Vi skal på hyttetur…..

Når folk flest reiser på hytta nå reiser de til et sted hvor det bare er å sette nøkkelen i døra og gå inn. Mat står i skap og kjøleskap og blir selvsagt supplert ved ankomst.  Når de har pakket ut matvarene kan de ta seg en pils i  jacuzzien, eller sette seg ved peisen med ei bok. De  har TV, wifi, dusj, do og tørketrommel.

Vi drar ikke på hyttetur, vii drar på ekspedisjon. Med vann på kanner, 100 meter snø som må graves vekk før vi kan entre hytta, og bortimot en 60 meter til med snø som må vekk hvis vi ønsker å benytte toalettet i løpet av oppholdet. Eller utedassen da, rett skal være rett.
Klesvasken må pent vente til vi kommer hjem, noe som gjør at sengetøy, håndklær, kjøkkenkluter og lignende gjerne må pakkes med.
Nå trengs det i det minste ikke så mange badehåndklær. Dusj og hårvask må og vente til vi er hjemme igjen. Her er det vaskefat og klut som gjelder.
Lista over alt som må huskes er lang. Nevnte jeg stearinlys, og når fylte vi opp gassflaska til koke-blusset sist?

Har vi skikkelige snøskuffer å ha med oss? spør Yngste Sønn. Ja, sier Gamle Gubben Grå en er halvveis bra, den andre er litt dårligere. Når han ser blikkene Yngste Sønn og jeg sender hverandre fortsetter han med å si at snøskuffa som står på hytta er av god kvalitet.
Står den ved porten? spør jeg. Gamle Gubben Grå ser forferdet på meg? Ved porten?? Da måtte den lo vært lenka fast med en diger kjetting!
Jeg er litt usikker om Svigerfar og broren hans, de som eide hytta før oss, noen gang ble frastjålet noe der oppe eller det bare er en antakelse de hadde at folk som ferdes i dette hytteområde har det med å stjele som ravner. Selvsagt kunne man ikke hatt en snøskuffe lett tilgjengelig, det burde jeg da skjønne. Jeg mener der oppe må man skru hjulet av trillebåra før avreise, og utedassen er forsynt med en diger hengelås og tre kroker. Og selv om dassen er forsvarlig låst må alt av verdi der inne forflyttes inn på hytta før avreise. Tenk om noen brøt seg inn på dass og stjal en rull dopapir! Jeg tror jeg skulle klare å bære tapet.

Det betyr at når vi kommer opp så må vi ikke bare grave frem hytta, vi må og bære inn et helt flyttelass for å overleve i hytta noen dager. Når alt ekspedisjonsutstyret er inne på hytta og på plass, må utstyr på hytta som skal brukes under hytteoppholdet ut på plass, slik som hagemøbler, bålpanne  – dopapir og hjul på trillebår. Det siste er ikke påkrevd under vinteropphold. I tidligere tider, da Svigerfar og Svigermor regjerte måtte vi og huske å sette batteriene i røykvarsleren. De ble tatt ut ved avreise. Var ikke vits i at de skulle tappes for strøm når ingen var på hytta. Den rutinen ble avsluttet en røykfull morgen noen hadde tent opp i ovnen uten å åpne spjeldet og så tatt turen på do.

Og så, så kan vi sette oss ved peisen med en bok eller ta et snø-bad i mangel på jacuzzie.

 

 

 

 

13 kommentarer
    1. Dette kaller jeg skikkelig hyttetur. Slik hadde jeg det på 70-tallet i hytta til svigermor og svigerfar. Idag har jeg ingen egen hytte jeg kan dra til. Sjarmerende strevsomt og annerledes enn det daglige, spør du meg. Det må da være fint for noen dager. Helt enig. Kos deg på hyttetur og god påske🐣

      1. Det er vel det som er greia. Alt er som på 70-tallet. Der har helt klart sin sjarm, men siden vi ikke blir yngre blir det mer og mer grualt å dra på hytta spesielt vinterstid.
        Vi må få laget den mer tilgjengelig. Da ville hytta og blitt mer brukt. Både av ungene og oss. Vi jar ønsket det lenge, men de gamle strittet i mot. Nå har hytta vært vår i en del år, så vi burde satt i gang. Vi har beina vegger, skiftet ut møbler og slikt men ennå ikke tatt de store investeringene. Det er noe med økonomi og det at formen min løkke har vært på topp de siste årene

    2. Nå er dere vel kommet fram og måker vei til hytta? Kanskje har snøen tint vekk og kanskje sitter ute i solveggen med ei bok. Husker hytta til min tante og onkel, utedo, ikke strøm, ikke tv. Men husker roen, kortspill og brettspill,god mat og topp stemning. Det var på slutten av 60 tallet. Vi drar til vogna søndag, det er strøm og vi har nett. Men sitte ute og se på bålpanna og kjenne varmen fra det. Kos dere og nyt fridagene.

      1. Det graves fremdeles. 3 stykker har gravd I 3 timet nå. Det et ikke sol, og ingen har forståelig nok prioritert å måke plassen i solveggen. Det blir nok brettspill i kveld en gang. Bålpannekos og, men muligens ikke før i morgen. Det har begynt å sludder.

    3. Perfekt hytteliv, det er slik det skal være….hytta skal være hytte og hytta skal ikke være stor..Sjarm er viktig med hyttelivet..Tenker jeg – men verden har kanskje gått litt videre… men ikke i mitt hode.

    4. Vår hytte har ikke a) strøm b) innlagt vann c) vinterbrøytet vei frem til døra. Vår hytte har a) utendørs toalettfasiliteter b) uendelige muligheter for snemåkking døgnet rundt c) gulvkaldt d) nedoverbakke fra vei til hytte, les; transportakebrett er egnet for frakt av utstyr. God påske!

      1. Tipper hytta deres ligger på Finnmarksvidda, og kanskje langt fra andre hytter. Hytta vår ligger i et hyttefelt kakt “Lille Bærum”. Jeg tror en av nabohyttene har varme i oppkjørselen. Hytta vår har ikke vei, vann eller strøm. Men det var ikke så vanlig her da Hytta ble bygd en gang på 60-tallet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg