Høy-karbo

Ser at Kathrine Stenhjem deler oppskrift på Lavkarbovennlige sjokoladekuler. Jeg tror grunnen til at de kalles lavkarbovennlige er at det er 20g kondensert melk i dem, men jeg er ikke så flink på karbohydrater så muligens jeg tar feil.
Jeg bakte kaka “Tannlegens favoritt” i går, og såpass mye vet jeg om karbohydrater at den nok må betegnes som høy-karbo. Oppskriften fant jeg I et av de interiørbladene jeg hentet hjem i fjor. Nærmere bestemt  Hytteliv nummer 5 i 2015.  Den har i bladet fått navnet Tannlegens fristelse. Antakelig for at for mye inntak av denne kaken fort kan bli ganske innbringende for tannlegen. Jeg kaller den derfor Tannlegens favoritt.

Du begynner med å piske 5 eggehviter og 3 dl sukker til marengsmasse.
Så blander du 100g knuste valnøtter inn i marengsmassen, og det samme med en eske Ritz-kjeks. Jeg knuste både nøtter og kjeks i blenderen. Enkelt og greit.
Marengsmassen tas i en springform på 24 cm og stekes i atten minutter på 225 grader.
Etter at bunnen er godt avkjølt blander du en pakke vaniljekrem med en halv boks crème fraiche og brer utover kaka.
Så heller du på med så mye bær som du får plass til, og topper det hele med to Troika-sjokolader kuttet opp i biter.

Bunnen ble en nydelig, seig nøttebunn. Saltsmaken var der, men ikke for fremtredende. Kaka falt virkelig i smak hos Gamle Gubben Grå og sønnene våre. Over halve kaka forsvant på høykant. Jeg nøyde meg med en liten smakebit. Er liksom ikke sånn kake diabetikere bør slenge innpå. I tillegg er jeg ikke så glad i vaniljekrem.

Har du savnet meg? spør jeg Gamle Gubben Grå som akkurat nå kommer tuslende inn i stua med dagens første kaffekopp. Jeg har akkurat lest inne hos Monica om å komme hjem til noen som har savnet deg.
Han mumler noe uforståelig, så jeg gjentar spørsmålet. Han ser bare rart på meg, sukker og svarer Ja, sikkert.
Det er noe med å ha vært et par i over 30 år. Vi overlever godt en halvtime uten hverandre. Gi rom for savnet som det så fint heter.

Lurer i grunn på hvor lenge jeg måtte være borte før han virkelig savnet meg.
Jeg kaster et blikk bort på Gubben der han sitter og glipper med øynene. Skal jeg tørre et spørsmål til? Har kaffen gjort nok virkning ennå?
Hvor lenge må jeg være borte før du virkelig ville savne meg? 
Denne gangen får jeg kun et sukk til svar.

En mann i 40-årene kjørte ut  ved Utåker ferjeleie i Kvinnherad lørdag ettermiddag melder Norge og verdens nytt Mannen ble hentet opp fra sjøen av dykkere i brannvesenet, men livet sto ikke til å redde.
Plutselig var det ikke så gøy å spøke om savn.
Jeg er sikker på at noen sitter og føler på savnet etter nettopp denne mannen i dag.
Sikkert mange andre og som sitter og føler på et savn etter noen de har mistet.
Jeg kikker bort på Gamle Gubben Grå der borte i sofaen. Du hvor mye jeg ville ha savnet han hvis han ikke var her lenger. Etter over 33 år sammen har han jo nesten blitt som en del av meg.

Inne hos Doc & Dask får jeg en påminnelse av at det er den tiden på året hvor jeg å mase på Gamle Gubben Grå om å starte med å skaffe i hus neste vinters ved.  Nede i kjelleren er det ikke så mye som ei flis igjen.
Og siden vi har levd sammen i godt over tretti år, vet jeg at den veden kommer ikke uten at jeg kommer med mine påminnelser (leses mas)

Vibbedille deler bilder av sol og sjø. For tiden går det knapt en dag uten at hun deler bilder fra flotte turer.
Jeg kikker ut på regnet. Det er jeg som har ansvaret for å lufte Charlie i dag. Det blir tur. Men en trasketur i sentrale strøk. Ikke den store turdagen i dag. Mer vær for å sitte inne og strikke eller lese.
Ja og kanskje planlegge bursdagsfeiringa til Gamle Gubben Grå. Han fyller 60 om halvannen uke.
Tror jeg må bake Tannlegens fristelse da og.

Øverst, for tredje dag på rad troner kokt sei.. Ingen over, ingen ved siden. Ingen i det hele tatt i nærheten.
Men dere, vær ærlig. Mitt bilde av ei kaloribombe av ei kake må da lokke flere lesere enn bilde av kokt sei i en fargeløs saus?

 

 

 

 

 

8 kommentarer
    1. Skjønner godt at Gubben Grå sukker og ikke svarer på “hvor lenge…” For det er egentlig et sånt “lurespørsmål” som alle menn vet at er en “felle” 😀 Nytter ikke å svare riktig på det, blir feil uansett 😀

    2. Kaka ser både lekker og god ut. Siden vi er to her i huset, blir det for mye kake. Torsdag tok jeg bilen å kjørte på handel, litt shopping uten gubbe. Da jeg kom hjem fikk jeg høre at jeg var så snar😱Hørt på maken! 😂

    3. Jeg tror nok GGG kunne ha fått i seg den kaka i løpet av et par, tre dager. kanskje fire.
      Men nå fikk vi god hjelp av at begge sønnene var her i går kveld.
      Jeg tror og at GGG noen ganger tenker “alt tilbake” og mener det var for raskt enkelte ganger.

    4. Så fantastisk lekker kake, denne skal jeg lage. Var det noen oppskrift på hva man skulle lage av eggeplommene..
      Eller de skulle man kanskje lage krem av?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg