Gleder meg til en lesestund.

Det er helg. Fyr på peisen, tente stearinlys og alt jeg skrev om i dette innlegget. Og en bok så fersk at den kom fra forlaget tidligere denne uka. Rykende fersk med andre ord. Overbragt meg personlig av forfatteren i går. Dedikasjon og alt som skal til. Jeg har samtlige av de 7 foregående krimbøkene han har skrevet og. Har til og med lest de fleste av de, Mulig en eller to ligger i den berømmelige bokstabelen i stua.

Jeg gleder meg til å ta fatt på boka. En skikkelig Hønefoss-krim har jeg hørt. Forside-illustrasjonen lover godt. Helt klart at det er bygget til Hønefoss sparebank i forgrunnen og Lloydsbygget med de kjente buegangene i bakgrunnen. Der en mektig mann ønsker å bygge et relativt omstridt høyhus på 14 etasjer.

Hevnens forbannelse er en rusrelatert kriminalroman står det på baksiden. Forfatteren er pensjonert politimann, blant annet med bred erfaring med å arbeide med rusrelatert-kriminalitet.
Selv om boken er en roman bygger mye på ting han eller kollegaene har erfart.  Jeg vet etter å ha lest flere bøker av forfatteren at dette er realistisk politikrim.

Noe av det som står på baksiden av coveret trigger min nysgjerrighet litt mer enn bare at Ole J. Andersen har kommet med en ny krim. Forfatteren skriveri om samfunnet i en småby som Hønefoss for 40-50 år siden; Da hadde menn som tilhørte den såkalte overklassen mye makt, og det ble ikke stilt spørsmål ved hvordan mange av dem levde privat og/eller foretok seg i jobbsammenheng. I mindre byer, slik som Hønefoss, hadde samfunnets overklasse all makt. Varslere på den tiden var dømt til å tape, og ingen ville lytte til dem. 
Kan jeg ane et aldri så lite snev av klasseskille-roman? Interessant.  Ole J. og jeg har hatt mange samtaler og diskusjoner rundt det temaet. Ole J. er lokalpolitiker her i kommunen – for Fremskrittspartiet.

Ole J. Andersen er en politiker-kollega jeg har stor respekt for, til tross for at vi ikke er enige i ett og alt. Vi har samarbeidet godt i de 12 årene vi har sittet sammen i Hovedutvalget. Det hender likevel at vi har en litt forskjellig tankegang og innfallsvinkel på forskjellige saker.  Så, ja jeg gleder meg til å lese tankene rundt mektige menn som kan gjøre som de vil.  Nå har jeg noe å fylle litt av den kalde tiden med.

 

 

 

2 kommentarer
    1. Slike bøker fra hjemstedet som dette og en du kjenner også…Ja, da hadde jeg kastet meg over denne boka altså.
      Herlig, bare til å nyte – God bok!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg