Høstferie på hytta

Har hatt en mini-høstferie på hytta.

Dro opp i går ettermiddag etter jobb. Gamle Gubben Grå og en tenåringssønn hadde dratt i forveien, så når jeg og tenåringssønn 2 kom etter plukket vi opp de to andre ved bommen og så dro alle 4 rett til hytta til søsteren min og ungene hvor vi var bedt på middag. Det var en hyggelig kveld for både store og litt mindre store og etter rødvin og masse prating dro vi ikke til hytta vår før godt over midnatt.

Vel fremme i iskald hytte krøp jeg raskt til sengs. Trøtt og sliten etter en lang dag var senga det som fristet mest,

Våknet ved 7.30 tiden og etter en liten rask løpetur ut for å besøke utedassen, krøp jeg iskald opp i senga igjenn. Jeg ønsker meg sån forbreningsdo som søsteren har…. Klarte å holde meg i senga helt til 10.00, sniffende etter baconlukt eller andre tegn på at tennåringssønn 1 hadde stått opp og begynt med frokosten. (De andre to er det utenkelig at gjør noe sånt..) Men niks, ingen baconlukt og ingen skramling og bråking på kjøkkenet. SUKK.

Sto opp, lite liv i de tre andre tobente, så jeg tok med meg hunden og gikk ut. Det var en fantastisk høstdag

Vi gikk en tur i hytte feltet og oppover de gamle seterveiene. Mye har forandret seg siden jeg var her første gangen for over 20 år siden. Ja ikke på hytta vår da.Svigermor og svigerfar syns hytta har vært bra nok for dem, så hvorfor forandre noe. Det som holdt for dem og barna i 1960 bør holde fremdeles i 2012. sukk. Men resten av hytteverden utenfor døra forandrer seg.  Det er mange nye hytter. Mange gamle hytter har blitt pusset opp. Alle hyttene har fått vei så og si helt frem til hytteveggen og det nyeste er at det er satt opp gatenavn skilt. (Vet ikke om jeg helt liker det….)

Har så lyst til å pusse opp hytta. Male litt. Skifte ut den gamle sofaen og det gamle spisebordet. Kanskje få lagt inn vann og strøm. ..og en forbrenningsdo…. tror hytta hadde blitt brukt mere da, det hadde jo og gjort det enklere for svigerforeldrene mine å bruke hytta. De er ikke unge lengre og ved og vannbæring frister nok ikke mye. Vi forsøkte litt sånn pirat-oppussing for et par år siden. (Mal først- spør etterpå) Jeg skal si det ble bråk!!!! Og det enda det er bestemt at vi skal overta hytta en gang, og det så og si bare er vi som har brukt den de siste 20 åra. Tror jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger de har hvert her i løpet av de 20 åra.

Vi har vurdert å bare kjøpe en annen hytte. En hytte vi kan pusse opp uten at det blir bråk. Men for Gamle Gubben Grå er det selvsagt noe spessielt med denne hytta hvor han har vært siden han var liten gutt. Mye historie om glade barndomsdager som sitter i veggene. Mange minner.

I tillegg er det jo kjempefint her. Jeg har alltid likt meg her oppe ved Søndre Fjellstølen.  Jeg har jo tilbragt 20 år her oppe jeg og – sånn nå og daa. Ungene våre har hatt barndommens hytteturer hit.  Mamma og pappa forlovet seg foresten på en av nabohyttene. Søsteren har hytte like ved. Jeg merker at også jeg har begynt å slå røtter her oppe. Hyttas beliggenhet er perfekt for oss i forhold til kjørevei hjemmefra – Det er jo denne hytta vi vil ha!!

Da jeg kom tilbake til hytta, sparket jeg liv i mannfolka. Og etter en kort frokost på plattingen vi pirat-snekret opp i fjor sommer var vi alle snart i aktivitet..

Gamle-Gubben-Grå og tennåringssønn 2 skiftet vannbord på utedassen.  Og tennåringssønn 2 kuttet ned mye kvist og busker mot veien. Det ble så fint. Jeg var mer sjauer og komandant. Dro vekk kvistene etter tennåringssønn 2 og annet skrot..

Tennåringssønn var og flink sjauer etter å ha tatt en omgang med ljåen på mye gammelt dødt gras. Han hadde og ansvaret for å passe bålet der kvist og kvast og annet skrot ble brennt.

Toby koste seg hele dagen ute sammen med oss og uten bånd. Ikke stakk han av heller. Flinke hunden min!! Det var tungt å  sette seg i bilen og dra fra de andre  og hjemover etter kun noen timer på hytta. Men siden alle mine kollegaer er syke eller hadde andre planer for søndagen så måtte jeg hjem og på jobb i morgen tidlig.

 

1 kommentar
    1. Skjønner godt at dere har lyst å modernisere litt for å gjøre den litt mere fristende å bruke. Men enkelt er det vel ikke når eierne er sååå fornøyde.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg