Landsby-weekend på Dokka…..

Jeg har hørt at det er viktig nå som ferien er over for mange å ha noe å se frem til, som for eksempel en weekend tur ikke alt for langt frem i tid.  I den forbindelse vil jeg slå et slag for å ta en weekend tur til Dokka. Eller “Heljetur” som de sier på de kanter.

Nå er det vel muligens å ta litt hardt i å kalle Dokka en storby, eller by i det hele tatt. Selv bruker de betegnelsen landsby. Ekte landsbyliv er mottoet til stedet, og på det så leverer de.

Jeg er så heldig at jeg har en leser, Halloweenhagen som er fra området og forer meg med gode tips om hva som er verdt å få med seg i området rundt Dokka. Gode tips som får meg til å tenke at jeg er ikke ferdig med å undersøke Dokka og området rundt. Det kommer nok til å bli flere turer om ikke så lenge. Og nå tenkte jeg at jeg skulle friste flere av dere til å dra til Dokka og nyte landsbylivet.

Den enkleste måten å komme seg til Dokka på er nok egen bil. Det går og direktebuss fra Oslo. Den bruker i underkant av tre timer.

Noe av vitsen med weekend turer er jo gode opplevelser. Så hva kan man oppleve på Dokka?
Jeg har jo i flere innlegg skrevet begeistret om Land museum. men landsbyen har mer å by på.  Hva med en dresintur langs den nedlagte Valdresbanen? Du kan leie dresin og sykle helt til Hov, det er 27 km hver vei. Flott tur på østsiden av Randsfjorden.

Det går en natursti fra Dokka og til besøkssenteret i Dokkadeltaet. Selve besøkssenteret har litt begrenset åpningstid men det er et stort uteområde som er åpent for publikum alle dager. her er det fint å sitte med matpakken og kanskje ta et bad.  Det er og fint å padle i deltaet og se på dyre- og fuglelivet, det flotte kulturlandskapet og de mange kulturminnene etter tømmerfløtingen.

Gamle Gubben Grå og jeg var nedom Dokkadeltaet da vi dro hjemover, men vi kjørte på vestsiden av Randsfjorden og var derfor på “feil side av fjorden” for der besøkssenteret og kulturstiene ligger. Men neste gang, neste gang er vi på rett side av fjorden.

Jeg vil og anbefale å gå en tur i storgata og undersøke alt landsbyen har å by på av butikker.  Shopping er jo noe man gjør på storby-weekend, da må vel det samme gjelde for en landsby-weekend?
Dokka har over 40 butikker av forskjellig slag, da bør det finnes noe for en hver smak. Hva med en tur til garnbutikken Den glade sau? 

Hvis du har bil kan du jo og ta noen utflukter utenfor selve Dokka. Området har mye å by på, enten du er interessert i kirker, som meg, ønsker å gå fine turer, spille golf eller fiske.

Når man er på landsby-weekend hører jo god mat og drikke med.
Gamle Gubben Grå og jeg spiste på Dinneren på kjøpesenteret sør i Storgata.
Her spiste vi den beste, og merkeligste, burgeren jeg har smakt på utrolig lenge. En Dinners burger med løkringer og speilegg i tillegg til ost og bacon. Gamle Gubben Grå gikk for Bondens Burger og fikk sopp og pommesfrittes både i brødet og ved siden av. De store burgerbrødene tror jeg var hjemmelagd, og det var og rikelig med salat.  Anbefalles!

Halloweenhagen anbefaler Maks Kafe’ omtrent midt i Storgata. Jeg så den. En gammel trebygning med bord i en liten hage.  Jeg kommenterte til Gamle Gubben Grå at den kunne jeg ha tenkt meg å prøve da vi kjørte forbi, men siden vi akkurat hadde satt til livs de ovenfornevnte burgerne  lot vi det være. Neste gang blir det kafe’-besøk i den hagen.

Halloweenhagen som jo er lokal og derfor har førstehånds informasjon anbefaler også Biffhuset oppe i nordenden, ved Dokka Camping.

Stikkordet Dokka Camping bringer oss til neste punkt ved planlegging av en landsby-weekwnd på Dokka. Man må ha et sted å sove.
Da er Dokka Camping et alternativ. De har 16 hytter av ulik størrelse og standard, eller du kan jo ta med bobil, campingvogn eller telt.

Halloweenhagen har et annet forslag, litt sør for Dokka som virkelig frister meg. Granum Gård ved Fluberg. Hadde det ikke vært for at Gamle Gubben Grå og min tur til Dokka var en dagstur hadde vi nok forsøkt å få til en overnatting her.  Det hørtes så idyllisk ut. Hør bare hva de skriver på sin hjemmeside:

Vi ønsker deg velkommen til Granum Gård med storslått utsikt utover Randsfjorden, gammelt gårdstun og unik historie. Her kan du overnatte i vårt historiske pensjonat.

Vi byr på hjemmekoselig atmosfære, hjemmelagd og kortreist mat og landlig idyll. Vi er opptatt av bærekraft og har samarbeid med flere lokale gårder.

Når Halloweenhagen også forteller at Damen som driver Granum gård er også en god historieforteller, vet jeg at stedet virkelig hadde vært et sted som hadde passet som hånd i hanske for Gamle Gubben Grå og Kjerringa.  Jeg håper vi kanskje kan overnatte der en annen gang.

Håper du har fått lyst til å ta en Landsby-weekend eller en dagstur til Dokka.  Det er ikke alltid man må reise så langt for å finne unike og spennende opplevelser og samle gode minner,

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg