Gjør døren høy, gjør døren vid….

Da jeg hørte nyhetene her om dagen måtte jeg bort på kjøkkenveggen å sjekke kallenderen.  Men det sto 2013 på alle arka i min kallender, så jeg var ikke på forunderlig vis vært gjennom en tidsreise. Vi er altså i året 2013. Året da Norge skal markere at kvinner har hatt stemmerett i 100 år, Og så hører jeg på radioen at i lederen av Flesberg kirkeligefellesråd ikke ønsker seg kvinnelig sogneprest.

Bråket har sin bakgrunn i at den av søkerne som menighetsrådene i sognet har gått inn for ikke har blitt inkallt til intervju, og at innstillingen som Tunsberg bispedømmeråd skal ta stilling til går ut på at en kvinnel skal få embedet.  Jeg har forståelse for synspunktet om manglende demokrati eller involvering i ansettelsesprosessen,  og hadde denne lederen av kirkelig fellesråd hatt gode argumenter for hvorfor deres foretrukne søker var bedre kvalifisert enn den som  er innstillt, hadde saken vært grei.

Men når argumentet for å ikke ansette en kvinnelig prest er “? Vi vil gjerne ha en mann i sognepreststillingen. Nå har vi hatt ei dame som sogneprest i Flesberg, og det fungerte ikke noe særlig godt, sier Øyvind Endeberg”  Artikkelen sier ikke noe om hvorfor det ikke har fungert noe særlig godt med den kvinnelige sognepresten, og slik uttalelsen er sittert får man et helt klart inntrykk av at denne mannen mener at årsaken til at det ikke har fungert, er at det har sittet en kvinne i embedet.  Han grunngir det for så vidt lengre ut i artikkelen; ? Vi har ikke noe imot damer generelt sett, men det ble en del turbulens på kirkekontoret da det satt to damer der. Derfor ønsker vi oss en mann, sier lederen i fellesrådet.

I følge Store Norske leksikon kan man definere turbulens slik; Turbulens,uregelmessige og tilsynelatende tilfeldige variasjoner i væskers og gassers bevegelse.”   Jeg er virkelig nysgjerrig på hva som har foregått på det kirkekontoret.

 

Samarbeidsproblemer på en arbeidsplass kan være slitsomt for de involverte, og for de andre som er rundt.  Det kan være gode argumenter for å se etter kandidater som går bedre sammen hvis det har vært mange personalkonflikter og man skal ansette nye medarbeidere..  Men samarbeidsproblemer er vel ikke avhengig av kjønn?

Det er ikke bare meg som har latt meg sjokkere av holdningene i Flesberg, eller i det minste til denne personen som har uttalt seg.  Både likestillingsminister Inga Marte Thorkildsen, biskop Laila Riksaasen Dahl og prost Roar Tønnesen har kommet med sine reaksjoner etter uttalelsene..

Nå trekker Endeberg seg fra alle verv med umiddelbar virkning.  Men det holder ikke med bare å trekke seg fra alle verv, han har og meldt seg ut av Den Norske kirke.  Jeg melder meg ut nå. Og det ligger mer bak, sier Endeberg. Kan vi håpe på en fortsettelse følger?

 

1 kommentar
    1. Det hadde vært morsomt å lese en begrunnelse der det framkom at en mann ikke var blitt ansatt fordi “vi har prøvd en mann før og det fungerte ikke noe særlig”. Har mann prøvd en mann har man prøvd dem alle 😀
      Tror du har rett i at det er noen hindringer igjen før full likestilling er oppnådd

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg