Litt “sivil ulydighet” en søndag formiddag

Kommunen og beboere på Veme krangler om ei gammel hengebru. Ei hengebru, som liksom henger i løse luften. Ingen vil vedkjenne seg å eie den. Og siden man ikke er enige om hvem som eier den, blir man heller ikke enige om hvem som skal vedlikeholde den. Nå er vedlikeholdsetterslepet så stort at kommunen har valgt å stenge brua. Men kan kommunen egentlig stenge en bru de ikke eier? Og er brua egentlig stengt?

Vel, med sekken full av spørsmål tok Gamle Gubben Grå, Charlie Chihuahua og jeg og dro på befaring

Det har vært bru på stedet siden 1860, muligens før. Brua ble bygget da man gikk over fra omgsngsskole til faste skolebygg, og var skolevei for barna på vestsiden av Sogna til skolen på østsiden av elva.

Det var en stor redningsaksjon for noen år siden, og etter MYE diskusjon frem og tilbake ble penger bevilget og brua reddet – trodde man.

For selv om det ble gjort mye vedlikehold i 2016 eller deromkring foreligger det nå en rapport som sier at brua på ny trenger omfattende oppgradering.  Og da er jo bråket i gang igjen. Hvem har ansvaret for å vedlikeholde ei bru ingen eier?

I følge bygdefolket ble brua en offentlig vei da den ble etablert i 1864.  Men det finnes ikke noe dokumentasjon på det.  Det er litt synd at de som bygde brua på dugnad for 160 år siden ikke husket på å få tinglyst hvem som skulle eie brua.

Spesielt nå som kommunen har hyret inn et konsulentbyrå med kompetanse på bruer til å utrede hvor mye det vil komme på å utbedre brua.  Konsulentene har kommet til at det er i overkant av 4 millioner.

“Hvorfor bruker kommunen penger på å utarbeide en konsulentrapport på ei bru de ikke eier?” tenker jeg høyt der jeg og Gamle Gubben Grå og jeg står på elvebredden og studerer brua.  Gubben har ikke noe svar.

Rapporten tilsier at brua “bør” stenges. Bør, ikke skal. Og så er jo diskusjonen i gang igjen. For skal brua stenges? Og hvem skal kunne stenge ei bru de ikke eier?

Brua var oppe som to grunngitte spørsmål i forrige kommunestyremøte uten at jeg ble så veldig mye klokere av Ordførerens svar.  Men det ble vedtatt å ta saken opp igjen i kommunestyret med en sak som tar sikte på å finne en løsning begge parter kan bli fornøyd med. Og dette er litt av bakgrunnen for Gamle Gubben Grå og min lille befaring.

Det gjorde ikke saken mindre betent at det dagen før kommunestyremøte kom opp plakater ved brua om at den var stengt av kommunen, og at åpningene til brua ble sperret med sperrebånd. Når det ble spurt fra talerstolen om kommunen hadde rett til å stenge ei bru de egentlig ikke ønsker å ha noe ansvar for, sier kommunalsjefen om at brua ikke er stengt. Men at de må opplyse publikum om at brua har store skader og er utrygg å bruke.

Vel for meg virker det både av skilting og av sperrebåndet som er knytt opp og stenger brua fysisk at brua er stengt. Og det er her dagens ” sivile ulydighet” tro inn. Vi knøt opp sperrebåndet og med bankende hjerte beveget vi oss ut på hengebrua.

Det står som dere kan se på skiltet at

All ferdsel på brua skjer på eget ansvar

Så jeg hadde ikke hatt noen andre enn meg selv å skylde på hvis brua plutselig hadde røket og jeg hadde styrtet ned i elva som rant kald og mørk under meg.  I mitt stille sinn tenker jeg at enkelte i kommunen hadde sett på det som en god løsning. Da hadde de vært kvitt både brua og Røde Brit. To fluer i en smekk, en skikkelig vinn-vinn løsning.

Til min glede kom vi oss tørrskodd både frem og tilbake over brua. Men jeg er enig i at det trengs utbedringer. Om de virkelig har en kostnad på over  4 millioner har jeg ikke kompetanse til å avgjøre. Men jeg synes det høres dyrt ut.

Vi knøt sperrebåndet pent på plass igjen og bega oss på hjemvei. Jeg synes det hadde vært trist om hengebrua ble revet. Jeg synes det er viktig å ta vare på slike minner om tidligere tiders ferdsel.  Og brua er i følge bygdefolket fremdeles i daglig bruk.

Min lille bistand er å få reist spørsmål om brua i Samferdselskomiteen i fylke.  Den gamle fylkeskommunen Buskerud, mente den har verneverdi. Kanskje kan fylket spytte i noen kroner for å bevare brua.

 

3 kommentarer
    1. Jeg har krysset den brua daglig til skolen i seks år, nesten like mange ganger i voksen alder. Det er enkelt og praktisk om en skal gå tur, med den brua. Da kan man nemlig gå rundt og ikke fram og tilbake. Skal man gå rundt om de to bruene som er igjen blir runden på ei mil. Det er ikke hver dag det passer å gå ei mil på tur. Det jeg ikke skjønner er hvorfor de kostet på brua ny jernkonstruksjon og nytt brukar om de ikke hadde til hensikt å legge nytt dekke på den i samme slengen. Det er jo som å ha alle ingrediensene i kjelen og ikke skru på plata.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg