5 dager igjen til jul….

Det ble en koselig kveld ute hos Høvdingen i går.  Vi hadde delt oss opp i puljer så vi døtrene kom til forskjellige tider på dagen. På den måten hadde  Høvdingen besøk vel bortimot hele dagen. Noen naboer og venner hadde og vært innom. Det er ikke hver dag man fyller 91 år.

På veien hjem spurte jeg Eldste Sønn om når han kom hjem til jul.  Han ville ikke komme hjem før julaften, sa han. De årene han har bodd for seg selv har han pleid å komme hjem på Lille-Julaften, men i år ville han vente til Julaften. Ellers ble han bare satt til å skure og vaske”  sa han. Stakkars barn, de må jo ha hatt en tøff barndom. Tenk å måtte hjelpe til hjemme med å få julestemning til og med etter at man har flyttet ut.
Vel, Eldste Sønn skal få komme til ferdigpyntet hus i år.  Han har i grunn alltid vært den som har vært flinkest til å hjelpe til. Vi sender han en Snap når huset er ferdig shina på Lille-Julaften kveld og spør om vi skal hente han.

Når Datteren har tenkt å ankomme barndomshjemmet vet jeg heller ikke, men det pleier å være slik at hun får laget seg et par blingser med julekake og brunost før “Tre nøtter for Askepott” begynner på TV klokka 11 Julaften. Jeg må huske å kjøpe julekake og brunost. Kjøpekake der er helt ok. Tror ikke Datteren har et eneste barndomsminne om akkurat hjemmebakt julekake.

Yngste Sønn oppdaget boksen med kaker  fra Datteren da vi kom hjem fra Høvdingen. Jeg sa han ikke fikk spise de nå. De skulle jeg ha for å ha ett slag med hjemmebakte kaker på fatet Julaften.  “Skal du ikke bake til jul????” spurte Yngste Sønn vantro – og la raskt til at han selvsagt kunne hjelpe til han. Vel, vi får se hva vi rekker. Kokosmakroner og colakaker har jeg skrevet opp på lista over ting jeg ønsker å få til før jul. Så skal jeg høre med resten av familien om hvilke kaker de bare må ha på det kakefatet.

Bestevenninna kommer ikke i dag likevel. De hadde noen problemer med bilen. Det er synd, men vi kan ta igjen skravlinga i romjula.  Har jeg litt tid til overs neste gang jeg er ute i min barndomsdal kan jeg svinge nedom henne nå før jul.  Vi får se hva jeg rekker.
Jeg har ikke tenkt å informere de to jeg bor sammen med om at Barndomsvenninna ikke er på vei riktig ennå, i det minste ikke før jeg får de bakkene med julepynt ned fra loftet.
Noen ganger er det lov å bruke kvinnelist, selv i førjulsdtida

 

8 kommentarer
    1. Høres hektisk ut 😀 Du snakker om MEG og energi liksom, som vasker litt tidlig på mårran. 😉 Soverommet er maks 9 kvm, gjort i en fei… Jeg skal gå tur i dag, og bytte noen gaver med folk. SÅ får vi se om det blir litt vasking i stua også… 😀

    2. Kvinnelist må en bruke innimellom.
      Nå får vi vel snart se bilder av julehuset ditt.
      Høres ut som du har kontroll.
      God søndag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg