En helt bortkastet dag….

Påskesola har skinnt fra klar blå himmel i hele dag, men jeg har ligget under to pledd på sofaen og sovet.  Føler meg fremdeles trøtt, sliten og guffen i hele kroppen. Fortsatt er det to nattevakter igjenn. Jeg kommer til å være ødelagt en uke.

I 23 år har jeg arbeidet turnus. Har aldri hatt noen problemer med nattevakter, fø de siste par åra.  Ledig tid på vakta ble brukt til tillitsmanns arbeid, og om tonen på mailene kanskje ble litt kort og direkte når klokka passerte 03.00, gikk det stort sett greit. Litt meditasjon på sofaen på vaktrommet hvis situasjonen tillot det, hjem, et par timers søvn på sofa eller seng og jeg var klar.Hadde masse energi, adrenalinkick, pga søvn mangel og sto på. Husarbeid om dagen og jobb om natta var en utmerket løsning. Hadde flere nattevakter enn kollegaene mine, og syns jeg fikk utnyttet livet maks.

Nå er jeg for gammel for dette livet. Fungerer stort sett greit på jobb, men kan være firkantet og lite tålmodig med forstokka assistentleger og kverulerende sykepleiere. Me jobben blir gjort, og med stort program kan jeg fremdeles føle adrenalinet bruse og det er gøy å være på jobb. Men når sola står opp, og dagvaktene kommer, er batteriet flatt.

Reiser hjem. Handler og spiser frokost før sofaen og pkleddet venter og der ligger jeg gjerne 6 til 7 timer. I dag har jeg hatt huset for meg selv. Ingen forstyrrende telefoner. Bare ro og fred og komatøs snorking på sofaen. Alikevel er jeg slakt.  Orker ingen ting. 

Jeg er blitt for gammel for nattevakter, men fremdeles er det over 8 år til  jeg kan slå tillitsvalgtsbibelen i skrivebordet og trygle om fritak

2 kommentarer
    1. Huff da… Håper for din del at du får igjen litt energi nå når dagene blir lysere og dagtempen kommer over null i det minste…
      Har vært en lang og hard vinter og det kombinert med nattarbeid er nok slitsomt. NESTEN slik at vi andre blir slitne av å tenke tanken på å jobbe natt.
      Har alltid beundra dei som står på for samfunnet slik du gjør…
      Håper resten av påsken blir god for deg 🙂

    2. Haldis: Takk for hyggelig tilbakemelding og gode ord.
      JA det går mot lysere tider, og det LIKER jeg.
      Får nok energien tilbake når disse #¤”)&& nattevaktene er over.
      – og har faktisk klart å vaske litt klær i ettermiddag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg