Jeg vil forby arbeidsskye damer med modelkropp, perfekte hjem og rosa cup-cakes.

Jeg er så lei av å møte disse  meningstomme damene som lar seg forsørge av sine rike menn.  De er nysminkete, drikker cafe-latte med venninnene, ler høyt og verdiger meg ikke et blikk når jeg  stikker innom cafeen for å få med meg en rask take-away kaffe før jeg løper videre i min hektiske hverdag. De står foran meg i handlekøa på ICA og opptar plass med sine snå handlekurver med Sushi og dyrt vann med eksotisk smak og slipper ikke meg med handlevogna full av melk, brød og Grandiosa frem slik at jeg kan komme litt raskere hjem og kanskje rekke å lage middag før jeg strener videre i min hverdag full av kjøre-hente.brunge barn og politiske møter. 

Jeg vil forby damer med BMI under 30 som smyger seg inni kjoler jeg bare kan drømme om å få  kroppen min inn i.

Det er frustrerende å vite at de lever i striglete hjem hvor alt harmoniserer og hvor selv legoklosser og aviser er plassert for å fremheve helheten. IDamer som frivillig lar journalister fra trendy interiørblader avbilde deres idyliske vaskerom som er hygenisk rene og hvor ikke så mye som en liten sokk ligger utenfor skittentøyskurvene

Når jeg ber til bursdagsfest for ungene er det deprimerende å titte ned på sukkerbrødet som har fallt sammen på midten, bollene som ikke hevet og den kjøpte isboken fra REMA og vite at andre har stativ hvor de serverer forseggjorte cup-cakes med eventyrlig dekor og kunstferdige bløtkaker med marsipanlokk

Jeg vil forby alt som får meg til å føle meg mindreverdig.

I Oslo vil Arbeiderpartiet forby tigging. Gateselgere, gatemusikanter og folk som skal dele ut flygeblad på, eller i nærheten av offentlig sted må ha politi tilatelse.  Alt dette for at Oslos borgere ikke skal bli minnet om at ikke alle har den samme rikdom som dem. at de ting som eventuelt blir solgt på gaten er av den seriøsitet og den kvalitet at Oslos borgere ikke blir lurt. (regner med at håndverksarbeider fra østeuropa vil bli forbudt mens avisabonement fra Akersgata går greit.)  At musikken som blir spillt på gatehjørner er av god nok musikalsk kvalitet. Oslo Arbeiderparti vil altså også at politiet skal bestemme hva slags budskap Oslos borgere skal bli pådyttet på løpesedler.

Jeg forstår hensikten. Men forsvinner fattigdommen om folk ikke lengre får lov til å tigge? 

Gateselgere og gatemusikanter er en del av et yrende gateliv.  Er vi tjent med kvalitetsstempel på hva som tilbys? Og er det mer irriterende med selgere av piratvesker eller østeuropeisk håndverk enn pågående selgere som tilbyr avisabonement eller evig frelse i scientologkirken?

Og skal politiet, eller Oslo Arbeiderparti, bestemme hvilke politiske meninger som kan deles ut på flygeblad i Oslos gater. Er det et demokrati verdig i 2013?

Jeg vil aldri få gjenomslag for å forby alle som ikke lever slik jeg lever, alle som har en måte å leve på som provosere meg, eller alle som har meninger jeg ikke deler.  Jeg håper ikke Oslo Arbeiderpartii får gjenomslag for sitt syn heller.

Om Oslos borgere slipper å se fattige, vil de fattige fremdeles være like fattige.

5 kommentarer
    1. VeronicasBoble: Det har du nok helt rett i. Men jeg tror ikke Oslo AP ønsker å bekjempe fattigdom. Jeg tror de bare ønsker å skåne de besteborgelige livene sine. Hvor er det blitt av solidariteten?

    2. Føler med deg om mye slike ting som du skriver om… BMI driter eg i, for den kan nå si hva den vil(om eg regnet den ut så ville den bare gitt meg beskjed om at eg var undervektig..) .
      Eg er høy og slank, født sånt og kommer vel alltid til å være sånn (høy forbrenning er ikkje så kjekt når den er hakk og to for høy..) og sitter som regel her hjemme med to bikkjer, ein 10 mnd gammel baby, uten lappen, stort sett bare drittvær ute, muskel og leddsmerter og arbeidsledig (arbeidsavklaring).
      Deprimert til 1000, med minimalt med venner (og alle har jo sitt å ta seg av + jobb) og hauge med husarbeid som eg knapt får unna.. Så til h%#*?&@ med alle disse folka som lever livet i sus og dus og ikkje trenger å løfte ein finger!! 😉

    3. Hehe… Digger innlegget ditt. Kult å finne annet enn mote, interiøs og slanking her inne! 😉 Jeg har også ledd endel av de kaffe-latte perfekte småbarnsmødrene på kafe som uhemmet skryter av de eksklusive hjemmene sine som ser ut som interiør magasiner. Men så har jeg funnet ut at det er jo nettopp disse som får meg til å forstå hvor jordnær og ekte jeg selv er! Fantastisk. Kult vi er flere. 😉

    4. mammamimm: Har du tenkt på hvorfor de damen på cafe som skryter av de trendye hjemmene sine sitter på cafe i stedet for å be venninnene hjem til det trendye hjemmet sitt? Kanskje ikke alt er så trendy og lekkert alikevell….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg