Skatter på loft og kjeller…

Jeg elsker loppemarked, bruktbutikker og finn.no. Gjenbruk er helt meg, og det er ikke få skatter jeg har hentet hjem til Drømmehuset, Utrolig mye av både møbler og inventar her i huset er bruktfunn. Det er liksom lettere å skape den stilen vi ønsker da enn å ta en tur til kjedebutikkene. Og mye rimeligere.
Men det er en ting jeg ikke er så flink til. Det er å selge ting jeg ikke bruker. Jeg leverer klær til Fretex og leverer en del ting til bruktbutikken til Blå Kors, men jeg har et forbedringspotensiale i å se verdien av egne ting å prøve å selge unna noe av det som står og tar opp plass på loft og i kjeller.  Jeg kom til å tenke på det da jeg leste innlegget til Nina Sprell levende. Hun håvet inn flere tusenlapper på å selge unna litt klær fra loftet.

Inne på bloggen til Katrine Stenhjem leser jeg om hvor super enkelt det er å steike omelett i en airfryer. Tar kun 13 minutter!
I går stekte jeg omelett til søndagsfrokosten. Hadde noen eggeplommer etter å ha bakt Tannlegens fristelse. Jeg tok ikke tiden, men jeg er relativt sikker på at jeg ikke brukte 13 minutter på å lage omelett.
Airfryer tror jeg fort kunne ha blitt en ting her i huset som mest ble stående på benken å samle støv før den om noen år ble båret ned i kjellerboden. Jeg tror mange har erfart noe lignende.  For tiden er det 176 brukte airfryere til salgs på finn.no.

Apropos gjenbruk. Sjekk såpeflaska  til Doc og Dask. Ville sikkert ikke passe i et hvert hjem, men jeg tipper den både passer og gir mye humor hjemme hos dem.

Middagen i dag er ikke gjenbruk. Vi skal ha kjøttboller i fløtesaus.
Men vi er flinke til å fryse ned rester og bruke det i wok, eller Mammas lurpe som det kalles her i huset.

Noen ganger når jeg leser blogg.no føler jeg og at det er gjenbruk. Gjenbruk av gamle innlegg. Noen ganger føler jeg for å tenke litt mer på kvalitet enn kvantitet. Gjelder sikkert meg selv og, når jeg skal være ærlig.

Dette handler om gjenbruk, så da er det på sin plass å ta med dette bildet av to porselens skjeer jeg kjøpte brukt i fjor. Flotte å ha i krukker med krydder eller potetmel.
Bildet kan og brukes til å gi pepper til bloggere som ikke går for gjenbruk, men tvert i mot ikke fornyer seg. Litt kjedelig når det samme innlegget dukker opp hver gang jeg klikker meg inn.
Spesielt når bloggene får langt flere klikk enn vi som klarer å krote ned nye innlegg jevnlig.

Chiligryta til Vibbedille for eksempel. Det er på mange måter gjenbruk av gammelt stoff. Hun har delt oppskrift på den gryta før. Men i stedet for å ta kopi av hva hun har skrevet før, lager hun et nytt innlegg og lenker til det gamle innlegget. Da er det i mine øyne nytt innlegg om det samme tema. Redesign. Er det ikke noe slikt det heter når du syr om den gamle jakka eller lager vaskekluter av den litt slitte badekåpa?
Innlegget burde selvsagt gått helt til topps, og ikke havne helt nede på en fjerde plass.

Hvis du driver og fikser hage og uteområde for sommeren er det masse du kan finne på bruktmarkedet. Når jeg leser at Vivian må overlate ansvaret for lommeboka til mannen sin når de går gjennom pizzaovn-avdelingen på hagesenteret tar jeg en rask sjekk på finn. Det finnes 58 brukte pizzaovner til salgs. Den billigste gis bort som fyllmasse, men det er og mange fine der i forskjellige prisklasser.

Med spente fingre klikker jeg meg inn på bloggen til Tom. Han troner som alltid øverst, milevis over alle andre. Har han fornyet seg eller er det det samme gamle innlegget om kokt sei?
Nei så sannelig. Her har det vært fornying. Her er det en helt fersk ukemeny. Eller fersk og fersk. Følger jeg ukemenyen skal jeg servere den seien som har irritert meg hele helga til middag allerede i morgen. Gjenbruk der også med andre ord.

8 kommentarer
    1. Gjenbruk er bra. Nå har UFF åpnet butikk i byen, og senere kommer ennå en. Det gledes. Men viktig å tømme det man ikke bruker lenger hjemme hos oss selv. Fullt overalt. Her er ting man kan selge, gi bort. Få mer orden. Ukesmeny er bra, mange fine oppskrifter hos Tom. Varmer opp middagen fra i går. Se over hva man trenger for morgendagens handling.

    2. Hadde blitt kjedelig om eg postet det samme innlegget hver gang eg laget chiligryta *ler*
      Ellers så er det et smart triks og bare linke til hvor eg har oppskrifta, blir ikkje ikkje helt det samme om eg bare kopierer. Det var i går eg laget gryta, altså var det “ferskvare” innlegg 🙂 Innlegget ble nok postet litt sent i går til å kunne slå en ukesmeny….Kan jo nevne at den bloggen serverer flere, ja ofte 2-sifret gamle innlegg hver dag… 🙂
      Hørte det er meldt snø på østlandet? hehe

      Vibbedille 🙂

      1. Å linke gir jo to klikk hvis en vil sjekke ut chiligryta. Men ja, du postet nok litt sent. Timing, Vibbedille, timing har mye å si.
        Må si jeg ble litt sånn oppgitt når den seien dukket opp i ukemenyen.
        Det sludder her. Liker ikke.

    3. Gjenbruk er bra, og smart å selge unna litt..Men er tiltak…Men hadde nok fått inn noen kroner..
      Blogg er blogg, mye av det samma hos de fleste synes jeg..Men vi har vel ikke så spennende liv noen av oss, 50 + gjengen…

    4. Loppemarkeder, bruktmarkeder og bruktbutikker er gøy! Liker veldig godt å gå og kikke, og se om man kan gjøre noen kupp eller få tak i noe man trenger. Selge derimot er jeg dårlig til…. Da skal gjerne ting pakkes inn og sendes i posten osv., – greiere når folk henter da.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg