Vaksine er veien ut

Som jeg skrev i innlegget Vurderer å endre bloggkonseptet….så har en Ole tatt ordet på plass nummer 2 på bloggtoppen  Og denne Ole sitt innlegg trenger en satirisk penn, eller snarere at noen ser litt nærmere på påstandene hans.  Og hvem er vel nesten programforpliktet til å ta på seg den oppgaven? Jo denne kjerring her.

Ole kommer med den urovekkende nyheten om at Koronavaksinen er mer farlig enn selve sykdommen.  Slike påstander mener jeg bør undersøkes litt kritisk. Hvilken ekspertise støtter han seg til for å komme med slike påstander?

Ole viser til  en av verdens ledende vaksineutviklere gjennom 23 år, og da får jeg  jo lyst til å sjekke opp denne Dr Geert Vanden Bossche som Ole viser til nærmere.
Vanden Bossche studerte veterinærmedisin ved Ghent Universitetet fra 1980 til 1983. Deretter oppnådde han sin postdoktorutdanning i heste-medisin og kirurgi ved det frie universitetet i Berlin (1984-1987).
Fra 1990 gjennomgikk Vanden Bossche et postdoktorstipendium i virologi ved James A. Baker Institute for Animal Health, Cornell University i New York.
Han ble sertifisert i veterinærvirologi i 1990. To år senere, i 1992 ble han sertifisert i veterinærmikrobiologi og dyrehygiene.
Han arbeider i dag som en uavhengig virolog og vaksineekspert.

Jeg tror at denne Vanden Bossche er god på dyrehelse, heste-medisin og veterinær-virulogi.
Hvorfor han kaller seg vaksineekspert, og mener at han bør og kan uttale seg om vaksine av mennesker er jeg litt mer usikker på.  Men man skal ikke lete lenge på nett før man finner selvoppnevnte eksperter både på det ene og det andre.  Det florerer av de i kommentarfeltet- I mitt har det til og med dukket opp såkalte synske damer som klarer å svare på innholdet i blogginnlegg helt uten å lese de.

Denne selvutnevnte vaksineeksperten har altså skrevet et åpent brev på en eller annen plattform som skal advare menneskeheten mot Covid-19 vaksinen. Hvis dette er så banebrytende gjennombevist teori, hvorfor lanseres det ikke i et etterrettelig vitenskapelig tidsskrift.?  Det ville gitt mer tyngde til påstandene hans enn at de publiseres på youtube.

Det neste sannhetsvitne Ole drar frem og viser til et langt sitat fra er Christian Paaske.
Christian Paaske er en blogger. og samfunnsdebattant.  Og endelig føler jeg meg litt beroliget. Når en blogger har sagt det, ja da må det jo medføre riktighet.  En mer etterrettelig gjeng enn oss bloggere skal man lete lenge etter. Ikke minst blir jeg betrygget når jeg leser at denne Christian Paaske er mest kjent for sin påstand om at jorden er flat.

Paaske har bare en utrolig positiv omtale, rene reklameanbefalingen av videoen eller det åpne brevet til denne hestedoktoren.
Det skal litt mer til for å overbevise meg enn en heksedoktor, jeg mener hestedoktor og en fyr som tror at jorda er flat.   Kall meg gjerne skeptiker.

Men Ole har flere eksperter på lager.
Dr. Sherri Tenpenny .forklarer visst hestedoktorens teorier på en glimrende måte.
Jeg må selvsagt google denne doktoren også.
Sherri J. Tenpenny er en amerikansk osteopatisk lege og antivaksine-aktivist. Hun sitter i styret for International Medical Council on Vaccination, en amerikansk aktivist-organisasjon som stiller seg kritisk til vaksiner.
Tenpenny mener at vaksiner forårsaker autisme, astma, ADHD og autoimune sykdommer.  I tillegg har hun hevdet at krybbedød skyldes vaksiner og at HPV-vaksinen er designet for å ta livet av kvinner.

Jeg skjønner ikke så mye av forklaringene tilDr Tempenny, det hjelper antakelig ikke at Ole har oversatt de til norsk. De blir for kompliserte for meg. Og når jeg da i tillegg er kritisk både til hestedoktoren, han som mener jorda er flat og hun vaksinemotstanderen ja da blir det litt vanskelig å dobbeltsjekke vanskelige vitenskapelige påstander.

Men Ole har flere eksperter.
Og nå leser jeg en norsk artikkel, eller snarere et debattinnlegg fra nettavisen iTromsø,
Jeg nikker gjenkjennende og er enig med mye i innledningen til leserinnlegget til Kjetil Elvevold.
Det er mer vold mot barn, eldre ensomme har mistet mye menneskelig kontakt, forskjellen mellom rike og fattige øker, det har vært en jevn økning både i konkurser og arbeidsledighet, økt antall på mennesker som sliter psykisk.
Og det bekymrer også meg at man ikke har en alternativ plan hvis det skulle vise seg at vaksinene ikke har den ønskede effekten.
Dessverre har heller ikke artikkelskriveren noe svar på hva en slik alternativ plan skulle være.

Artikkelskriveren, Kjetil Elvevold, virker å være mest kritisk til vaksinen til Moderna og Pfizer/BioNTech.
Han er ikke så kritisk til vaksinen til  AstraZeneca.  Det kan muligens komme av at han har samarbeidet med Astra Zeneca siden 2014, og har tre vitenskapelige publikasjoner om nanomedisiner sammen med dem. Publikasjon nummer 4 sammen med Astra Zeneca er under utarbeidelse.

Hvem er så denne Kjetil Elvevold?
Med litt engstelige fingre foretar jeg et google-søk. Til nå har jeg jo avslørt en hestedoktor, en som tror jorda er flat og en profesjonell vaksinemotstander.

Når jeg søker opp Elvevold ser jeg at han i begynnelsen av 200-tallet var en lovende forsker innen lever.  Og fikk en pris for noe forskning som kunne være banebrytende i arbeidet med å fremstille en kunstig lever. Han tok Doktorgrad på hvordan leverceller renser blodet for avfallsstoffer, og fortsatte å spesialisere seg på hvordan leverceller kunne fjerne virus.
Nå arbeider han i Nofima som er et norsk matforskningsinstitutt som driver næringsrettet forskning og utvikling innen akvakultur, fiskeri og mat.

Jeg tror Elvevold er en flink forsker på sitt fagfelt.  Jeg tror han kan mye om leverceller og cellestrukturer jeg ikke skjønner noe av. Jeg har alltid hatt problemer med å forstå ting jeg ikke kan se, slik som celler, virus og slikt. Mikrobiologi og kjemi var liksom aldri mine helt store fag.

En hestedoktor, en som tror jorda er flat, en profesjonell vaksinemotstander og en som driver med næringsrettet forskning innen fiskeri og mat …
Vel, jeg er fremdeles skeptiker.

Samtidig er det en kjensgjerning at to helsearbeidere i Norge er døde kort tid etter at de fikk Astra Zeneca vaksinen.  At meldinger om bivirkninger og dødsfall ette vaksinen er så mange at store deler av Europa nå har satt bruken av vaksinen på vent.  Den Europeiske bivirkningskomiteen PRAC skal ha møte på torsdag, og det kan kanskje bli aktuelt å trekke tilbake godkjenningen av vaksinen. I følge Madsen i legemiddelverket.

Når overlege Sigurd Hortemo i Legemiddelverket får spørsmål fra Dagbladet om man kan se for seg et scenario hvor det slås fast at det kan være en sammenheng mellom vaksinen, de to dødsfallene og innleggelsene, men at man likevel vurderer at nytten veier opp for risikoen svarer han ja og utdyper:

– Hvis vi skal ta en parallell: Vi vet at bruk av noen typer p-piller øker risikoen for blodpropp. Det er norske kvinner kjent med. Men der vurderer vi det slik at fordelen ved p-piller oppveier den lille økte risikoen for blodpropp. Så man kan ikke utelukke at man kan falle ned på noe slikt.

Når det opplagte oppfølgerspørsmålet selv med en potensiell risiko for dødsfall kommer svarer Hortemo:

Jeg vil ikke forskuttere. Det er viktig å minne om at vi er i en pandemi der det dør titusener av mennesker hver eneste dag. Den eneste veien ut av dette er vaksiner. Nå vil det bli avklart framover, og vi håper at AstraZenecas vaksine vil ha en plass i dette. Men det er ikke avgjort om dette er en bivirkning som skyldes vaksinen, og hvilken betydning det vil få.

Jeg forståroverlege Hortemo sitt svar godt.  Og en vaksine heltuten bivirkninger er vanskelig å tenke seg.
Man må veie, så kaldt og kynisk det enn høres, nytteverdien mot risikoen. Jeg er glad det ikke er jeg som skal ta den beslutningen.

Jeg stoler på myndighetene. Jeg synes de har mer troverdighet  enn hestedoktorer, folk som tror jorda er flat og  vaksinemotstandere.

Samtidig er det et tankekors at overlegen fra Helsedirektoratet, Sigurd Hortemo svarer slik som Bent Høie svarte fiskemat-forskeren.  At den eneste veien ut av pandemien er vaksiner.  Jeg skulle ønske man hadde en plan B, selv om jeg ikke vet hva den planen skulle ha vert.

Det visste jo heller ikke hestedoktoren, han som tror at jorda er flat, vaksinemotstanderen, fiskematforskeren eller Olehartattordet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

32 kommentarer
        1. “Bossche er en belgisk vaksineforsker som blant annet har vært konsulent for vaksinealliansen GAVI og har en doktorgrad i virologi”. Sitat fra tjomlid.com, som vel er en side du har tillit til.
          Dette er altså hva du kaller hekse-/hestedoktor. Det er vel ikke nødvendig å si mer om seriøsiteten til denne bloggen. Og bloggeren.

    1. Min fulle og hele sympati går til alle de 1000000++ som allerede har fått denne AZvaksinen sprøytet i seg,de må virkelig slite med psyken nå.
      Alt annet enn det de går gjennom nå er å regne som bagateller.
      Svært mange føler seg presset til å ta vaksinen som mange selv egentlig er i sterk tvil om,eg tenker sånn at,smitten kan eg til en grad distansere meg ifra,kan til en grad selv bestemme hvor mye eller lite eg velger å eksponere meg for smitte,men,i det øyeblikket et stoff blir sprøytet inn i kroppen min så har eg ikke lenger kontroll på hva som skjer videre,for meg er valget svært enkelt,det til tross for at det er et valg mellom pest eller kolera om man skal tro blindt på “ekspertisen”.
      Eg tror at mye blir verre før det blir bedre,det tror eg også om ettervirkninger av det varierte utvalget av vaksiner som,litt i forteste laget for meg,har kommet på markedet.
      Hilsen synskepeggy.

      1. Mange av oss helsearbeidere har fått denne vaksinen, og jeg tror de færreste av oss sliter med psyken.
        Mange av oss har sett hvordan covid-19 pasienter sliter med pusten. Noen av oss har sett de dø av covid-19. Sammenlignet med den lidelsen og de senvirkningene disse pasientene har tror jeg den lille redselen for at akkurat du skal rammes av bivirkninger er til å leve med.
        For meg er valget om man skal ta eller ikke ta vaksinen enkelt. Selvsagt skal jeg ta den, og det håper jeg flest mulig andre gjør og.

        1. Det er påfallende mange rundt omkring i kommentarfeltene som forsøker å latterliggjøre,svekke troverdighet og henge ut de som har tatt en avgjørelse om å ikke ta vaksinen.Eg aksepterer fullt ut at man velger å begrunne at man vil ta vaksinen med “å ta en for laget”,men eg nekter å gå med på at eg er over gjennomsnittet egoistisk som ikke ønsker å ta den.
          Det er mange som ikke ønsker å ta vaksinen,og det er mange som holder det for seg selv,de ønsker ikke å bli latterliggjort og beskyldt for å være egoistiske osv.
          Og,nei eg har ikke tatt avgjørelsen min på bakgrunn av “ekspertuttalelser” i kommentarfeltene,men det er jo greit å ha det å vise til om man vil at andre skal fremstå som “dumme naut”.
          Forøvrig så jobber eg og i helse uten at eg ønsker å utdype det noe mer grunnet strenge taushetsbegrensninger.
          Hilsen synskepeggy.

          1. Dersom du har så stor sympati med oss som har tatt AZ-vaksinen og nå kjenner på varierende bekymring og angst rundt det- så burde du heller roe ned dommedagsprofetien utad og heller prøve å trøste litt. Hjalp ikke helt å lese din kommentar for å si det slik. Jeg respekterer at du har din mening og at du ikke ønsker vaksine, men akkurat nå i disse dager ønsker jeg ikke å «høre» ukvalifisert synsing.

            1. Dommedagsprofetier og ukvalifisert synsing ?? – javel,nok en grunnløs beskyldning – eller to.
              Ingen vet hva denne massevaksineringen vil føre med seg og ingen vet hva det å vegre seg å takke nei til tilbudet vil føre med seg på sikt,man må vente å se…begrunnelsen for det ene eller det andre må bli tatt av den enkelte ut i fra hva man mener er best for en selv uten å la seg påvirke av massehysteriet om å ta vaksinen.
              Er det dommedagsprofetier ?
              Eg har stor sympati for dem som allerede har tatt vaksinen,å si som en lenger oppe her at “man ikke tror at noen sliter nå” er svært arrogant og ufølsomt,eg vet hvordan eg hadde hatt det nå,men eg hadde ikke nødvendigvis sagt noe om det til mine omgivelser.

              Hilsen synskepeggy.

          2. Mulig jeg dro den litt langt med å kalle det dommedagsprofeti- det beklager jeg. Men det jeg mente var at dersom du synes så synd i oss som har tatt vaksine pga. vår psyke akkurat nå, så burde du kanskje akkurat disse dagene trøste oss i stedet for å bl.a å skrive at du tror alt blir verre før det blir bedre også når det gjelder ettervirkning av vaksinene. Mange av oss som har tatt vaksine, spesielt AZ, vil i disse dagene/ukene fremover sluke til oss alt og vi som sliter med angst og bekymring vil nok overreagere på mye. Dette var kanskje et godt eksempel på det 😀
            Så synes jeg ikke noen skal utgi eller insinuere at de gir kvalifisert gjetning dersom de ikke kan identifisere seg og yrket de er kvalifisert i. Alle kan jo per definisjon påberope seg kompetanse de ikke har.
            Ha en fin kveld videre 🙂

            Takk for flott innlegg Kjerringtanker! Begynte på nr.2 sitt innlegg i dag, men regnet raskt ut at dette var ikke et innlegg jeg skulle lese ferdig akkurat nå.

            1. Eg har ingen problemer med å forstå hva alle dem som har tatt AZvaksinen sliter med nå,men trøst i en sånn situasjon føler eg blir som å kaste blår i øynene på folk,det er umulig å være ærlig nettopp fordi ingen vet hva utfallet vil bli på sikt og,ikke minst,fordi man nå vet det man vet.Eg trøster gjerne,men eg vil at trøsten skal være ærlig.
              Vi kan,på dette tidspunkt begge ha rett,men eg tror mer på full stengning så lenge det trengs fremfor vaksine og særlig når man vet,uten å synse,at man kan få påvist covid19 selv etter at man er vaksinert og da med risiko for å være smittebærer.
              Utifra at ingen vet noe som helst om utfallet av det ene eller det andre bør man holde seg for god for å nærmest idiotforklare,latterliggjøre og henge ut dem som ikke ønsker å ta vaksinen.
              Eg respekterer at man velger å ta vaksinen og den risikoen det evt.måtte innebære eller ikke,da bør det gå begge veier,man bør respektere at noen ikke ønsker å ta vaksinen og velger å ta risikoen det evt.måtte innebære.
              Hilsen synskepeggy.

    2. Det var enda godt jeg slapp å lese det innlegget til Ole. Jeg startet, men forsto raskt at jeg ikke ville gidde/orke å gjøre den jobben som du har gjort, og på en så glimrende måte! Her feiet du kvasifolket av banen på en frisk og freidig måte. Muy bueno!

      Når det gjelder vaksinesyn som synske peggy skriver om, er jeg nesten sjokkert. Jo flere som tror på ekspertene i kommentarfeltene og ikke lar seg vaksinere, desto lengre tid vil det ta før vi klarer å bekjempe pandemien. Dette er ikke et personlig valg man kan ta. Man tar en for laget!

      1. Takk.
        Jeg liker heller ikke Peggys synspunkt.
        Men jeg er glad for at vi ikke har vaksine-tvang.
        Samtidig skulle jeg ønske at folk forsto at akkurat nå tar vi, som du sier, en for laget

    3. Takk for at du tok jobben med å berolige🤗 Det kom faktisk et infoskriv i postkassa fra denne Paaske en gang i forrige uke. Det orket jeg ikke å lese, for å si det sånn.

    4. Strålende innlegg !
      Blir sittende og undres likevel, hvor hauset opp ting blir. For all del, det er flott at det jobbes med å finne svar, men vaksiner og medisiner som har virkning, har også bivirkning. 175 nordmenn døde i 2018 av bivirkninger (tall fra Legemiddelverkets bivirkningsrapport).
      57 av dem av bivirkninger fra blodfortynnende legemidler, medisiner som jeg selv bruker.
      Av og til må man faktisk velge mellom pest og kolera, så får alle finne ut av sin egen sannsynlighetsovervekt – og ta valget for seg selv.

    5. Grundig research. Sånn skal det gjøres. Kle av konspirasjonsteoretikerne med fakta. Det har rett og slett vært vakkert om du oppretta et nick og ble med på festen hos Reset.no. Der kryr det med konspirasjoner og “eksperter” klimafornektere, vaksinemotstandere , innvandringskritikere, hater alle politikere til venstre for Demokratene eller Partiet De Kristne. De linker i hytt og pine til Youtube og navn verden aldri har hørt om.

      Det er klart at sunn skeptisk kan være ok. Den Tyske epedemiologen Dirk Brockmann ved Kock Institutt , som er Tysklands Folkehelseinstitutt sier til Aftenposten i dag “Trolig 100 000 ganger mer sannsynlig å dø av koronavirus enn av vaksine”.

      1.000 av hver 1 million koronasmittede er døde, men kun 1 av hver 1 million vaksinerte er døde av bivirkninger.

      Arrester meg om jeg tar feil. Dette finner du ut av. Flink du 😉

      1. Tror jeg skal holde meg unna Reset. Er ikke de vennene mine som har det med å brenne Koranen rundt på torg og gater der.? De er litt slitsomme når jeg går i debatt med dem…

    6. wow som du har satt deg inn i hestedokterer og til og med Paaske som er fra Stavanger. Men tror og at selve Covid er verre enn de vaskinene – men en skal selvfølgelig ta bivirkningene på alvor.

      1. Takk.
        Flott at de undersøker bivirkningene skikkelig, en ja jeg tror Covid-19 er verre. Samtidig er man død, så er man død. Og det er jo like ille å døav blodpropp og hjerneblødning.

    7. Oi for en super jobb du har gjort med han kr 2 idag. Begynte å lese, men skjønte fort at det der orket ikke jeg. Du er dyktig
      Kos deg i kveldingen

      1. Vel, da jeg leste innlegget første gang klokka 5 i dag morges hadde jeg ikke lyst, men det ble morsommere når jeg kom i gang, og fant ut at eksperten var veterinær, og nummer to trodde jorden var flat.

    8. Også vil jeg tilføye at kontroverser bør komme med åpne kommentarfelt.. Skal en ytre seg på tvers av flertallet/den allmenne oppfatning, krever det I mine øyne at en har ‘baller nok’ til å ta den diskusjonen som eventuelt måtte komme, og stå for det

    9. Nå ble jeg glad.. du har jammen gjort litt av en jobb med å undersøke påstandene som kom i innlegget til nr 2 på lista i dag.
      Jeg ble ganske bekymra da jeg var så dum at jeg leste det.
      Takk for strålende jobb og opplysninger 😃

    10. Flott innlegg, takk for grundig research!
      Om noen hadde tilbudt meg AZ-vaksinen i dag, ville jeg nok ha takket nei, men jeg tar gjerne imot en av de to andre som det foreløpig har gått bra med. Heldigvis har vi ansvarlige myndigheter som ikke vil gi meg AZ-vaksinen heller før de vet noe mer. Håper de snart finner ut av om det fins noen fellesnevner blant de som har blitt så syke av den. En teori er visst at yngre personer er mer utsatt enn eldre pga. overdeven immunrespons (på samme måte som yngre var mer utsatt for spanskesyken – kan det være samme mekanismen?) I så fall vil man kanskje revurdere strategien om bare å gi den til dem under 65? I Storbritannia har man visst vaksinert hovedsaklig eldre med denne vaksinen og så langt ikke sett disse bivirkningene (tar forbehold om at det kan ha kommet noe nytt de siste par dagene). Jeg er ikke helsearbeider, så dette blir ukvalifisert gjetning fra min side, men jeg vil tro at om man er vaksinert med AZ og ikke har fått alvorlige bivirkninger den første uken, kan man langsomt begynne å senke skuldrene.

    11. Takk for jobben du gjorde med Oles innlegg for jeg orket ikke lese og la meg skremme og begynne å tenke på det…
      Ble beroliget av det du fikk ut av det. Jeg vil vaksinere meg men ikke med AZ. Fikk tilbud om den på jobb men siden jeg jobber i annen kommune enn jeg bor, i valgte jeg å sette meg på liste her jeg bor. Håper på at de kan bruke en annen når jeg får innkalling , men det gjenstår og se…

    12. Pfeizer er vell et korrupt firma med bøter helt oppe i milliardklassen… De er fritatt alt ansvar og serverer noe uprøvd direkte på mennesker. Det er til og med ikke som tradisjonelle vaksiner, men endrer deler av dnaet.. Høres litt skumelt ut for meg… Enest AZ som er bygd på gammel teknologi… Han hestedoktoren har vell vært på rett plass da stort sett alle vaksineforsøk foregår i flere faser og på dyr,med langtidstudier før de kan godkjennes…. Det er faktisk mere krevende å være dyrlege enn vanlig lege har jeg hørt, så man skal vell ikke kaste han så langt nede i kastesystemet tenker jeg…. Det må være lov å være skeptisk i en verden styrt av korrupsjon på høyt plan… Har dykket dypt i 15 år av mitt liv i den verden og mange ville slitt hadde de sett alt jeg har sett og forstått…. Føre var burde være alles motto…. At alle må sprøytes på dugnad der gjennomsnittsalderen på de som dør er 82 år og gjennomsnittsalderen på de som dør av covannvid er 82 år, må jeg si vi har ei virkelig krise gående…. Klem fra Robert med ønske om ei god fremmtid og helse 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg