Alt er håpløst, og vi gir oss ikke…

I dag dukket dette vakre kortet opp i postkassen min. Det er håndlaget og virkelig forseggjort. Kortet var fra Ligaya, eller Happy somhun kaller seg her i bloggblokka. Jeg blir oppriktig glad av en slik hilsen. Så tusen rakk, Ligaya! Du gjorde dagen min bra.

Teksten på kortet var enkel.

Alt er håpløst, og vi gir oss ikke.

Det er et sitat av Jan Erik Vold. Jeg har ikke hørt det før, men jeg likte det umiddelbart. Spesielt at han har brukt og og ikke men. Jeg synes og sitatet passer bra. På meg – og på Ligaya. Vi gir oss ikke, selv om vi noen ganger synes hverdagen virker håpløs.

Sitatet er siste setning i diktet Nyttårsdiktet (nærmest en reprise) som ble utgitt i diktsamlingen Mor Godhjertas glade versjon-ja i 1968.

Jeg sitter i kurvstolen på trammen. Ser på sola som går ned over taket til naboen, og sender noen varme tanker til Ligaya på en helt annen kant av landet.

Jeg vet fra bloggen hennes at det har vært noen tøffe dager nå den siste tiden. Jeg vet og at Ligaya ikke er den som gir seg, selv om livet noen ganger kan være både mørkt, skremmende og håpløst. Ligaya bøyer nakken, går på og gir seg ikke. Slike folk liker jeg.

Takk en gang til Ligaya. Du gjorde dagen min god. Kortet skat stå på skjenken i spisestuen og minne meg på at vi er av den typen som ikke gir oss, selv når alt virker håpløst. Enkelte ganger er det kjekt med slike påminnelser.

6 kommentarer

Siste innlegg