Arbeidslivet viser muskler

Reklame |

Det har vært litt mye mas på morgenen. Datteren ringte rundt 7, alltid klar for å få gode råd fra sin vise mor når det er noe hun lurer på. Så skulle Gamle Gubben Grå kjøres for å få levert en bil på verkstedet, Charlie Chihuahua trengte morgentur, Fylkestingsrepresentanten vår trengte en formulering jeg hadde kommet med i helga og så ringte Gruppeleder i Rødt her for å snakke om morgendagens møte i kommunestyre. Så klokka ble nesten 11 før jeg kunne sette meg ned med brødskiva, tekoppen og bloggen.

I dag har jeg tenkt å komme med noen ord om NHO, flyteknikere og den konflikten de står i.
Norsk Flyteknikker Organisasjon NFO tok på lørdag ut 31 flyteknikere i streik og utvidet streiken på mandag. Ikke dumt ut fra et fagorganisasjonssynspunkt å lamme flytrafikken midt i starten av sommerferien.

Og der ringer Datteren igjen… Da går det nok enda en time før jeg kan fortsette å blogge. Dette blir tydeligvis en slik dag. (sukk).

Klokka er blitt 11.30. Hvor var jeg?
Jo NFO og streiken.  De har ikke helt klart å få md seg folket på at streike er berettiget, slik jeg ser det. Et kav på 60 kroner mer i timen, noe som skulle utgjøre rundt 18% Altså langt mer enn resten av samfunnet høres litt umusikalsk ut i mine ører..

Hvis 60 kr tilsvarer 18% lønnsvekst vil det si at gruppe har en 333,33 kr i timen Det vil si en årslønn på 650.000. Ikke en topplønn i dagens Norge, men jeg vet om mange grupper som har langt mindre enn det.
Ja, jeg vet det ligger flere krav på bordet enn de rent økonomiske.

Tirsdag meldte NHO at de ville ta ut de flyteknikerne som ikke streiket i lockout.

En lockout innebærer at alle selskaper som er tilknyttet arbeidsgiveren eller arbeidsgiverforeningen, som i dette tilfellet er NHO, får arbeidsnekt. Det betyr at ingen ansatte får lov til å jobbe.  Dette innbefatter også flyteknikerne i Babcock, de som har ambulanseflyene.
En lockout vil pågå til partene blir enige om en ny tariffavtale, eller til myndighetene griper inn og stanser konflikten ved en tvungen lønnsnemnd.

Ved å stenge ute flyteknikerne i Babcock signaliserer NHO og arbeidsgiversiden helt tydelig at de går for tvungen lønnsnemd. Regjeringen kan ikke sitte rolig å se på at luftambulansen blir stående på bakken på grunn av en arbeidskonflikt. Et slit sjakktrekk tvinger NFO tilbake til forhandlingsbordet. Å tro at regjeringen vil gi denne yrkesgruppa 18% lønnsvekst mens resten av samfunnet fikk under 4% ville være å tro på mirakler.

Nå har NFO signalisert at de vil søke dispensasjon fra lockouten for flyteknikerne i Babcock, slik at man kan trygge liv og helse – og derved unngå tvungen lønnsnemd.
Det blir på samme måte som at arbeidsgiver ved en streik for eksempel i helsesektoren søker dispensasjon for enkelte nøkkelpersoner som for eksempel den eneste radiografen som er på vakt på et sykehus fr å trygge beredskap, liv og helse.

Jeg som er litt nerdete når det gjelder slike ting synes det er spennende å følge utviklingen i denne saken.
Får Babcock flyteknikerne dispensasjon fra lockoute, eller går det mot tvungen lønnsnemd?
Svaret på det får vi garantert innen i morgen kveld.

 

4 kommentarer
    1. I omtalte lønnsforhandlingskonflikt finnes det åpenbart noe mer fakta som ikke bringes opp i media, og som jeg ikke har orket å prøve å ta rede på.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg