Så var det å grave frem hytta….

Vi kom opp på hytta rundt klokka 13. Det er tåkete og grått, men grei temperatur og lite vind.

Tre stykker begynte momentant å grave. Jeg tok med meg hundene og gikk en god tur.  Etter en runde på 5 km var jeg tilbake ved hytta. De hadde gravd mye, skikkelig flinke er de, men det tar fremdeles en god stund før jeg kan tenke på å komme meg inn på hytta. Det er mye snø som skal forflyttes før det.

Bildet er tatt på turen jeg gikk med hundene. Å stå å fotografere gravende mennesker og si at bildene skal postes på blogg kan være mindre klokt. For det første kan du risikere at en skuffe snø treffer deg, for det andre kan du risikere at de slutter å grave. Slikt tar jeg ikke sjansen på.

Jeg orker ikke stå rett opp og ned og se på de grave, i grunnen lite jeg kan bidra med. Så jeg og hundene har satt oss i bilen mens de gjør ferdig gravejobben. Vi var enige om at det var best.

Tre unge spreke har nå gravd i 2,5 time hver. Det vil si 7,5  arbeidstimer, et helt dagsverk. Det er sjarmerende med sånt god gammeldags hytteliv, dere.  Minner om at vi fremdeles ikke er inne i hytta… Og har selvsagt ikke begynt å bære inn alt som skal bæres inn. Tror og det er en god stund før jeg behøver å tenke på å besøke utedoen langt nede I lia. Vel vi var alle på do på Bagn før vi bega oss oppover til fjells.

Han som graver fra veien og mot hytta har funnet ut at noen har erstattet bjørkestokkene vi har til le så kyr og sauer ikke kommet inn på tomta med stigen som hang på hytteveggen. Svigerfar og broren hans hadde rett. Stigen blir nok lenket frem heretter.  Jeg skjønner ikke helt hensikten med å bruke stigen i le i stedet for bjørkestokkene. Det blir et lavere le dyrene fort kan skritte eller hoppe over. Vel, jeg skal klare å skritte over det jeg og, bare veien blir klar. Håper forresten at noen har husket nøkkelen. Jeg kom akkurat på at jeg har glemt å ta med rødvin. Det er nå ikke det verste jeg kunne ha glemt til denne ekspedisjonen.

 

10 kommentarer

Siste innlegg