Siste innspurt…

Det lysner snart av dag. Arbeidslista over dagens gjøremål er skrevet og oppgavene fordelt på husstandens medlemmer. Hvis alle bidrar og gjør det jeg forventer kan vi bli ferdige i god tid før grevinnen og hovmesteren entrer skjermen.
Jeg var litt ildsprutende, stressa, jule-furie i går kveld.  Skal prøve å skjerpe meg i dag. Jul skal være kos, ikke stress.

Har forsøkt å analysere for meg selv hvorfor jeg blir så stressa før jul. Hvorfor jeg skal ha Drømmehuset så til de grader shina. Hvorfor jeg aldri klarer å tenke at “Det er bra nok.”
Vi har ikke de store juleselskapene. Hvem har det i disse dager? Men vi har aldri det. Ungene kommer hjem, men de kommer alene. Ingen svigerdøtre eller svigersønner jeg skal imponere. Ingen fremmede som skal ha gjesterom og vandre rundt i hele huset. Og ungene kommer garantert ikke for å sjekke om jeg har vaska. De kommer for at vi skal ha det koselig. Min julestressa ildsprutende furie tendens er vel hovedgrunnen til at Eldste Sønn ikke dukker opp før på julaften i år. Han vil unngå den ildsprutende delen av juleforberedelsene.

Jeg vil og unngå den ildsprutende delen. Den ødelegger julestemningen, og er veldig energitappende.
Men i morgen kommer Svigermor og Svoger og skal feire julaften sammen med oss. Bare jeg tenker på det, kommer julestresset krypende oppover ryggraden. For samme hvor hardt jeg prøver, samme hvor fint og flott vi har det, er det aldri bra nok.

Er det virkelig sånn, eller er det kanskje noe jeg innbiller meg?

Det har vært nok av syrlige kommentarer fra Svigermor opp gjennom årene. Kommentarer som fester seg og virkelig gnager. Men de kan komme om alt fra hvordan huset er pynta, til maten som ikke er helt som hun forventer til klærne vi har på eller valg av yrkesvei.
Jeg har jo i grunn forsonet meg med at Svigermor ikke er fornøyd hvis hun ikke kan være misfornøyd.

Jeg kan ikke endre Svigermor. Jeg kan bare endre meg selv.
Jeg vet at Svigermor setter utrolig pris på å bli bedt hit og å være sammen med oss på julaften.  Så da burde vel min oppgave være å gjøre mitt til at kvelden blir så hyggelig som mulig?
Det gjør jeg ikke med stramme skuldre som bare venter på den syrlige kommentaren.
For når skuldrene er stramme og jeg er i alarmberedskap, ja da reagerer jeg kanskje mer på den syrlige kommentaren enn jeg behøvde.
Hvis jeg er segneferdig av trøtthet fordi jeg har pusset sølv og vasket under kjellertrappa hele natta ja da skal det ikke så mye til før det er jeg som ødelegger stemningen rundt julemiddagsbordet – selv om det var svigermor som kom med en ubetenksom kommentar.

Jeg krøller sammen arbeidslistene.
Jeg vet at flere familiemedlemmer enn Eldste Sønn ser på Lillejulaften som en av de verste dagene i året, nettopp fordi jeg er så stressa og synes det er tusen ting som må gjøres.
Det er en juletradisjon som kan brytes.
Og hvis den skal brytes, er det jeg som må bryte den.

Jeg fikk ikke gjort alt jeg skulle i desember.  Jeg fikk ny jobb!!! Det tok mye energi, men var vel den fineste julegaven jeg kunne få. Det er utrolig godt å ha en jobb og gå til igjen, som jeg klarer og som jeg trives i. Selv om det har vært litt slitsomt å sette seg inn i alt det nye disse første ukene.

En gang fikk jeg et råd av Verdens Beste Kollega, som for lengst har blitt pensjonist at jeg skulle spraye kingelvevet med gullspray og sette ei skål med grønnsåpe under sofaen  for å liksom skape illusjonen av et rent julehjem.  Jeg tror det er lite kingelvev å spraye med gullspray, men det kan hende jeg dytter ei skål med grønnsåpe på strategiske steder. Duftlys er og en kjekk oppfinnelse.

Nå skal jeg fylle et stort julekrus med kaffe og servere Gamle Gubben Grå kaffe og pepperkake på senga.
Så skal jeg forsøke å skape en stressfri Lillejulaften, hel uten raserianfall og andre stressreaksjoner.
Følger dere med på bloggen her skal jeg gi en oppdatering på slutten av dagen om hvordan det forsøket har gått.

 

14 kommentarer
    1. Det høres veldig lurt ut, å heller være blid, med et fat under sofaen. Enn sur og hektisk, men skinnende rent hjem. Som kanskje likevel får en syrlig kommentar. Fordi det egentlig ikke handler om deg, huset eller kakebakingen. Men noe inni henne selv. Så gjør det du har bestemt deg for 🙂 Blir nok en bra jul da 🙂

    2. Best å roe ned så godt man kan, men er ikke lett! Det ble ekstra hektisk for deg da for du trodde du hadde god tid når du kom hjem fra treningsleir. Men skal man få det hyggelig på julaften så er det en del som må gjøres helt klart!

    3. Senk skuldrene og kos deg. Er jo ikke meningen at man skal stresse. Du har jo vært på treningsleir, fått ny jobb og en del møter som har tatt av tiden din. I år ble jeg ferdig i tide, og jeg satte mannen i sving. Får huset fullt av barn, barnebarn og svigerbarn i jula. Gleder meg som en unge fordi vi alle hjelper til og vi koser oss. Har jo fire voksne unger. God jul til deg og dine.

    4. Jeg kan skjønne stressa når man har en slik svigermor:)
      Kos deg din kjære og prøv å ikke være som din svigermor. Da blir de andre stressa også:)
      Du gjør en god gjerning ved å invitere dem. Det er mer enn bra nok. 🙂 God jul.

    5. Gledelig jul Brit, her blir det senkede skuldre og jula får bli som den blir. Yngstemann og foreldrene mine kommer, og jeg veit at mamma helst hadde sett at jeg hadde et strøkent hjem. Men jeg har gått for kos i 2021, og tror jammen det blir kos i 2022 også.

    6. Ikke hyggelig med svigermødre som slenger syrlige kommentarer.
      Slik var ikke min.
      Jeg var også veldig stressa her på morningen.
      Men nå har pulsen toa seg, og jeg har strøket noe på to do lista mi.
      Sølvtøy skal jeg ikke pusse (det hadde nok trengtes) Men so what?
      God jul til deg og resten av familien i Drømmehuset.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg