Hyttetur…

God morgen!  Håper den første dagen i “Den stille uken” var bra.
Det var litt stille fra meg, men ingen grunn til bekymring. Vi drar på hytta i dag, så jeg stressa med litt forskjellig her i Drømmehuset. – og så sovna jeg,. Krølla meg sammen under pelspleddet på sofaen sammen med Charlie Chihuahua og drømte meg gjennom kvelden.

Hytta ja.
Påsken 1990 tok jeg for første gangen med meg Gamle Gubben grå på vår hytte. En liten hytte på Damtjern uten strøm og vann og med utedo på baksiden av hytta,  Mitt paradis på jord!
Jeg tror ikke Gamle Gubben Grå fikk den samme paradisfølelsen, og hele påsken gnålte han om hvo fint det var på deres hytter.  Både den ved sjøen – men ikke minst hytten på fjellet.  Det var et paradis! (Som verken han eller noen andre i hans familie hadde oppsøkt ved påsketider på mange, mange år.)

Høsten 1991 skulle jeg få oppleve dette paradiset for første gang.  Jeg var nesten i den samme amme-bobla som Ida Wulff på andre plass på bloggtoppen er denne påsken. Datteren var 7 måneder.  Jeg hadde alt begynt å jobbe igjen, og neste helg skulle jeg begynne med vakter og turnusarbeid.

Og hytta var grei nok den. 52 kvm uten strøm og vann. Ikke veldig ulik hytta til min familie som Gamle Gubben Grå hadde funnet så primitiv. Jeg savnet utsikten over vannet som vi har. Hytta vår ligger rett ved et skogstjern. Og det var betydelig lengre vei til utedoen.  Til gjengjeld lå den i tregrensa i et vakkert fjellandskap.
Men jeg har alltid likt meg på hytta på fjellet, og er veldig glad for at vi fikk overta den for noen år siden.
Langsomt fornyer vi også denne hytta fra 1960 tallet.

I dag reiser vi oppover igjen vi tre Datteren, Gamle Gubben Grå og jeg slik som vi gjorde høsten 1991.  Den gangen var Sierraen nesten fylt til randen, og bilen blir sikkert ikke noe mindre full i dag Er litt spent på å se hvor mye Datteren mener hun trenger å ha med seg foret par netter på hytta.
Hun har sagt at vi må kjøpe mat eller at vi har hentet henne. Det kommer nok til å bli med litt annen mat enn om det bare var Gamle Gubben Grå og jeg som skulle oppover.  Hun er vel kanskje ikke helt på lavkarbo-kjøret slik som Spis og Spar på femte plass på bloggtoppen. Jeg tror ikke hun kommer til å insistere på verken grønnkålhips eller fløtegratinert persillerot, men det er ikke sikkert at lapskausbokser og pølse i lompe heller blir menyen. Her må det nok mer grønnsaker til.
Jeg har tenkt å imponere litt med hjemmelaget sjokolade med tørket frukt og kikerter. Jeg har overhode ingen planer om å lage karamellpudding med einerkvister i, slik som Kokkejævel på første plass på bloggtopplista  gjør. Hadde vel og bydd på noen utfordringer siden hytta kun er utstyrt med tre gassbluss og bålpanne.
Men karamellpuddingen pyntet med jordbær, kvikklunsj einer og krem er lekkert.  Det skal han ha, Kokkejævel.

Strikketøyet skal bli med. Og selv om jeg ikke er en like ivrig strikker som Vibbedille på fjerdeplass på bloggtopplista har også jeg noen strikkeprosjekter på gang.  Vibbedille svarer på spørsmål på innlegget sitt. Jeg får ikke så mange spørsmål i kommentarfeltet mitt, i det minste ikke om strikking.  Jeg strikker en hytte-genser, og vet du Vibbedille, det er helt egen design!
Har og noen tråder jeg skulle ha festet på et annet prosjekt, men de tror jeg at jeg lar bli igjen hjemme.

Mor, far og voksen datter skal på tur. Jeg gleder meg!  Datteren har ikke vært med på hytta på mange år. Har ikke sett mye av oppussinga vi har gjort.  Kanskje kommer guttene oppover når de er ferdige på jobb i morgen. Hele familien samlet på hytta sammen. Det tror jeg ikke ha r skjedd siden2005 eller der omkring.
Det er noen ungdomsår hvor det å bli stua sammen på ei knøttlita hytte med mor, far og småbrødre liksom ikke var lykken på jord.  Gamle Gubben Grå og jeg har og alltid arbeidet en del i påsken, og ikke alltid samtidig så det er liksom vert en del påsker hvor hytta har blitt lite brukt.

Jeg gleder meg til å dra av sted.  Pakker med mye godt, både lettøl og rødvin i sekken og håper vi får noen koselige dager.  Heldigvis har ingen av oss problemer med alkoholen slik som det har vært i familien til Monica Vederhus på tredjeplass på bloggtopplista.
Men alle familier har sine utfordringer, og det å stue foreldre og voksne barn tett sammen kan og være et minefelt. Jeg håper vi ungår de største diskusjonene.

Men nå kan jeg ikke sitte her å knotte lenger.  Jeg må pakke så vi kommer oss av gårde. Våret ser helt fantastisk ut!

 

 

 

 

 

 

5 kommentarer
    1. Så koselig og fint du skriver om livet ditt. Jeg er trygg på at dere vil få fine dager på den koselige hytta.
      Forøvrig kan man bare registrere kokkens utrolige valg av ord etter nettopp å ha døpt ungen og giftet seg i kirken forrige dagen; « Det eneste den mangler er Jesu lidelseshistorie og død, men det tror jeg kanskje hadde blitt litt overkill for mange «
      – kommenterer han under en oppskrift. Altså, hva skal man egentlig si. Ufølsomt, ubetenksomt, ufint?
      Jaja, dåp og bryllup pakkes ned med reklame, så hvorfor ikke slenge på litt religionharselas også? Ja, pluss de sedvanlige truslene om forbannelser, eder og galle om ikke penger vippses hans konto. Jeg mener, det er helt uakseptabelt å skrive slike trusler. Trusler om forbannelser. Selv reagerer han på angivelig mobbing, men trusler er flere hakk verre om man sjal snakke reaksjoner. Bare nevner det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg