Slipp fangene fri det er vår….

Vel det er et tosifret antall kuldegrader ute, kalenderen viser starten av februar – og det er langt fra vår, men innen forslaget til Justisminister Listhaug har vært ute på høring er det sikkert vår. (Hvem fikk den utrolige dårlige ideen og velge Sylvi Listhaug til justisminister, forresten?)
Litt ironisk, i grunn, at en statsråd fra “lov og orden partiet”  Fremskrittspartiet foreslår at man skal slippe fangene fri.  

Fri og fri.Listhaug har riktignok ikke foreslått å slippe fanger helt fri.  Men hun ønsker at flere fanger skal kunne sone med elektronisk fotlenke.  

Hvis du nå ser for deg digre kjettinger og tunge jernkuler, så glem det.  Det er overhode ikke det vi snakker om.  
Dagens fotlenker er et lite elektronisk arbeid som festes rundt ankelen. Ligner i grunnen på en trygghetsalarm.

En straffedømt forteller atdet å sone med fotlenke er glimrende for han. Hadde han måttet sone på den vanlige måneden hadde han fått problemer. Han måtte ha fått noen til å passe hundene hans og betale regningene.  
Vel, sorry, Listhaug men det holder ikke som argument for meg. Jeg synes det er helt ok at en dom fører til problemer i den størrelsesorden for en som har begått et lovbrudd.
En annen som har sonet med fotlenke sier at dagene var lange, og spesielt i helgene når de andre vennene var ute på byen og festet syntes han det var kjedelig.  Sorry. igjen. En straff skal føles. 

Her er hva Frp mente om fotlenke soning da Stoltenberg regjeringen innførte det.:
«Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er sterkt uenig i bruk av elektronisk kontroll som soningsform. Denne soningsformen sender feil signaler både til ofre og til lovbryterne selv. I tillegg innebærer ordningen en form for klassejustis da den er forbeholdt mer velstående lovbrytere som har et hjem og jobb(..). Disse medlemmene er kritiske, men ikke overrasket over at Regjeringen fortsetter sin satsing med å gjøre soning mer lettvint for de kriminelle.»

Nå vil Listhaug altså utvide ordningen.
Hvorfor har Frp snudd i denne saken?  Jeg tror jeg har to hovedgrunner.  For det første, dette er en ordning for velstående kriminelle si har et hjem.  Og kanskje da straffedømte som er dømt for velstående lovbrudd som korrupsjon, bedrageri og annen økonomisk kriminalitet.  Det er ikke et alternativ for en sliten narkoman som bor under ei bru langs Akerselva. 
Hvitsnippforbrytere kan jo oppleve det litt stigmatiserende å bli sperret inne blant andre kriminelle i et normalt fengsel.  
Den andregrunnen, og det er sikkert hovedgrunnen, er at dette er en langt mer kostnadseffektiv soningsform.  
Straff på billigsalg. 

 

4 kommentarer
    1. Jeg tenker at det kommer litt an på hva som har skjedd, om denne formen bør kunne brukes. Skal som du sier ikke være kose-soning heller. Men er det en mindre forseelse, så tenker jeg at det burde være greit. Om det ikke er “plass” andre steder. Eller om det er en måte å komme seg inn i samfunnet litt igjen på…For tilbake må jo de fleste.

    2. frodith: Jeg er helt enig at det må være et mål å få de tilbake til samfunnet. Men jeg er opptatt av at det må ha et element av straff – virke litt avskrekkende. Og så mener jeg det er en radikal endring av Frp sin politikk. (Ikke det at jeg vanligvis har så mye i mot radikal politikk,,,)
      Jeg har og liten sans for at det kan bli forskjell på soningsforhold ut fra hvilken status du har i samfunnet.

    3. Veldig enig i at folk skal behandles likt! At ikke status skal spille inn etc. Tenkte bare litt sånn at mindre”alvorlige” saker muligens kan løses med denne typen soning, mens mer alvorlige ting absolutt ikke bør få lov til en slik soning.. Jeg tenker altså lovbruddet, og ikke statusen.. Men mulig det henger sammen.. Vet ikke helt jeg..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg