Tungtå være misslykka når alle andre er så jævla lykkelige…..

Hver dag detter det inn statusoppdateringer på Facebook fra lykkelige venner og bekjente som gnir de vellykkede livene sine inni sårene til de som allerede føler at de har et miserabelt liv. 

-“En munter gjeng på kveldens geocaching”,

“Godt selskap, fantastisk utsikt, sol, sommer og ferie” 

“Nyter livet i Milano.”

“Klare for personalfest.” 

Der man sitter med den tørre kneipbrødskiva med svett gulost og en lunken kopp kaffe kan en bli deprimert av mindre.  Geocaching vet en ikke hva er, men utfra smilene på bildet ser det vanvittig morsomt ut. Selv er en lei sitt eget selskap, den nitriste utsikten til naboens hekk og regnevær på tredje ferieuka.  Milano, ja det hadde vært noe, dit kommer en nok aldri.   Ingen som gidder å arrangere noen personalfest der jeg arbeider. Stakkars, stakkars meg. 

Som mangeårig klagemur for flere som sliter med å se det positive i livet vet jeg at mange sitter slik å tenker mens de føler seg mer og mer mislykket for hver positive statusoppdatering de leser.  Jeg ser ikke alltid like lyst på alt selv heller. Som tillitsvalgt og opposisjonspolitiker er det liksom min livsgjerning å være negativ.  Men jeg har merket meg i det siste at jeg blir så utrolig utmattet av alle som leter etter det negative i livene sine i stedet for å ta tak i det positive.  Det kan godt tenkes at pessimisten får rett til slutt, men optimisten har det så mye bedre i mellomtiden!

La oss forsøke å leve slik at selv begravelsesagenten syns det er sørgelig at vi dør.

– Mark Twain ?

For det er jo sant at vi er vår egen lykkes smed.  Vi kan ikke bare sitte å forvente at noen andre skal gjøre livet vårt fantastisk for oss.  Hvis du har lyst på fest, så arranger fest om ikke annet få med deg noen på en piknik i parken. Det er ikke så mye som skal til for å gjøre hverdagen festligere..  Så hadde du kanskje ikke råd til Milano i år heller, men kanskje livet er litt triveligere ute i sola på verandaen enn forran dataskjermen bak nedtrukne rullgardiner. 

Det finns så mye hverdagslykke vi alle kan kose oss med.  En god kopp te og en trivelig bok på terrassen.  Fylle huset med flotte buketter med markblomster.  Dra til fjorden og vandre med tærne i vann. Museer, gallerier og en god kopp kaffe.

Er på tredje uka med hjemmeferie nå og har storkost meg – Jeg har lest tre bøker, hatt lange samtaler på trammen med Gamle Gubben Grå, nytt synet av min vakre hage og drukket rødvin av krystallglass på en tirsdag.

GOD SOMMER FOLKENS: .


 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg