Jeg hadde rett!

Nå har jeg begynt å skrive opp alt jeg putter i munnen. Bevisstgjøring heter det visst. Har holdt på med dette en og en halv uke nå. Vektklubben sitt opplegg. Og det beviser det jeg alltid har sagt: Jeg spiser ikke for mye.!!!! Ikke en av disse ti dagene har jeg spist så mange kcal som jeg “har lov til”

Jeg beveger meg og en del. Lufter hunden, springer trappa opp og ned til kjellerstua etc. Altså kan jeg godt spise enda mer. enda flere kcal..Ikke har jeg en stillesittende jobb heller.  Så hvorfor går vekta bare opp, opp, opp?

Det må være maten jeg spiser det er noe feil med. Jeg studerer tabeller, grafer og diagrammer.  Hva bør jeg endre?  En ting er klart, min avhengighet av Coca Cola gjør ikke situasjonen bedre.  Jeg burde bytte ut Cola med vann. Men Cola avhengighet er tøfft å kutte ned brått. Vi tar nedtrapping der. Kutter jeg ut Colaen helt, kommer jeg til å sprekke med en gang. Får ha det som langsiktig mål. Kanskje noen av disse nye vann alternativene kan være godt ? Jeg får prøve ut noen av dem. (Selv om de er dyre..)

Hva annet ser jeg? Jo jeg ser at bremykt, som vi bruker som smør på brødet her i huset har enormt mange kcal. Jeg bytter den ut med brelett. Det smaker ikke fullt så godt, men da tar jeg automatisk et tynnere lag på brødskiva.

Så ser jeg at maten min inneholder for mye fett og for lite karbohydrater. (Til tross for coladrikkingen)  Lavkarbo er ikke noe for meg.  Jeg må finne gode karbohydratkilder som er sunne. Fiber, frukt og grønnt høres bra ut. Har spist lite frukt de siste årene. Det må endres. Kanskje ta litt frukt i stedet for en Cola når jeg sitter i bilen mellom møter? Eller når jeg kjenner jeg trenger raskt energitilførsel?

(Bildene har jeg lånt fra google)

 

Kanskje kan disse enkle grepene, og litt mer bevegelse være starten på noe som kan bli en lettere meg?

 

 

7 kommentarer
    1. Så flink du er som tar tak og bevisstgjør deg selv:)) Men Cola Zero er kanskje ikke noe alternativ? Jeg drikker mye PepsiMax og hadde noen bedt meg slutte med deg hadde jeg fått panikk tror jeg…litt avhengig ja:) Da jeg gikk ned nesten 10 kilo før sommern ifjor hadde jeg enten paprika eller agurk på nesten alt av riskaker eller brødskiver…det hjalp veldig på metthetsfølelsen:)) Masse lykke til:))

    2. Enig m deg Cola zero ikke er “Familiens nye favoritt” Ikke her i huset. Hva er bedre enn et glass iskald cola m/isbiter og en skive sitron på en varm sommerdag? – Jo, ett glass til :-). Skal riktignok sies at gubben i huset helst ikke vil ha cola, men ingenting er bedre! – Synes jeg da!

    3. Anne: Problemet mitt med Cola er at jeg har vært avhengig av det siden gymnastida en gang i forrige århundre. Jeg drikker cola til lunchen på jobb, på kveldsvaktene, i bilen mellom møter, når jeg er stressa, når jeg er trøtt, når jeg arbeider på kontoret og når jeg skal kose meg. Kollegaer reagerer hvis de ser meg på vei fra kantina uten cola. De kommer til cola til meg når jeg skal ha lønnsforhandlinger eller andre viktige møter. Ungene mine spøker med at bilen min går på bensin og cola og da jeg sa at jeg hadde en drøm om å ankomme julebordet i en trailer for virkelig å gjøre entre, fikk jeg raskt spørsmål fra en kollega at det måtte bli i Cola traileren.
      Det går nok ikke å kutte helt ut, men trappe ned skal gå greit – håper jeg.

    4. Søt er du. Bon aqua med smak og Olden boblevann med eple er godt om man skal ha et sunnere alternativ til cola. Og Farris med lime/sitronbiter i. Kan riktignok ikke sammenlignes, men om du erstatter 1 cola med noe annet pr dag er det en god start synes jeg.. fun safta er en ting jeg sverger til, kjøp en drikkeflaske med tut, ha saft i og ha den med overalt så kan du drikke saft om du bare er litt tørst 🙂 ellers er det jo lite som er så godt som hjemmelaget smoothie om våren og sommeren 🙂

    5. Har funnet en blomstrete drikkeflaske i skapet. Husker ikke helt hvor den kom fra. Men den skal bli min nye følgesvenn i bilen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg