Så gjør vi så når vi vasker vårt hus…

Da jeg var barn tok Mamma skikkelig julevask hver jul. Husmødre på 60- og 70-tallet gjorde det. Vasket tak, vegger og gulv. Dro frem store skjenker og sofaer, ristet tepper og pusset vinduer, skiftet gardiner og polerte møbler som trengte det. Ja sikkert noen møbler som strengt tatt ikke trengte polering og.

Så når jeg stiftet eget hjem på begynnelsen av 90-tallet ville jeg og være skikkelig husmor. Jeg skulle og vaske husvask, lage sylte og rull, bake minst 7 slag, lage hjemmelaget julepynt…. Ja, kravene jeg satt til meg selv var relativt høye.
Jeg var og i full jobb, hadde små barn og var gjerne gravis i tillegg.  Jeg hadde nok litt problemer med å leve opp til egne krav, og var kanskje litt sliten.

Jeg husker en god kollega ga meg et godt råd en av de første julene jeg arbeidet på røntgen. Sett ei skål med grønnsåpe under sofaen og spray kingelvevet med gullspray.
Rådet som var sagt halvveis i spøk har fulgt meg i alle år siden. Det har fått meg til å senke skuldrene mang en natt til julaften når jeg rimelig sliten dropper å vaske gulvet i stua enda en gang eller plutselig kommer på at jeg har glemt å skure muren bak peisen til jul. Grønnsåpe-trikset har jeg nok og tatt i bruk, men gullsprayen har fått hvile.

Mulig angret jeg litt på at jeg ikke hadde tatt full husvask julaften 21.
Jeg kom hjem fra 7 uker på yrkesretta rehabilitering siste uka i november og begynte i ny jobb 6. desember. Å begynne med noe helt nytt tar krefter, og det å arbeide i korona-teamet i desember 2021 var litt heftig, Så julevasken ble det ikke noe av det året. Ikke sånn julevask hvor alle møbler blir dratt frem. (Mulig det sto ei skål med grønnsåpe i et bortgjemt hjørne lengst under sofaen.)

Julefeiringa var godt i gang. Vi hadde kommet oss gjennom grøt-spising hvor vi var plassert i kohorter rundt spisebordet og munnbind forsiktig ble tatt av under måltidet.
Et par av oss hadde vært på utendørs gudstjeneste i minus10 grader på kirkebakken, Hvor vi selvsagt sto i små grupperinger med meters mellomrom og hørte Gudsord fra et høyttaleranllegg og orgelbrus på opptak.
Vi hadde fått i oss julemiddagen, og munnbindene satt litt løsere mellom ribbe og riskrem.
Nå var vi godt i gang med gaveutdeling. Fremdeles var plasseringen i stua kohortvis og Svigermor satt i en av de store, tunge lenestolene våre.
Litt usikker på hva som plutselig rørte seg i hodet på Svigermor, eller om Erna og Bent Høye plutselig hadde øket avstandsreglene fra en meter til to. For plutselig tar Svigermor og dytter den tunge, store lenestolen hun hadde sittet forholdsvis rolig i bortover stuegulvet slik at den nesten krasjer i juletreet. Heldigvis var de flestes øyne rettet mot juletreet som sto og svaiet lett. Jeg tror det bare var Svoger og jeg som fikk med oss de to velvoksne hybelkaninene som plutselig hoppet i fri dressur rundt i stua.
Jeg fikk sparket de litt sånn ubemerket under sofaen og sendte Svoger et blikk. Han er grei. han sier ikke noe om velfora hybelkaniner.

I år har jeg ingen planer om kaninjakt på julaften. Jeg møter høytiden med senkede skuldre. “Late Brit” vår kjære robotstøvsuger tar seg av de lenge før julegjestene ringer på døra. Vil du og ha et slikt vidunder tror jeg det finnes en rabattkode eller tre her.  Så kan du heller ta deg av gullspray og kingelvev.

 

10 kommentarer
    1. Her tar Hebbelille seg av saken. Han mopper gulvet også, da har jeg bare lagt duker på plass. Siden jeg er alene hjemme blir det et glass rødt og pakke inn julegavene. Få unna noe. Trodde vi skulle feire jul alene i år, neida. Her ringte sønnen til sine tre søsken og varslet at vi ble alene hjemme. Vel enden på visa blir eldste sønn med familie her. Neste år stikker vi av.

    2. For en flott robotstøvsuger jeg ser at dere har!!!! Tar jeg ikke mye feil, så er dette en Neatsvor X600 Pro, den beste og kraftigste på markedet. Kort og godt – et råskinn av en robotstøvsuger. Er faktisk mulig å få rabattkode på den lenken som du henviser til i innlegget, for hvis man klikker på det så kommer man til en annen kvalitetsblogg der man finner rabattkoden AK15. Og det mest fantastiske av alt må jo være at samme rabattkode kan også brukes hvis man kjøper en hårfjerner Iviskin IPL G3. Er vel alltig greit også å få fjernet litt hår før jula setter inn:)

    3. Hihihi…. nei julenedvasken skjer ikke så veldig her…. men støvsuger kaniner og andre lodott-dyr – og håper på det beste! Kos deg med hjelpen av late Brit! 🙂

    4. Om så blir at vi utvider boarealet en smule, hvilket i praksis vil si et lite hus, er det to ting som kan ilegges prisen først som sist; 1) Automatisk gulvvask, 2) Tilsvarende i gressklipper.
      Vi er begge godt over gjennomsnittet latsabber som er ditto over gjennomsnittsnivå i hht å rote. Det eneste som kan vris til vår fordel i så måte, må være at vi i det minste har selvinnsikt nok til å erkjenne våre karakterbrist *hehe*

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg