange meget karismatiske personer innen både politikk og kirke, at scenariet ikke er utenkelig. Men jeg håper inderlig at jeg tar feil!

          1. Punkt en jeg tviler sterkt på at KrF politikeren leser bloggen min Og jeg tror det skal litt til før han ville føle seg støtt.
            Ja, det er utrolig hva karismatiske personer kan få flertall for.

    2. Jeg håper og tror at dette ikke kunne skjedd i Norge i dag. Det er som et gufs fra forrige århundre, det har du rett i.

    3. Med den nye utnevnelsen av høyesterettsdommer i USA er de på god vei. The land of the free and brave. Det er dårlige kår for både kvinner, homofile, lesbiske og transer. These lives matter!
      Det er altfor mange som ikke ser saker det er noen vits å kjempe for. På den måten sås frø som kan vokse seg store og sterke og forandre verden, slik vi kjenner den i dag.

    4. Polen er kjent for å ha vært en stor brems for utviklingen av homofiles rettigheter i mange år, dessverre.
      Der går det motsatt vei. Veldig leit, for jeg liker Polen veldig godt på så mange andre områder.
      Men her feiler de big time, og utviklingen går fullstendig feil vei.
      Hvorfor godtar polakkene dette?

        1. Ja, skjønner jo det, men de polakkene jeg kjenner har et mye mer liberalt tankesett og er bra folk.
          Fatter ikke at så mange kan slutte opp om sånne holdninger, rett og slett.

    5. Oslo er full av polske lhbt-personer i “eksil” som fortviler over utviklingen i hjemlandet. De liberale polakkene søker seg ut med god grunn. Dessverre kan de bekrefte at det fins mange i Polen som støtter den reaksjonære politikken. Når det er sagt, har det aldri vært fritt fram for lhbt-personer der, såvidt jeg vet, men kvinnene hadde en mye friere abortlov under kommunistregimet. Den ble kraftig strammet inn etter kommunismens fall og enda mer nå med det nye regimet. Dog ikke uten masseprotestdemonstrasjon av landets kvinner. Polen og Irland er de to landene i Europa der den katolske kirken fortsatt påvirker lovgivningen, i likhet med Latin-Amerika. Mao liten grad av sekularisering eller lite skille mellom stat og kirke om du vil.

      Jeg tror så absolutt at dette kunne vært i ånden til den mest konservative delen av Krf og Fremskrittspartiet., men per dags dato får de ikke majoriteten av befolkingen med seg, pluss at lovgigvningen stanser dem. Ellers fins det nok fremdeles små bygdesamfunn der dette kunne fått gjennomslag, vil jeg tro.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg