Helgen er over…

En avslappende helg er over, og uthvilt og full av energi er jeg klar til å ta fatt på en ny travel uke….Blæh!!!!!!!

Fredag arbeidet jeg på skadelaben. Liker det godt, men det blir mye tråkking og lite hvile for beinet, og da jeg dro hjem var det vondt, vondt, vondt…  Den som kunne dra hjem, legge seg med bena høyt å kanskje smake litt på vinen jeg vant i lunchpausa!! Men, nei. ikke denne jenta nei.

Svoger kommer på helgebesøk om et par timer, Datteren kommer også hjem i kveld.  Mat må handles, kontoen er nesten tom, men når det kommer gjester en fredagskveld (selv om de, som Svoger har bedt seg selv) ønsker jeg å servere god mat.  Svoger, Gamle Gubben Grås ugifte bror er en trivelig fyr, men totalt styrt av Svigermor som er en svært dominerende kvinne.  Han erhennes marionette og følger hennes minste vink. Nå har hun sagt at han skal besøke oss denne helgen, og da blir det slik – enten det paser for oss eller ikke.  Han er helt ufarlig, men kommer til å avlegge full rapport på alt hva vi snakker om, hva vi spiser og hvordan det ser ut i heimen. Han klarer ikke å stå i mot hennes tredje grad forhør, totalt dominert som han er.  Jeg er glad i Svoger, og syns utrolig synd på han, men samtidig irriterer det meg at hun gjennom han klarer å dominere også meg.  Jeg vil jo ikke lage hverdagen enda tøffere for han. Svoger har aldri gjort meg noe galt.

Hvert år pleier vi å bli bedt til Svigermor for å feire Svogers fødselsdag før hun og Svigerfar reiser tilbake til Spania.  Selv om Svoger er snart 50 og bor i egen leilighet, er det hun som arrangerer fødselsdag for han hvert år. Tragisk. I år ble vi ikke bedt i noen fødselsdagsfeiring.  Jeg tror Svigermor var for optatt.  Vel, vi har i hvertfall ikke gitt han noen gave, og det syns jeg virkelig han fortjener, så da må jeg en liten runde gjennom Senteret mens jeg febrilsk forsøker å finne på noe fornuftig å kjøpe til en snart 50 år gammel mann uten interesser. Ikke skulle det koste for mye heller, kontoen er snart tom og det er fremdeles lenge til lønning.    Det ble noen skritt før jeg fant den rette gaven, et skilt der det sto “De eneste forventningene du skal leve opp til, er forventningene til deg selv”  Svært fornøyd med gaven fra Søstrene Greve kunne jeg styre skrittene mot Meny.

Benet skrek høyt i smerte da jeg entret matbutikken, og de smertestillende lå selvsagt igjenn hjemme.  Så var detå finne ut hva jeg skulle servere til middag. Hadde egentlig tenkt på Skrei med rotgrønnsaker, men de hadde ikke Skrei, og jeg hadde egentlig ikke lyst på fisk i dag og. Vi hadde hatt to fiskemiddager allerede denne uka.  Hva skulle jeg finne på? Det var også jeg som skulle lage middagen, så det måtte være noe enkelt – men godt. Jeg er ingen stjernekokk, gjesten ville snart ankomme og benet må snart få slippe mer belastning.  Valget fallt på svinenakke ferdig marinerrt i stekepose, Byggrynsris rødvinssaus og masse champinjonger.  Grønnsaker hadde jeg hjemme.

Så bar det hjemover. Hjem til Gamle Gubben grå, tre flotte barn og en Kjøter som alle ble veldig glade for å se meg….  Kjøteren er alltid glad for å se meg, og nå hadde han vært tre dager på hytta uten meg, og var ellevill over å se meg.  Gamle Gubben Grå og ngste tennåringssønn så bebreidende på meg. Det hadde stått oppvask på kjøkkenbenken da de kom hjem fra hytta.   Å beklager, jeg har jo bare arbeidet mens dere har feriert  Selvsagt burde dere kommet hjem til ferdig vasket og ryddet hus.(Skal huske på det når jeg kommer hjem fra Berlin om fjorten dager…)  De to andre var nok glade for å se meg fordi da ville de få hjelp til husarbeidet og noen til å lage middag.  Etter – eller rettere sagt midt i min første eksplosjon over alt som måtte gjøres og at det hadde vært godt med litt hjelp, ringte Svoger og sa at han ikke kom før i morgen. det var så dårlig vær så han ville ikke dra på fjellet med Yngste Tennåringssønn alikevell, i følge Gamle Gubben Grå.

Så ble det deilig middag med mann og barn, men stresset satt fremdeles i kroppen og stemningen var ødelagt.

Lørdag, Gamle Gubben Grå sto opp 05.30 for å gjøre seg klar til å dra på jobb. Utrolig tidlig. Vanskelig å finne tilbake til søvnen da han endelig dro litt før klokka 7.  Så litt over 8 var jeg oppe. Eldste tennåringssønn ble litt før 9 jagd ut med Kjøteren. Jeg så frem til deilig, rolig laaang frokost.  I dag skulle jeg stresse ned, slappe av og kanskje finne på noe gøy med Datteren.  Litt før 9,  ringte telefonen. Det var Pappa.  Hanog Mamma var på handletur, og han hadde med et blad han hadde lånt av Eldste Tennåringssønn. Kanskje de kom oppom med det. Bare hyggelig – og jeg tenkte at da fikk de jammen komme inn å drikke kaffe. Ikke ofte jeg får lurt Pappa inn på en kaffekopp, men kanskje hvis Mamma var med..  Jeg gikk ut på trammen for å se etter Kjøteren og Eldste tennåringssønn mens jeg snakket med Pappa.  Det sto en fremmed bil på gårdsplassen, og en fremmed mann drev å ordnet på noe på skistativet. Det var Svoger. Men han skulle jo ikke komme før i kveld??  Hm, nå skulle han tydeligvis på fjellet i dag alikevell, og Yngste Tennåringssønn lå fremdeles og sov.  Han måtte vekkes,  Avsluttet telefonsamtalen med Pappa, skrek opp trappa til Yngste Tennåringssønn, vekket Datteren og sa at Mormor og Bessa kom kanskje snart, og kastet oppvasken raskt inn i oppvaskmaskinen.  Frokosten fikk vente.  Tok i mot Svoger, serverte han en Kaffelatte Machiato med Caramell mens han ventet på Yngste Tennåringssønn som merkelig nok var langt lettere å vekke for å ta en tur i alpinbakken enn for å gå på skohadde benet begynnt å verke.len….

Svoger og Yngste tennåringssønn dro.  Ingen Mamma og Pappa dukket opp. Så det ble lang og koselig frokost med Datteren før vi tok oss en jentetur. Galleri, Hadeland Glassverk, Kafe besøk og litt shopping ble det før kursen ble satt hjemover – og som vanlig hadde benet begynt å verke.  Merkelig nok gikk Gamle Gubben med på å handle mat etter arbeid og lage maten også.  Noen ganger er han snill…   Rett før middagen var ferdig, klokka nærmet seg 20.00, ville Datteren hjem alikevell. Hun hadde plutselig fått det for seg at hun skulle ha forspiel og ut på byen med noen venner.  Så ble det en kjøretur på meg – og sen middag på oss alle før Svoger og resten av gutta trakk ned i TV stuaog jeg fikk litt kvalitetstid med Pcn

Søndag.  Gubben opp 05.30 og i dag. Og i dag skulle Eldste sønn på tur på fjellet med jobben og skulle kjøres til jobben og felles buss før 08.30.  Bare å komme seg opp for meg før 08.00 på en søndag, sukk.  Det var kommet masse snø i løpet av natta og var rått og kjølig ute. Jeg fyrte opp i peisen før jeg dro, og lovet Svoger som og hadde stått opp frokost når jeg kom hjem. På vei ut spurte jeg om han kunne lege i ovnen mens jeg var borte. Men det kunne han ikke, sa jhan, Han var ikke så flink til slikt. Jeg sa at det var bare spørsmål om å slenge en kubbe inn i peisen, ikke tenne opp, og at det umulig kunne være så vanskelig. Men Svigermor hadde sagt at han ikke skulle drive med peisbål og flammer… Jeg sendte han et vantro blikk, minnet han på at han var en voksen mann på nesten 50 – og undrenes tid er ikke forbi – for da eg kom hjem hadde han lagt i peisen. Det hadde gått helt fint så det ut til…

Så ble det frokost med Svoger før han hastet avgårde. Svigermor hadde sagt at han måtte dra på sommerhytta å sjekke hvordan det sto til der. Det er 10 mils kjøring herfra og så 5 mil fra hytta og hjem. Han ville komme seg avgårde. Forståelig nok. Marionetta spreller videre…

Siden jeg alt var oppe kunne jeg jo gjøre husarbeid.  Bakte kake til Datteren som har fødselsdag i dag, hentet Eldste Tennåringssønn etter fjellturen. Han hadde glemt mobilen, så det ble en halvtimes venting på meg før bussen endelig kom. Dro innom Datteren og leverte kaka. Feiring med gaver hadde vi gjort unna i går. I dag var dagen derpå, regner jeg med, og da skulle hun få slippe besøk av Mamma… Men kake må jo go-jenta få…. 🙂

Hjem, laget middag. Forsøkte å snakke hyggelig til Gamle Gubben Grå, men da ble han sur. Jeg er visst et forstyrrende ellement  Så da sitter han nede i TV stua og jeg her oppe forran PCn som vanlig……