La oss snakke om vekt…

Rosabloggerne har i mer eller mindre grad forsvunnet fra blogg.no. Tilbake er stort sett mennesker som har levd en stund, har mer livserfaringer og fokus på litt andre ting enn dagens outfit og det nyeste i sminke. Det betyr ikke at det er slutt på fokus på kropp her på blogg.no. Det er en del bilder av smørpakker og sprøyter. Smørpakker for å illustrere hvor mye den enkelte har gått ned. sprøyter for å illustrere middelet.

Dette innlegget er ikke skrevet for å hovere. Jeg har selv kvittet meg med mine “smørpakker”, og jeg har i en periode brukt Ozempic. Nå fikk jeg Ozempic på grunn av diabetes, men vektnedgang var en ønsket “bivirkning”. Dessverre hadde jeg flere bivirkninger som ikke var ønsket så jeg måtte kutte ut Ozempic.

Vektnedgangen har fortsatt, også etter at jeg sluttet med Ozempic. Sist jeg var hos legen hadde jeg gått ned fem kilo siden sist jeg var på vekta. Det kom noen overraskende gledeshyl fra meg da, Totalt har jeg gått ned over 20 kilo siden jeg var på mitt største. Da snakker vi om i løpet av noen år.  Jeg går for en langsom men forhåpentligvis varig vektnedgang.

Jeg skal heller ikke komme med noen løsning på hvordan folk skal klare å gå ned i vekt. Jeg tror det finnes nesten like mange forskjellige løsninger som det finnes overvektige. Det som hjelper for meg er ikke sikkert det som hjelper for deg. Vekt og vektnedgang er litt mer komplisert enn å bevege seg mer og spise mindre, selv om hva du putter i munnen og hvor mye eller lite du beveger deg selvsagt har en innvirkning.

Det jeg tror har ført til vektnedgangen for min del er livsstilsendring. Jeg lever langt mer sunnere nå enn jeg gjorde da jeg var på mitt største. Mindre stress, færre baconpølser og cola mellom slagene, bedre døgnrytme etter at jeg sluttet med nattevakter, mer ro rundt måltidene. Jeg sluker ikke maten med et halvt blikk på klokka fordi jeg skal rekke et møte eller en vakt, eller stapper inn på med middag når jeg ankommer Drømmehuset etter en lang dag.
Jeg beveger meg nok og mer.  I det minste når vi snakker om å bevege seg andre steder enn i sykehuskorridorer eller hastende mellom møterom.  Frisk luft er vel ikke direkte skadelig det heller.

I likhet med Heidi Rosander som er på plassen over meg på bloggtopplista i dag så har denne vektnedgangen ført til at noen klær har blitt litt store, litt rommelige. Glidelåser som nesten ikke gikk igjen går nå fint an å lukke, og bukser hvor jeg pleide å lure opp knappen når jeg satt i ro er nå så vide at jeg går og drar de litt opp med ujevne mellomrom (og knappen er selvsagt  kneppet.)  Til jul kjøpte jeg kjole utenfor stormoteavdelingen.

Det føles kanskje litt vemodig når klær jeg har hatt en stund og likt godt vandrer videre til Fretex fordi de har blitt litt vel store, men det er ikke så mange det har skjedd med ennå. Det er mest de som er store og slitte som har blitt luket ut av klesskapet. De som er like fine henger der fremdeles. Har for eksempel ikke ryddet kjoleskapet på en stund.
Vemodet viker stort sett plassen for den kriblende gleden jeg føler når et plagg virker mer rommelig enn vanlig, eller når jeg kan gå ned en størrelse eller to når jeg kjøper nye klær.

Himmelen er blå og sola skinner. Det har vært kuldegrader i natt, var is på bilruta da Yngste Sønn dro på jobb. Dette blir en fin dag. Temperaturen skal stige opp mot 10 grader. Sikkert mer i sola. Jeg så at Solliv startet badesesongen i helgen. Kanskje jeg skal starte sommerkjolesesongen i dag? Jeg skal i det minste finne frem småskoa.

 

15 kommentarer
    1. Flott resultat med vektnedgang. Du lufter hundene og gjør andre ting, og holder deg i fin form. Gikk selv ned 20 kg, men gikk opp noen få. Er der jeg skal være. Nyter både god mat og et stykke kake av og til.
      I går kveld snødde det, men det la seg ikke på veien. Men kaldere er det blitt 2 grader nå.Ha en fin uke.

    2. Gratulerer 😊 Du har vært flink.
      Ja, jeg fikk jo også tilbud om sprøyter, men hadde motstand. Jeg har en vanskelig kombo, lavt stoffskifte, dårlig stressmestring og insulinresistens. Vanskelig å gå ned i vekt. Ikke overspiser jeg, ikke lever jeg usunt heller. Men nå har jeg funnet løsningen tror jeg, ved fasteimititert diett a 5 dager. Med lange pauser mellom. Dette virker det som om det forvirrer kroppen slik at den ikke tviholder på kg-ene. Sakte, men sikkert går vekta ned. Kanskje jeg også får til å røre meg mer. Med utmattelse i kroppen, vil den ikke være med på så mye. Men nå bærer jeg på 7 kg mindre. Det hjelper.

      1. Takk!
        Jeg tror alle må finne sin vei. Det å bevege seg, er viktig. Da jeg ødela kneet snakket ortopeden om at vaktnedgang var viktig. Han kom med en uttalelse som var viktig for meg. Hvert skritt teller.
        Først nå har jeg begynt å være litt opptatt av hvor langt jeg går. Før hadde jeg fokus på det at jeg faktisk var ute. Jeg husker jeg delte et bilde på fb av en foss og skrev at jeg hadde vært på morgentur. Jeg fikk haugevis av positive kommentarer på hvor sprek jeg var, og hvor flink jeg var som var ute på tur.
        Det er parkeringsplass ved den fossen. Det er ikke sikkert jeg gikk så langt den dagen…

    3. Hei igjen!
      For meg er et sunt kosthold, moderat nytelse av det sunne kostholdet, samt en god dose fysisk aktivitet og trening det som skal til for å ha en for meg akseptabel vekt. Fysisk aktivitet gir også flotte naturopplevelser! 💚
      Godt å se at du også nyter både natur og frisk luft – i tillegg til vektnedgang! 🤗

    4. Bra!
      Vi må alle finne VÅR vei å gå – og du har funnet din 🙂 Jeg har min osv…. Og gleden er når vekta viser fremgang og klær er mer komfortable 🙂
      Små eller større turer…. sunt kosthold og unne seg litt innimellom tror jeg er bra oppskrift 🙂

    5. Flotte resultater – gratulerer! Det finnes mange metoder – en må bruke den som virker på en sjøl – “riktig nøkkel”! Og det er en lykke når klær blir løse og ledige, og størrelsene går ned… god premie! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg