Forventer dere en ukemeny fra Kjerringa?

Herre, gi meg styrke!  Livet skal ikke være enkelt dere.

Jeg sto opp sånn rundt 7.30 i dag. Det er lørdag. Dagen for å våkne i ro og fred. Tekopp, tastatur og mine egne kjerringtanker.
Kaster et blikk ut av soveromsvinduet der jeg haster mot badet. Det snør. Det ligger masse våt nysnø på bilene på gårdsplassen.
I tillegg blåser det. Tung, våt snø som blåser rundt ørene på en hvis en tar turen utenfor døra. Frisk bris fra nord med vindkast på 20 m/s. melder yr.no. Gult farevarsel for snø. Temperaturene i løpet av dagen skal veksle mellom 1 varmegrad og 1 kuldegrad. Slaps og ufyselig vær, med andre ord.
Jeg er så lei snø og vinter!

Jeg hadde som mål og ikke sutre for mye om snø og kulde denne vinteren. Har kanskje ikke klart det helt. Al er relativt. Men nå er vi over halvveis i mars. Nå er det vel lov å forvente vår og dermed klage og syte når snøen pisker mot vinduet?

Jeg mener, det er så uvær at Birkebeinerrennet er utsatt ett døgn på grunn av værforholdene.
Birkebeinerrennet er Norges mest tradisjonsrike turrenn og ble innstiftet i 1932 til minne om turen som birkebeinerne Torstein Skevla og Skjervald Skrukka hadde med Håkon Håkonsson i 1206.
l 1941-45 ble rennene avlyst pga andre verdenskrig, i 1948 ble rennet avlyst pga snømangel, i 2007 og 2014 ble rennene avlyst pga sterk vind, mens det i 2020 og 2021 ble avlyst pga covid-19.
Det å flytte på eller avlyse dette rennet er ikke noe som skjer ofte.

Nå hadde ikke jeg noen planer om å gå Birken. ikke i dag og ikke i morgen. Det er ikke derfor jeg sutrer over været.
Det er først neste helg jeg har planer om å delta på noe skirenn. Slektas påskeskirenn. I mitt stille sinn tenker jeg at det nok skal mer enn noen snøbyger og litt frisk bris med storm i kasta før slekta mi gir opp den ideen.

Men nå skriver jeg meg helt bort. Ut fra overskriften skulle jo dette innlegget handle om mat. Ukemeny var det ikke det jeg skrev noe om?

Der er vi ved punkt nummer to på min klageliste. Ukemenyer!
Her kommer jeg litt morgentrøtt. Har konstatert at været ikke er på min side. Kjenner hvordan det påvirker humøret mitt i negativ retning. Eller for å være ærlig, gjør meg skikkelig sur.

Så klikker jeg meg inn på blogg.no. Smilet leker nesten i munnviken når jeg ser at jeg er oppe på en åttende plass.
Tar en god slurk te og gleder meg til å sitte å reflektere litt over innlegget til den bloggeren som ligger på plassen over meg på bloggtopplista. Min hjernetrim på morgenen, sånn bare for å få hodet i gang.
Det er Mat fra bunnen en av disse ukemeny-bloggene.
Alle som følger denne bloggen vet hva jeg mener om de.
Humøret er tilbake på nullpunktet.
Snø, vind og ukemenyer. Det er så ei stakkars kjerring føler at verden rotter seg mot meg.

Nei. Dere får ikke noen ukemeny fra Kjerringa. Jeg kan til nød strekke meg til å fortelle hva vi skal ha til middag i Drømmehuset i dag. Vi skal ha steik. En saftig stek står det i oppskriften. Hva slags stek det blir avhenger litt av pris og utvalg i butikken. Så får vi se hvor saftig den blir. Det er jeg som skal lage middag, og dermed steike steika.
Ved siden av den skal vi ha en Selleri-salat med epler, druer og valnøtt-dressing.  Hvis jeg husker det skal jeg ta bilder og lage et innlegg om det måltidet, men noen ukemeny får dere ikke fra denne kjerringa.

 

 

8 kommentarer
    1. Takk og pris for at ikke du også kommer med en ukesmeny😅😉 Mye morsommere å lese om alt det andre du presenterer. Er vel som deg jeg også. Hender seg at det kommer et og annet innlegg om maten jeg spiser og har spist, men det får være nok.

      1. Et matinnlegg i ny og ne kan jeg strekke meg til Det er og gøy å lese om. Jeg har prøvd ut flere oppskrifter jeg har funnet på blogger. Men disse ukemenyene med relativt vanlig mat finner jeg ikke så veldig inspirerende. Bru lapskaus og stekt sei….. Grei mat, men kanskje ikke det jeg faller ned på hvis jeg leter etter oppskrifter for å bli inspirert.

    2. Jeg sjekker ikke ukesmenyer. Man tar det man har tilgjengelig og middag blir det alltids. Om det er en trøst lavet snøen ned i natt. Hvitt ute. Det skal komme vind og det blir kaldt. Gratulerer med 8 plass. 👏🏻

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg