Frisk som en fisk – nesten

I dag var dagen for den store legesjekken, både for Kjerringa og for Gamle Gubben Grå.

Jeg startet dagen med den vanlige kontrollen hos fastlegen. Litt engstelig for at blodsukkeret skulle ha begynt å stige igjen. Riktignok har jeg vært utrolig flink til å gå tur med hundene i sommer.  Det er jo jeg som har gått så og si alle turene med hundene i flere måneder. Tre turer om dagen hver eneste dag i seks uker, og de aller fleste turene resten av sommeren og. Men jeg har skeiet ut litt i matveien. Kost meg litt mer. Litt mer iskrem og annet søtt jeg ikke burde. som kaffe-latte.  I tillegg kan psykisk stress føre til økt blodsukker, og det er klart at det har vært en psykisk påkjenning for meg at Gamle Gubben Grå har fått kreft og vært til langvarig kreftbehandling.

Så jeg ble utrolig lettet over at blodsukkernivået var like lavt som ved forrige kontroll. Det samme var blodtrykket. Fortsett den gode jobben du gjør var konklusjonen fra legen. Og jeg kjente at skuldrene senket seg.

Eller i det minste den venstre skuldra. Den høyre er vond. Har vært det en stund. Vansker med å ta på bh, og å strekke armen over hodet for å få tak i ting på øverste hylle. Verker når jeg har lagt meg, og er vond og stiv.
Så jeg nevnte skuldra for legen. Spurte om han hadde noen formening om hva det kunne være, og helst fikse det. Jeg har tenkt på Frozeen Shoulder. Han undersøkte meg, trodde mer på en senebetennelse, ba meg ta kontakt med fysioterapeut, og ga meg resept på litt smertestillende.

Fornøyd med svar både på skulder, blodsukker og blodtrykk forlot jeg legekontoret.

Så var det Gamle Gubben Grå sin tur til å bli sjekket. Det var tid for legetime på sykehuset her. Få svar på forrige ukes CT og få greie på om han var klarert for neste steg. Ett år med immunterapi.

Jeg gjør oppmerksom på at bildet er et flere år gammelt arkivbilde. Da var det både hår på hodet og røyk i hånda. Litt annerledes nå.

Kontrollen hans gikk og bra. Alle prøver var som forventet. Vekta er økende, og han er klar for å starte immunterapi til uka.

Vi tok litt sen lunsj i byen. Det er street-food festival i Hønefoss denne helga, og været innbød til en kjapp matbit i sola på torget. Tror både Gamle Gubben Grå og Kjerringa var letta over at vi begge hadde bestått legesjekken.

Hjemme igjen tok jeg en smertestillende for skuldra, og sluknet på sofaen. Det skal ikke mer til enn en litt sterk Paracet for å slå ut denne kjerringa.

Jeg våknet igjen etter en drøy time, og prøvde å samle motivasjon til å reise meg og begynne å lage middag. På menyen sto Rødbetsuppe. Det er godt, men litt kjedelig og sølete jobb å stå og raspe opp en halvkilo rødbeter på rivjernet.

Før jeg fikk kreket meg ut av sofaen kom Gamle Gubben Grå med et forslag. Han syntes vi burde gå ut og spise, og feire at han var et steg videre på behandlingen og at prøvene var bra.
Ikke noe fancye greier, men en tur ned på Mix for en løvbiff med pommes-frittes. Gubben hadde nok ikke så veldig lyst på rødbetsuppe.

Jeg var ikke vond å be, og kom meg opp av sofaen og ut i bilen.
Mente det kanskje ikke var riktig måte å feire fine blodsukkernivå med å spise “gatekjøkken-mat”, men Gamle Gubben Grå forsikret meg om at det var helt greit for han om jeg valgte å spise salat.
(Særlig at jeg går på Mix og spiser salat.)

Nå er vi hjemme igjen, gode og mette og ganske fornøyde med egen helse.

 

2 kommentarer
    1. Dette var da gladnyheter. Fine tilbakemeldinger fra legen til dere begge. Supert. Og klart at man må ut for å spise i en slik anledning. Rødbetesuppe kan du lage i morra😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg