Bloggere som forsvinner….

Det var bare et blogginnlegg på tre ord som skulle til så var Kokkejævel tilbake på bloggtoppen som en god nummer en, og jeg tusler ned og studerer hva som foregår hos Bunnbloggeren.

Jeg kjenner jeg får en liten klump i magen når jeg ser hvem det er. Nina uten filter.
Det er helt bevisst at jeg nå ikke legger ut lenke til bloggen hennes, for jeg har følelsen av at hun ikke ønsker en haug med klikk eller en plass høyt på bloggtopplista. Jeg vet ikke. Jeg har bare den følelsen. Hun har ikke skrevet noe innlegg siden 19. april, Det var den dagen jeg brakk ankelen. Det er evigheter siden.

Så la oss glemme Nina litt. Det er jo ikke personene jeg er så opptatt av, men mer å kommentere hverdagen, samfunnet, livet ut fra de assosiasjonene Bunnbloggerens siste innlegg gir meg.

Ut fra min egen teori skulle jeg nå sitte og kommentere båtpuss og nye hagemøbler.  Men jeg blir sittende å tenke på Nina og andre mennesker fra bloggverden som bare forsvinner.
Du går inn og leser små snutter fra livet deres, kanskje nesten daglig.  Eller de er inne og kommenterer innlegget ditt jevnlig. Og så plutselig – blir det stilt.

Det kan være tusen gode grunner til at en blogger slutter og blogge. Ingen av oss skylder leserne våre en forklaring på hvorfor vi ikke blogger på en dag, en uke, en måned eller aldri mer.
Det kan være tusen gode grunner til hvorfor folk slutter å lese og kommentere din blogg.
I de fleste tilfeller tipper jeg det har noe med prioriteringer av egen tid å gjøre.

Bloggverden er en fin verden. De fleste her inne vil hverandre vell. Og gjennom bloggen og blogglesing har jeg blitt kjent med mange fantastiske mennesker. Da jeg brakk ankelen ble jeg møtt med en omtanke som var så overveldende og rørende at det satte meg helt ut. Omtanke fra mennesker som egentlig var “helt ukjente”
På samme måte har jeg forsøkt å vise omtanke og medmenneskelighet når noen av de bloggerne jeg følger har møtt motgang eller har trengt litt hjelp.

Når det så plutselig blir stilt fra de du følger så blir man noen ganger sittende og tenke på det mennesket, den bloggeren og håpe alt står bra til. Slik jeg tenker på Nina i dag.

Jeg hadde 613 unike lesere i går forteller  statistikken meg.
Av de var det 10 som la igjen en kommentar.  Det er altså 10 av de 613 jeg med sikkerhet vet identiteten på.
Da er det 603 lesere jeg ikke vet hvem er.
Er jeg like sikker på at alle de er like støttende og omsorgsfulle som de 10 som jevnlig kommenterer og heier?

Hvem er de 603 andre?
Noen jeg møter på min vei forteller meg at de leser bloggen min. Kollegaer, naboer, venner og bekjente.
Men i går hadde jeg 12 sidevisninger i Spania, 9 i Sverige, 6 i Danmark, 6 i Tyskland, 5 i USA, 2 i Hellas, 1 i Bulgaria, 1 i Faroe Island, 1 i Irland, 1 i Sør-Afrika, 1 i Tyrkia og 1 i Storbritania.
Hvem søren kjenner jeg i Sør-Afrika eller Faroe Island, og hvor er det egentlig? Faroe Island, altså. Sør-Afrika har jeg kontroll på.

Kanskje er det ikke så lurt å tenke så mye på de 603.
Men hvis det finnes folk der ute som ikke vil meg vel kan jeg regne med at de fort kan være blant de 603.

Når man sitter der og knotter på mobil eller PC er det så lett å skrive for de 10 som gir jevnlige tilbakemeldinger. De som sender heklede blomster og sjokolade og som bare vil deg vel.  Bloggverden er full av snille mennesker som heier på hverandre og vil oss vel. Det er lett å åpne seg, fortelle om livets utfordringer for man blir omsluttet av så mye omtanke og varme.

Vibbedille hadde bilde og oppskrift på ei heklet voodoo dukke for noen dager siden.
Min kommentar var at jeg for tiden ønsker meg en slik. Jeg vet hvem den skulle forestille, hvem jeg ønsker å tilføre smerte eller gjøre vondt. Nei, jeg er ikke snill og omtenksom hele tiden.

Det finnes folk i min verden som jeg er overbevist om at ikke tilhører heiagjengen. Som ikke ønsker meg alt godt. Hvorfor er jeg litt mer usikker på. Jeg er og sikker på at disse leser bloggen min. Ikke daglig, men nå og da.
Jeg har jo ingen mulighet til å filtrere hvem som kan lese det jeg skriver.

En blogg er ikke dagbok, eller et brev til bestevenninna.
En blogg er et innlegg du skriver og så publiserer på det store internettet. Det kan leses av hvem som helst i dag, i morgen eller av dine barnebarn om femti år.
Dette prøver jeg å være bevisst når jeg skriver.
Hvis ikke jeg er komfortabel med at han fyren i kassa på Kiwi, hun irriterende Høyredama i kommunestyret eller de jeg skulle ønske jeg hadde voodoo-dukker som ligner på leser det jeg poster, ja da bør jeg ikke poste det.

Jeg er ei åpen og ærlig kjerring som byr mye på meg selv.
Det gjør jeg på blogg, og det gjør jeg i virkeligheten.
Men samtidig gir ikke bloggen et helt bilde av meg, det gir et bilde av hvem jeg ønsker å fremstå som. Hvilke styrker og svakheter jeg har. I det minste ikke hvilke svakheter jeg har som mine “fiender” kan bruke mot meg.

Det ble ikke mye båtpuss og hagemøbler i dette innlegget.  Men det var disse assosiasjonene dagens bunnblogger ga meg.

 

 

 

20 kommentarer
    1. Fint med slike assosiasjoner 🙂
      Og noen bloggere bare forsvinner litt i det stille av forskjellige grunner…
      Faro Island er nok bare Island…. tror jeg 🙂
      Så har man blogg-lesere all over the world! hihihi Håper det er bare blogglesere som vil en det beste 🙂

      Ja dette med å kommentere… det er ikke alltid jeg gjør det… men det er jo hyggeligst når man får kommentarer – er enig i det – og kanskje burde også JEG bli flinkere til å kommentere når jeg er innom… 🙂

      Lag deg en fin dag 🙂

    2. Ja, det er sant at man ikke kan vite hvem som leser bloggen, og ikke kan filtrere ut på en offentlig blogg. Jeg følger flere av tankene her. Jeg føler også av og til at jeg tenker litt på “de faste” som kommenterer når jeg blogger. Enig i at det er mange fantastiske folk her. Og man kan bli litt bekymret om noen forsvinner litt plutselig.

    3. Faroe Island er Færøyene.
      Jeg leser bloggen din daglig, men kommenterer sjelden. Ofte fordi det da bare vil bli en gjentagelse av det andre har skrevet, fordi de har vært frempå før meg.
      Stå på videre. Å lese bloggen din er et av dagens små høydepunkt.

    4. Hei på deg 🙂 jeg leste bloggen din i går, men kommenterte ikke. Leser hverdag, men er blitt sløv å kommentere. Det kan også ha med at pc ikke alltid godtar at jeg får legge en kommentar. Og jeg orker ikke å styre for å fikse det.
      Dette var en veldig bra reflektert innlegg, mange tanker på all de som blir borte.
      Lag deg en fin dag, vi her nord har fått skikkelig med sommer og det nytes bare ute.

    5. Ja, det er ulike grunner for at man blogger eller ikke, kommenterer eller ikke. Jeg liker blogginnleggene dine og jeg er en fast leser🥰
      Jeg har ikke mange lesere, men fikk masse gode bloggvenner og det er bare lekkert 🥰

    6. Jeg er en av de anonyme, men leser bloggen din hver dag. Ikke alltid jeg kommenterer. Noen ganger går ikke kommentaren igjennom som hos AudMarit i går og i dag. Nina uten filter fulgte jeg en stund, men nå skriver hun ikke lenger. Det er sikkert en grunn til at hun ikke skriver lenger. Noen tar jo lengre pauser. Lag deg en fin dag, og jeg holder meg inne i finværet, litt for varmt for meg.

    7. Du gir oss i hvertfall et ganske godt bilde av private Britt her på blogg, men jeg kjenner på det du skrev om at det vi legger ut er noe ALLE kan lese og ikke en dagbok…
      Etter at jeg flyttet hjemigjen etter 40 år kjenner jeg på at det kanskje ikke er alt mulig jeg kan skrive om lenger, selv om jeg ønsker det, også med hensyn til storfamilien min. Ellers håper jeg at bloggen viser et ganske stort bilde av hvem jeg er, for det er meningen.
      Et veldig godt innlegg dette her. Forresten vil jeg tilføye at jeg leser det meste men hopper over erkepolitiske innlegg fordi jeg ikke er i nærheten av deg der. Liker deg veldig godt fordiom…:)

      1. Alle kan ikke være enig politisk. Det lever jeg godt med, og har venner i de fleste partier.
        Ja, jeg byr på mye – også private ting på blogg.
        Men det finnes en del temaer fra livet mitt jeg ikke deler så mye om.

    8. Det har vært mange som har blogget og sluttet. Mange har gått over til kun Facebook. Andre har forsvunnet helt, fra min verden alle fall. Det er litt trist, noen har man blitt godt kjent med. Jeg har blogget i mange år, og innimellom blir jeg litt “lei”. Det gir ikke like mye hele tiden. Eller det krever i alle fall at man har litt energi. Og når jobben krever MYE orker jeg ikke. Men så kommer helg eller ferier, og jeg har mer tid, da får jeg litt piffen igjen 🙂

    9. Du kan få treff på bloggen fra utlandet f.eks om de googler etter et bilde. Så har googel funnet et bilde på bloggen din som kan passe til lignende bilder det er søkt etter. Om denne personen i utlandet klikker på bildet ditt kommer det til bloggen din og vips så har du treff i utlandet fra noen du ikke kjenner. Noen som driver med salg har en datamaskin som søker opp andre blogger som inneholder spesielle ord og da får du også et utenlandsk treff på bloggen. Så alle treffene du får på din blogg vil ikke si at de ser på bloggen din og leser det du har skrevet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg