Gratulerer med dagen!!

I dag er det 1. Mai, og jeg skal snart ut på jul. Det er en markering ved bautaen over de her i kommunen som døde under andre verdenskrig som jeg pleier å prøve å få med meg. Har hatt det som tradisjon siden jeg selv fikk det ærefulle oppdraget å holde talen ved den bautaen for 9 år siden. Det var langt utenfor komfortsonen min, det kan du lese om her. I dag er det ei annen fra Rødt som skal holde den talen. Jeg tror hun gruer seg litt. Jeg tenkte jeg skulle dra ned. Det er godt å se mange kjente fjes. I tillegg synes jeg det er en fin måte å starte denne Høytidsdagen på. Arbeidernes solidaitets- og kampdag.
Senere i dag blir det både 1.mai lunsj, tog, taler og appeller. En aktiv dag. Men jeg har tid til å klikke meg gjennom toppbloggerne og komme med mine refleksjoner.

Hva vi skal ha til middag er jeg usikker på. Noe enkelt. Vi har rester av fiskeformen fra i går. Eller kanskje noen skikkelige burgere nede i byen etter at vi er ferdige med tog og taler. Vi får se. Det blir spekemat på 1.mai lunsjen. Det er godt, og er vel egentlig middag godt nok for meg.

Aud Marit   skriver at hun skal slutte å skrive om at hun har dårlig råd. Hun skal slutte å skrive at hun skriver handleliste og håper trygdeutbetalingen skal holde til det hun trenger. Hun skal slutte å skrive at hun leter etter flasker for å spre på inntektene.
Det er hennes blogg, så hva hun skriver er helt opp til henne.
I dette tilfelle er det ikke det.
Hun skal slutte å skrive om sin økonomiske situasjon fordi hun får massiv kritikk fra noen som leser bloggen for det.
Jeg antar det kommer av at noen føler ubehag av å lese det Aud Marit skriver. For ja, det er ubehagelig å tenke på at noen nærmest lever på posesuppe og tørt knekkebrød og likevel må samle flasker for å få det til å gå rundt.
Det burde ikke være slik i velferdsstaten Norge, et av verdens aller rikeste land.

Jeg synes Aud Marit er modig som tør å gi fattigdom et ansikt. Det er mange som sliter som gjør alt de kan for å skjule det. I det siste året har det blitt flere. Køene der de deler ut matposer har økt og flere og flere sliter med å få hverdagen til å gå rundt. Aud Marit er ikke alene i sin situasjon. Hun er en viktig stemme som setter søkelys på et samfunnsproblem. Hun burde få respekt for at hun tør, ikke kritikk.
De som føler det så ubehagelig å lese om Aud Marit sin hverdag kan jo finne noe annet å lese.

Likevel tror jeg kanskje det kan være en ide for Aud Marit å ha fokus på noe annet enn dårlig økonomi når hun skriver blogginnlegg. Ikke for å behage leserne, men for sin egen del.
Da jeg begynte å skrive blogg daglig var da jeg møtte veggen første gang. Jeg skrev innlegg på innlegg om hvor sliten jeg var, og fikk god respons og omtanke i kommentarfeltet. Hver dag startet jeg dagen med å fokusere på hvor sliten jeg var og hvor trist alt var. Det var der fokuset mitt var, og det var det leserne (trodde jeg) ville ha. Kommentarfeltet mitt var fullt av folk som ga støtte, og fortalte om hvor slitne de var og hvor mange vondter vi alle hadde,
Jeg ble ikke akkurat friskere av det.

Så kom jeg til et punkt hvor jeg måtte endre fokus. Endre fokus for å ikke grave meg selv lenger ned, men heller prøve å løfte meg opp. Livet var jo ikke helsvart.
Jeg begynte å “lete” etter positive ting jeg kunne skrive om på bloggen. Små ting, som at det var sol eller at jeg hadde sittet ute på trammen.
Når man snur tankegangen fra “stakkars meg” til å vise at livet kan være ok, tross alt, tror jeg man får det bedre med seg selv. Man blir litt mer oppmerksom på det som er bra når man bevisst leter etter det.

I dag er det 1. Mai. Jeg har sjekket parolene på Kongsberg, byen der Aud Marit bor. De skal ha en parole som sier

ØK SOSILHJELP OG BOSTØTTE!

Jeg har anbefalt Aud Marit å møte opp i 1. mai-toget å gå under den parolen. Føle på fellesskapet og forstå at hun ikke er alene om å slite med å få pengene til å strekke til.
Jeg tror det ville være en god opplevelse, slik opplever i det minste jeg å gå i et tog bak en parole som betyr noe for meg.

Fra kampen mot fattigdom til kampen mot alt som er usunt. Dere vet alle disse matbyttene. Slutte med kaffe-latte, bytte ut ostepop med brokkoli og spise stangselleri i pølsebrød.
Har dere tenkt at noen må gjøre slike matbytter ikke på grunn av at de ønsker å være så trendy eller sunne, men rett og slett på grunn av økonomi?
At kanskje hun venninna som aldri vil være med på kaffe’ for å ta en kopp kaffe rett ogsalett ikke har råd?
At hun som på venninne-lunsjen “akkurat har spist” og sitter der med kun en kopp svart kaffe mens de andre koser seg med god mat ikke kan ta seg råd til en restaurantlunsj til et par hundre kroner.
At noen står på hode i fryseren for å finne noe som kan brukes til middag. Kontoen er tom, og det er fremdeles tre middager som skal trylles frem før det kommer penger på konto.
Det finnes mange som har det slik i våre dager. I perioder har jeg vært der selv.

Det er mai. Om få dager har Gamle Gubben Grå fødselsdag. Fyller 60 år!
Jeg skulle ønske at jeg kunne tatt med meg familie og venner og bestille en bedre middag til alle på et av områdets restauranter. Drømte vel om Kleivstua og den fantastiske utsikten. I tillegg ville jeg gi han en reise for oss to i fødselsdagsgave. Dublin, Skottland, Dubai….  Bare det beste er godt nok for mannen i mitt liv.
Men det har jeg ikke råd til.
Vi skal nok få feiret dagen når barn og Svigermor har tid. Vi har utsatt det litt. Gave blir det og, men ikke tur til Dubai.
Det er forskjell på for eksempel Petter Stordalen som fylte 60 i fjor og Gamle Gubben Grå, også når det kommer til hvordan man feirer dagen.
Det her er ikke ment som klaging. Jeg tror ikke Gamle Gubben Grå hadde ønsket å markere dagen med en kjendisfest. Vi skal få til en feiring Gamle Gubben Grå setter pris på.

Nå må jeg hoppe i dusjen skal jeg rekke å høre talen. Resten av toppbloggerne får vente på mine refleksjoner. Kanskje kommer de i løpet av dagen, kanskje blir jeg for opptatt med å markere dagen.  Vi blogges.

13 kommentarer
    1. Gratulere med dagen! Aud Marit bør nok endre litt kurs i sin egen tankegang. Det vil være en fordel for henne.
      Jeg er ikke rik jeg heller. Pengene strekker knapt til om dagen, enda jeg har jobbet i 40 år.

      Nyt lunsj og spekemat og 1. mai og taler og folk..

      1. Aud Marit må få leve sitt liv og skrive sin blogg akkurat som hun selv ønsker.
        Jeg bare vet at det å fokusere på alt som er negativt og trist ikke gjør en så mye lysere til sins.
        Jeg skal kose meg med dagen. Setter i grunn mer og mer pris på 1. mai.
        Det jeg ikke setter pris på at det, av alle ting, har begynt å SNØ!?!!!
        Det er så vidt jeg ikke lager meg en parole med NÅ ER DET NOK! IKKE MER SNØ FØR 1. DESEMBER.

    2. Jeg skjønner ikke denne klagingen på hva andre blogger om, det er jo bare å gå la være å lese om man ikke liker det. De klager jo gang på gang. Tror det beste er å blogge for sin egendel og ikke lage bloggen for hva man tror andre vil lese. Jeg dumper innom bloggen til Aud Marit i dann og vann, men jeg leser noen innlegg nedover når jeg først er der. Det er litt som et innlegg jeg leste en gang, du må gjøre det beste ut av situasjonen og akseptere ting som de er. Da kan du nyte… Vi har vel alle vært der noen ganger gjennom livet, hvor vi skulle hatt flere penger enn vi hadde. Men man får det ikke bedre av å dvele ved alt man ikke kan og ikke får.

    3. Kos deg med dagen:)
      Jeg har funnet også at jeg lå fokusere på de positive ting enn elendighet for å ikke bli mer elendig. Fint råd du har for Aud Marit.
      Min mann fyller 60 år i år også, men det blir ikke noe stor feiring det heller:) Han liker ikke oppmerksomhet:)

    4. Kan du skjønne hvorfor de leser bloggen hennes når de irriterer seg så over hva hun skriver? Eller er det litt deilig å føle seg «over» noen og å kunne fortelle henne hvor skapet skal stå? Tja, vet ikke, men litt synd for AM er det. Jeg har også jobbet i mange år og har sånn passelig god råd, men alt i alt syns jeg at jeg har det bra. Selv om jeg ikke har råd til dyre ferier og masse klær. Det som stresser meg mest ang penger er nok tannlegen. Men vi som kommenterer her har nok likevel bedre råd enn AM, så vi/jeg må nok også passe seg for å bli selvgode.

      1. Jeg tror at noen føler ubehag ved å lese hvordan AM har det. Så hvis AM ikke skriver om det slipper de å føle ubehag. Du vet ute av øye ute av sinn.
        For meg er AM en modig person som gir fattigdommen i Norge et ansikt. Jeg tror mange hat godt av å prøve å sette seg inn i hennes hverdag.
        Men kanskje koster den åpenheten AM litt mye akkurat nå. Da kan det være bedre å blogge om litt annet en periode.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg