Hva har jeg sagt ja til nå?

Det var på fredag. Det tikket inn en melding. En forespørsel fra ei i styret i Nei til EU om jeg ville delta i en paneldebatt en dag i juni.

Jeg har deltatt i paneldebatt hos Nei til EU en gang før. Det må ha vært for 8 år siden. Jeg var ikke fornøyd md egen innsats i etterkant.
Jeg er EU motstander, men det er kanskje ikke det politiske feltet hvor jeg har min største styrke.  Det er ikke et tema hvor jeg snakker engasjert på innpust og utpust.  Så å sitte i en paneldebatt om EU er en oppgave jeg mener mange andre i partiet ville klare langt bedre enn meg. Mange med større engasjement, ja som til og med er medlem av Nei til EU.

Dette prøvde jeg å formidle til hun som spurte. Men hun sa at hun hadde fått i oppdrag å spørre meg. Ikke å spørre en eller annen i Rødt.
Jeg er litt usikker på hvem i Nei til EU som er så stor fan av meg.

Jeg føler at jeg ikke helt fikser paneldebatter. En paneldebatt i et tema jeg ikke er 100 prosent trygg på er en utfordring.   Jeg liker egentlig utfordringer, og jeg trenger trening på paneldebatter – så jeg sa ja.

I går mens vi gikk i tog forbi kultursenteret gikk jeg i nærheten av hun som hadde spurt meg om den paneldebatten.
Hun nevnte da at hun ikke hadde fått bekreftet at de fikk leie salen i kultursenteret til arrangementet. At det måtte hun huske å purre på. Jeg sperret opp ører og øyne. Skulle debatten være på kultursenteret? Selv “Veslesalen” der er jo relativt stor. Går glatt 200 mennesker inn i den salen. (Den største salen er byens gamle kinosal og er heldigvis under ombygning tror jeg.) Hva var det egentlig jeg hadde sagt ja til? Sist jeg var på debatt med Nei til EU var det i andre etasje på LO huset. Et arrangement med kanskje rundt 20 tilhørere.

Du sa jeg skulle debattere med en “Morten” sa jeg. Er det ….. ? Jeg nevnte navnet på en lokal SP politiker som heter Morten til fornavn.
Jeg har tenkt litt på hvem denne “Morten” kunne være, og har kommet frem til at den eneste jeg kan tenke på er denne politikeren fra SP. Jeg har og i mitt stille sinn tenkt at han kan jeg alltids klare å gjøre en grei figur i debatt mot eller med.
Hun husket fremdeles ikke etternavnet til denne “Morten”, men han kom fra Nei til EU sentralt så vidt hun forsto.
Jeg ble ikke noe mindre betenkt etter den opplysningen.

I en paneldebatt bør det være flere enn to personer, og så bør forskjellige standpunkt være representert. En debatt mellom to som er EU motstandere kan ikke ha noen interesse.
Finner vel ut mer om arrangementet etter hvert.

Nå har jeg en drøy måned på å lese meg opp på.
EU, det er et stort tema som berører mange politiske spørsmål.
Jeg har som sagt en drøy måned på meg, men jeg bør starte å lese nå. Ikke vente til siste kvelden og tro at jeg skal klare å lære meg alt om EU i løpet av noen sene kveldstimer.
Jeg tror jeg begynner med den politikken jeg er best på, helsepolitikk. Så leser jeg meg opp på EUs ønske om fri flyt av pasienter i kveld, det såkalte Helsedirektivet.

Men først er det møte i Rødt hvor vi blant annet skal gå gjennom sakene til torsdagens kommunestyremøte samt spise opp restene fra 1.mai- lunsjen i går.
Etter det bærer det rett hjem for å lese om EU:
Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få det til, men jeg skal gå fra den paneldebatten og tenke at denne gangen klarte jeg det. Denne gangen fikset jeg å delta i en paneldebatt.  Jeg behøver ikke å briljere, men jeg skal klare å prestere en innsats jeg selv er fornøyd med. At ikke alle de gode poengene skal dette ned i hodet mitt først i det jeg forlater salen. Jeg har som sagt en måneds tid å lese meg opp på. Det bør gå.

4 kommentarer
      1. Det dukker vel opp noen av de andre lokalpolitikerne i det panelet, og de liker jeg jo stort sett å debattere med.
        Da jeg var med for 8 år siden satt jeg ikke i kommunestyret, og hadde litt mye respekt for enkelte av de gamle ringrevene.
        De to siste gangene jeg har vært i paneldebatt har det vært rått parti. Jeg har debattert med stortingspolitikere.
        Men ja, jeg må kunne temaet. ytter ikke å prøve å ro seg i land.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg