Stressfri Lillejulaften

Som dere kan lese i innlegget Siste innspurt…har jeg en ide om å forsøke å komme gjennom Lillejulaften ute  å bli omskapt til ildsprutende juletressa drage. Jeg hadde planlagt å starte dagen med å servere Gamle Gubben Grå kaffe på senga, men før jeg rakk det sto han opp helt av seg selv. Vel han fikk kaffe og pepperkaker sammen med morgen-røyken.

Litt over 9 ringte det på døra. Utenfor sto en blid nisse med skjegg og nisselue. Eldste Nevø kom for å plukke opp Yngste Sønn slik at de kunne dra å finne juletrær til hele slekta. De dro avgårde med stor bil og henger. Jeg tror det er 6 eller 7 juletrær de skal hugge.  De blir borte en stund.

Det er bra, for hvis jeg får sendt julegavene til deler av slekta med Eldste Nevø når han kommer tilbake sparer jeg meg for en kjøretur eller tre.

Da juletrenissene var dratt av sted pakket jeg raskt inn de siste julegavene jeg skal sende med Eldste Nevø når de er tilbake. Studerte nøye resten av innholdet i julegavelageret og hadde en aldri så liten opptelling. Det stemte. Jeg var så og si i mål. De gavene jeg hadde igjen hadde jeg en plan for.

Mens Gamle Gubben Grå fikk i seg frokost og kom seg ut av pysjen tok jeg en tur med Charlie Chihuahua. Luftetur minsker stress.

Gubben fikk ansvaret for å handle inn maten til julehelga, få opp julelysa i innkjørselen pluss litt annen julepynt ute. Ja, og hugge vekk is i trammen så verken Svgetmor, Svoger eller jeg sklir og knekker lårhalsen. Ja ingen andre heller.

Ringte Datteren for å få henne til å ta kontakt med Yngste Sønn og få levert sine gaver til min side av slekta til Eldste Nevø.

Under den samtalen nærmet temperaturen i denne kjerringkroppen seg i retning drage. For det å ringe eller sende melding til broren sin virket vanskelig. Tror ikke helt hun innså at den telefonsamtalen fort kunne spare meg for tre timers rundtur hvis jeg måtte kjøre henne rundt til slekta så hun fikk levert gavene sine. Hun har jo ikke førerkort.

Så dro jeg til byen for de aller siste julegavene, kjøpe blomster og litt annet man bare må ha som munnbind og antibac.

De julegavene jeg hadde sett meg ut var selvsagt utsolgt, men jeg fikk fiksa noe liknende i en annen butikk. Sikkert like bra gave – og lselvsagt itt dyrere.

Køa hos Mester Grønn var nesten lengre enn køa på polet, og den var lang! Jeg droppa begge de to butikkene til fordel for en kopp kaffe-latte mens jeg studerte lista mi. Jeg hadde fått kjøpt alt unntatt gjestedyne og blomster.  Dynene på Kid og Princes her på senteret var dyrere enn de jeg så på Spar Kjøp i forrige uke. Men gad jeg kjøre tilbake dit? Glemte det da jeg var i nabobutikken i sted.

Jeg bestemte meg for å kjøpe dyne her. Spare gavekortet på blomster til romjula eller januar, og heller svinge innom Helges Hageland på vei hjem for litt blomster til jul. Fremdeles puster jeg med magen mens jeg lurer på hvor det har blitt av to venninnegaver jeg vet jeg har kjøpt  men som jeg ikke så da jeg rota rundt i julegavelageret innerst i klesskapet.

Ser dere. Ennå har ikke stresset tatt  meg. Jeg er flink!

 

 

10 kommentarer
    1. Jeg måtte ut på handletur idag, og bestemte meg for å ta det helt med ro til tross for masse trafikk alle steder. De hadde fine og rimelige julestjerner på Europris, så kjøpte ei der. Ellers om du trenger flere dyner, så har de også på Outlet Hadeland på Bergermoen.😊

    2. Jeg tror ikke jeg har hatt roligere lillejulaften noen gang.
      Litt jo jobbing på kontoret og tur til kirkegården.
      I kveld får vi gjester til julematmåltid.
      Min kjære ordner nå eggerøre og dessert til i morgen mens jeg koser meg med blogger og hører på julemusikk.

    3. Helt nydelig dag spør du meg! Du har blitt skikkelig flink! Mestergrønn orket jeg ikke stikke innom, så bestilte på nettet jeg. Blomsten kom frem. Kos deg med lille julaften og nyt kvelden..

    4. Jeg blir helt svett av opplegget ditt.
      Hadde ikke takla å ha så mye som måtte ordnes på lille julaften.
      Håper du kom i mål.

    5. Det blir litt stress når det er mange man skal gi gave til. Jeg vippset penger til foreldrene til fadderbarna slik at de kan kjøpe gave fra meg isteden:)
      Men julen blir ferdig likevel uansett hvor mye vi stresser. Kos dere i dag:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg