Skallmann har blitt trendsetter…

Husker dere Skallmann? Han var en figur i tegneseriebladene Bamse, eller Verdens sterkeste Bamse som han vel og ble kalt. Han har en spesiell klokke som ringer når han skal spise, sove eller våkne, og Skallmann følger klokka slavisk. Mulig det overhode ikke passer med en lur der og da, de kan være i stor fare eller ha behov for å finne noen når klokka ringer. Det bryr Skallmann seg lite om. Ringer klokka så må han sove, spise eller hva nå klokka beordrer han til.

Jeg kom til å tenke på Skallmann da jeg leste innlegget til Vibbedille. Hun har en klokke som sier at hun bør slappe av, ikke så ulik klokka til Skallmann i funksjon selv om designet er kulere enn vekkerklokka hans.

Vibbedille er ikke alene om å ha slik klokke. Den sitter vel på annethvert håndledd, og det står høyt også på ønskelista mi. Kanskje ikke primært for å få beskjed om å slappe av, mer for å måle aktivitet.

Det er litt rart.  Vi mennesker har vel knapt vært så opptatt av oss selv som nå. Vi lytter til kroppen, er opptatt av å spise sunt, trene og ta vare på kroppen etter alle kunstens regler. Vi kjenner alle vondtene i hver eneste millimeter av kroppen vår, og er snare til å oppsøke lege eller søke febrilsk på google hvis vi merker den minste antydning til forandring.
Jeg tror aldri mennesker har vært så opptatt og så fokusert på egen kropp og egne behov som nå.
Likevel trenger vi klokka til Skallmann for å fortelle oss når vi skal være i aktivitet og når vi skal hvile…..

 

19 kommentarer
    1. Kan si at jeg har klokke, det som irriterer meg mest er at når klokken er 23.00 varsler den at det er på tide å legge seg. Legger meg ikke da går minst mot midnatt før jeg har lagt meg. Teller skritt, og mye annet. Tikker det inn en mld på tlf kommer det opp på klokka, eller når mobilen ringer da varsler klokka. Vi er vel som Skallmann.

    2. Sånn “Skallmannklokke” skal jeg aldri anskaffe meg…. Vet utmerket godt at jeg bør bevege meg mer og legge meg til vettig tid hver kveld før jeg skal på jobb. Behovet for slie klokker er skapt av teknologiske nyvinninger.

      1. Jeg vet og at jeg bør bevege meg met, kryper til sengs når behovet melder seg. Enten fordi jeg er trøtt. (Trenger ikke klokke for å fortelle meg det) eller fordi jeg må ha noen timer døgn før neste dag.
        Men jo en klokke med skritteller, og kanskje blodsukker hadde vært greit.

    3. Haha.. det var en artig vri. Heier på Skallmann. Innrømmer at jeg er generelt skeptisk til såkalte MÅ HA produkter. Så til saken . I følge NHI.no kan smartklokker skape unødvendige bekymringer for egen helse. I enkelte tilfeller direkte farlig. spesiellt for mennesker med forskjellige hjerteproblemer. Mange stoler på informasjonen på klokken uten hjelp til å fortolke dataene fra lege, og tolker de feil. Skritteller er artig, den har vi vel all gratis i lomma på mobilen. 😉

      1. Er ikke alltid jeg hat med mobilen.
        Jeg ser grunnen til advarselen fra FHI, mange blir som Skallmann for opptatt av hva klokka gir beskjed om.
        Jeg hadde ikke blitt en Skallmann. For meg hadde det vært motiverende å måle aktivitet. Spark i baken for å komme seg opp av sofaen Hadde jeg kunne målt andre parameter som blodsukker uten nåler og stikk, blodtrykk og hjerterytme hadde jeg som egentlig ikke er så gokusert på egen helse kanskje lært meg selv og kroppen min bedre å kjenne.

        1. Med en liten ekstra dubbeditt til klokka mi kan den måle blodtrykket ellers gir den en ganske innafor registering av puls og pust. Dette innebærer at du må legge inn alle personlige data i klokka – for å få den mest mulig riktig i forhold til din kropp (Garmin Fenix 7s/eller pro kan gi deg dette) – Hvis man ikkje blir fanatisk så er klokka veldig motiverene. Kjekt å “konkurrere” med seg selv, du kan t.o,m få virtuelle medaljer/pokaler – Noen syns DET er motiverene 🙂 Greit med pokalhylle som ikkje samler støv

          1. Jeg er anbefalt av fastlegen å få en sensor som kan måle blodsukkeret mitt. Det finnes på noen klokker, helt på forskningsstadiet. Det vil være kjekt, da slipper man å stikke seg i tide og utide.
            Jeg tror jeg kunne ha godt av å liksom se hva som virker inn på blodtrykk og blodsukker, for kroppen min følger ikke helt boka.

    4. Alt med måter sier nå eg. Det er gøy å følge med hvor langt man går og det er kjekt å ha ei liste med alle turene. Nå har eg kommet opp i så mange turer at eg husker ikkje den ene fra den andre og da er det kjekt at alt er lagret 🙂 Ellers er eg litt opptatt av søvn, ja mer enn at klokka fortelle meg at eg bør hvile for akkurat det kjenner eg på kroppen uten at klokka forteller meg det. Å restituerer er en god ting om man ikkje vil gå på en smell, husker det var noe av det viktigste da eg drev med konkurranse, man kan ikkje yte på halv maskin. Det positive eg har merket meg er at etter at eg ble aktiv på turgåinga har den dype søvnen økt, noe som virkelig er bra i forhold til god helse (både den mentale og den fysiske) Pga skadene/smertene/medisinene mine har dyp søvn vært en stor mangelvare og pr nå har eg den gladeste fastlegen i distriktet da eg endelig har klart å komme meg innen for normal. For lite dyp søvn sliter også på hjertet. KLokka er jo en god pekepinn om man f.eks vil ned noen kg (Men også her skal man ta høyde for at målingene på klokka ikkje er 100%) Den fører “regnskap” over hvor mye kcal man forbrenner i løpet av 1 døgn også hvor mye man brenner på en tur. La oss si at total kcal forbrenning er 2700 (Dette er fra min klokke) Da bør jo ikkje kcal inntaket overstige om man vil ned noe kg, ja for det er matte, enkelt og greit – uansett kropp, vekt og aktivitet. I følge min klokke bør eg spise ca 2200 kcal. (Eg teller ikkje kcal i maten eg spiser) Uansett, du kan spise myyye god mat på 2200 kcal eller du kan spise junkfood (Mye kcal og lite mat). Den beste invisteringen man kan gjøre er jo i egen helse og kropp. Etter at eg fikk lavt stoffskrifte for ca 10 år siden har eg merket godt at kroppen har endret seg, den la på seg stille og rolig selv på en innskrenket og “vanlig” kosthold, etter fjerning av skjoldbruskkjertelen tok det i grunnen helt av og det var vanskelig å stabilisere med medisin. SÅ kom overgangsalderen og ting ble bare verre, hormonkaos gjør ting med kroppen og vekta nærmet seg 3 siffert tall og etter gjennomgang av kostholdet med legen var det lite å endre på selve matvarene eg spiste så mer “brutale” ting burde testet, ja som å kutte mel og sukker. Dette er anbefalt for personer med LS da det er vanskelig å gå ned i vekt med LS. Det ble løsningen for meg, det var som om kroppen “slapp” tak i noe. Blodprøvene ble bedre og formen er absolutt bedre. Det er mye god mat å spise selv uten mel og sukker, det er en omstilling og man må teste ut å lage annen mat, eller samme mat bare på en ny måte – Det blir en vane. Mer opplagt blir man også om man spiser riktig i forhold til egen kropp. Dette var vel litt svar på ditt forrige innlegg også vil eg tro. Det beste med min endring er at BMI`n har gått fra 34 til 28 🙂 Og det uten at eg har aktivt slanket meg, kun vekk med mel og sukker + eg begynte å gå tur. Det er mange måter å være aktiv på, alt kan være et ork i starten, men som alt annet blir det bedre, la det bli en vane. Det er jo ikkje å komme vekk i fra at ALLE har godt av det, enten man er tjukk eller tynn. All trening gjør jo som oftes vondt, men man gjør det fordi det gjør godt. Ankler, knær, hofter og rygg har godt av det og kroppen blir bedre, sånn er det bare. Aktivitet, trening og kosthold er som eg skrev på lista også for god mental helse. Les f.eks hva dårlig tarmflora kan gjøre med psyken – Det er ikkje noe eg bare skrev, det er allmennkunnskap; Spiser man “dritt” vil man til slutt føle seg “dritt”. Det at man er i lykkerus og koser seg med en pose ostepop eller sjokolade er en følelse man kun har der og da…ikkje etterpå. Eg er også ufattelig happy når eg kose meg med en skål is 😀 Det er ikkje en følelse som varer.Noe mat gjør oss slappe og følelsen av å være “lat”. Begynner man i det små med små grep vil det etter hvert bli en vane. Men men nå får det være nok fra meg *ler*

      Vibbedille

      1. Jeg tror sånne klokker kan ha en motiverende faktor for mange. Kanskje og bidra til bevisstgjøring.
        Aktivitet gjør godt, i det minste på sikt. Og ja de første turene kan være tunge.

    5. Hvorfor gå til legen når vi kan gå på toalettet? Tro det eller ei, men det er fakta at det er utviklet et toalett som analyserer avføringen og urinen med noen sinnrike data greier.. Måler sukkerinnholdet i urinen for å avsløre sukkersyke. Analyserer avføringen for alt mulig. Toalettet er koblet opp til legen din. Så enten får du bare en telefon derifra med råd og vink. Eller plutselig står ambulansen utenfor. 😢

      1. Det hadde vært skummelt! Tenk å ha følelsen av å “gå på en test” hver gang man setter seg på ramma…! Da er nok ikkje angsten langt vekke for mange.

        1. Haha.. neida. Japanske forskere har oppfunnet en sensor som analyserer og identifiserer anusringen, like sikkert som et fingeravtrykk.. hevdes det.. 😉

    6. Jeg har også registrert at det finnes slike klokker men hadde aldri kunne tenke meg å ha en på meg. Tror jeg hadde blitt veldig stresset. Men det er vel noen som synes den er nyttig. Jeg har forresten heller aldri brukt armbåndsur . Prøvde en stund, men de stoppet alltid🤔 sikkert noe med energien min eller noe😀 det holder med klokke på mobil for meg og skrittmåler der følger jeg bare med på når jeg vet jeg skal gå veeeldig langt

      1. Jeg har heller aldri klart å bruke armbåndsur, og så har jeg jo arbeidet i helsesektoren i mange år og da er ikke armbåndsur noe man bruker på jobb. Men jeg har litt lyst på Skallmann klokke.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg