Bønnerop fra Bunnytrash

Blar meg som vanlig gjennom toppbloggernes siste innlegg her jeg sitter og ser at natten langsomt blir til dag.  Siden Gamle Gubben Grå og Charlie Chihuahua sover fremdeles får jeg lov til å gjøre det i fred.

Det er ikke så mye interessant de har å skrive om.
Stine Skoli reklamerer fremdeles for de samme klærne.
Mat fra bunnen har den samme ukemenyen som hun har hatt hele uka.
Doc og Dask og Ida Wulff ligger henslengt å ser på serier.
Kokkejævel har ikke sprukket i slankekuren sin.  (Hadde han gjort det, hadde det jo hatt en bitteliten nyhetsverdi.)

Vibbedille har trukket hvem som skal få en “giveaway”.  Det har jo mest interesse for de 43 som har deltatt i den. Det har ikke jeg.

Litt mer interessant er det at Mamma på hjul har blitt mediestjerne i Bergen, og at avisene vil trykke blogginnleggene hennes. Snart blir hun fast spaltist, sann mine ord.

Monica Vederhus sitt innlegg om savnet etter en venn som ikke er her lenger, rører meg. Jeg har og noen jeg savner. Noen jeg fremdeles skulle ønske levde og var en del av livet mitt.
Det er ikke alltid jeg føler for å skrive sårt om savn.
Det koster litt å åpne den døra og kjenne på følelsene. Jeg er ikke der i dag.

Den som derimot får det til å krible i tastaturfingrene er Bunnytrash.

Moskeen på Fjell i Drammen hadde (har)  planer om å starte med bønnerop fra minareten på moskeen sin på fredager.  Kalle inn til religiøs handling slik kirkeklokkene kaller oss kristne til gudstjeneste eller andre kirkelige handlinger.
Det falt ikke i god jord i Drammen, og moskeen la ideen på is. Enn så lenge.
Ideer må modnes. Moskeen tok et lurt valg, for til og med jeg har fått med meg at debatten har gått høy der borte i nabobyen.

Noen må alltid provosere.
I Drammen var det en fyr fra SV, Nasir Gondal,  som sitter i styret til moskeen, som utnevnte seg selv til den rollen.
Han måtte selvsagt da si at drømmen til moskeen var i grunnen ikke et to minutters bønnerop hver fredag, men bønnerop hver dag – og da fem ganger om dagen.
Dette gjorde merkelig nok ikke motstanden mindre.

Gondal har sikkert rett i at moskeen sånn innerst inne øsker seg bønnerop fem ganger om dagen alle dager.
Når jeg googler litt bønnerop får jeg dette fra  Store norske leksikon:

Bønnerop, adhan, i islam markering av tidspunkt for den rituelle bønnen salah. Bønneropet ropes ut fra moskeens minaret fem ganger om dagen. Bønneroperen, muezzinen, har ansvar for adhan; den første muezzin, den frigitte slaven Bilal, ble utpekt av profeten selv. Ifølge tradisjonen var det profeten som innførte bønneropet to år etter hijra, det vil si i 624. Bønneropet består av flere ledd, og hvert enkelt ledd ropes ut to ganger.

Jeg reagerer på navnet. Nasir Gondal.  Det navnet har jeg vært borti ved en annen anledning. Jeg er ikke så veldig bevandret i politikken i Drammen.  Men jeg vet jeg har vært borte i det navnet før. Så jeg googler også det.

Jeg har hørt at Islam skal være fredens religion.  Og for mange av de jeg kjenner som bekjenner seg til denne troen er islam nettopp det. Nasir Gondal derimot fremstår ikke for meg som en direkte fredelig mann.
Han skulle tidlig på 2000 tallet saksøke en annen lokalpolitiker, Yousuf  Gilani, for ærekrenkelse. Og ønsket et par millioner i erstatning. Han lagde og støy da det muslimske miljøet i Drammen ved den samme Gilani innbød SIAN til dialog. Dialog var ikke noe for han så lenge SIAN ikke straks sluttet å forfekte sitt syn.

Nå skaper han støy og motstand med å gå til media og snakke om bønnerop fem ganger i døgnet 7 dager i uka. Han må jo skjønne at det blir bråk, selv om han sikkert og høster ære og respekt i deler av det islamske miljøet.

Rett før Gondal kom med sitt utspill om de 35 ukentlige bønneropene hadde Yousuf Gilani,som han jo har vært I strid med flere ganger før, vært ute i pressen. Gilani som har engasjert seg i å skape dialog mellom ulike religioner og nasjonaliteter har en helt annen tilnærming til problematikken. Han uttaler:

 Når du leser kommentarfeltene og alt raseriet som dukker opp, så er jeg redd for at å innføre bønnerop vil være å helle bensin på bålet. Det skremmer meg når jeg ser debatten. Hvis muslimer og menigheter skal vise det gode ansiktet til religionen, så bør man fokusere på andre ting enn dette.

Jeg synes Gilani har en smartere tankegang, og det er den tankegangen moskeen har fulgt til nå.

I likhet med at noen må provosere er det selvsagt også noen som må la seg provosere.
I denne saken er det (i tillegg til Bunnytrash)  Jon Helgheim.
I motsetning til Nasir Gondal trenger jeg ikke google Jon Helgheim for å huske hvor jeg har det navnet fra.  Jon Helgheim representerte Fremskrittspartiet og Buskerud på stortinget i forrige periode. Buskerud er jo valgkretsen min så jeg har rimelig kontroll på stortingspolitikerne herfra.  Helgheim var og innvandrerpolitisk talsmann for Frp, og har mange ganger de 4 siste årene kommet med uttalelser som virkelig har provosert meg.

Helgheim fikk ikke fornyet tillit i Buskerud Frp, kom seg på en plass på lista til Oslo Frp, men kom ikke inn som fast representant.

Helgheim starter en underskriftskampanje mot bønnerop i Norge.
Da Bunnytrash sjekka var det 10.450 mennesker som hadde signert.  Bunnytrash synes det er alt for få.  Jeg regner med at han er en av de 10.450 som har signert. Han oppfordrer derfor sine blogglesere om å signere dette oppropet.

Jeg er en av Bunnytrash sine blogglesere. Jeg kommer ikke til å signere. Tror ikke Bunnytrash blir overrasket over å lese det.

Jeg kan se at det å bo i nærheten av en moské hvor man roper ut bønnerop 35 ganger i uka kan oppleves som støyforurensing. Da vi var på studietur i Tyskland på 80 tallet bodde vi i et pensjonat som lå vegg i vegg med en kirke. Den kirken kimte med klokkene hvert kvarter. Ja, og selvsagt timeslagene hver hele time. 10 slag klokka 10, 11 slag klokka 11….  Studenter med lange, slitsomme kvelder på forskjellige Bierstuber og store mengder Asti Martini på dagtid satte ikke akkurat pris på de kirkeklokkene.

Jeg regner med at det kun er muslimske bønnerop underskriftskampanjen til Helgheim handler om. Men hva med høylytte gråtekoner? Hva med kirkeklokkene?

Hvis problemet er støyforurensing, så må innkalling til religiøse seremonier ved hjelp av lyd over et visst nivå være det man ønsker å forby.  Og da ligger vel også kirkeklokkene tynt an?

Hvis man ønsker å forby Islam derimot, slik jeg tror det innerst inne ligger i Helgheims forslag. Det var vel han som tilbød en ung muslimsk jente penger for å ta av hijaben? Ja, da er det en underskriftskampanje mot religionsfrihet. Det strider mot et samfunn hvor alle har like rettigheter, rettigheter jeg synes hører hjemme i et åpent og inkluderende samfunn.

Nei, Bunnytrash. Jeg vil ikke skrive under på en underskriftskampanje mot bønnerop, eller mot religionsfrihet.

Derimot tror jeg på dialog. På respekt. På forståelse.  Moskeen har lagt sine planer på is. Gilani sier at å innføre bønnerop vil være som å helle bensin på bålet.

Gondal valgte da å komme løpende med bensinkanna. Den fyren liker konflikt. Og Helgheim  som heller ikke er konfliktsky har lighteren klar og tenner på branner så godt han kan.

Plutselig gjelder ikke saken ett to minutters bønnerop en gang i uka på Fjell. Men 35 ukentlige bønnerop fra Norges 220 moskeer. Tallet 220 har jeg fra siden til Human Right Services, så jeg regner med at det ikke er en underdrivelse. Å si at 220 er nærmere 300, slik Bunnytrash skriver er en aldri så liten overdrivelse.

Ett bønnerop på 2 minutter har altså blitt til 770 bønnerop.  Er det flere enn meg som ser at dette er fjæra som ble til en hel hønsegård?

Helgheim vil aldri klare å få et flertall i Stortinget mot bønnerop eller Islam i denne stortingsperioden. Han er ikke en gang i posisjon til å fremme et slikt forslag.

Slik jeg leser saken er det for tiden ikke fare for bønnerop I Drammen den nærmeste fremtiden. Bunnytrash kan puste lettet ut. Og kommer det et bønnerop et par minutter en fredag, så vil det være langt mindre støy enn det som høres fra Marienlyst stadion når Godset spiller hjemmekamp.

 

3 kommentarer
    1. De fleste av oss har nok noen tanker rundt dette med bønnerop vil jeg tro. Og jeg håper inderlig ikke at det vil få fotfeste noe sted i dette landet med bønnerop, enten det er fredag eller andre dager. Vi har ikke noen tradisjon for islam og bønnerop i Norge. Og de aller aller fleste med islam som religion har selv i utgangspunktet valgt å komme til Norge, og bosette seg i Norge (nå snakker jeg om første gangs innvandrerne). Da skal de selvsagt få ha sin religion, men de skal ikke pådytte den oss andre som ikke har bedt om å få den hit. Det er våre kirkeklokker som skal lyde, og de fleste lyder kun når det er noe som skjer, altså gudstjenester, bryllyp, begravelser og sånne ting. Jeg respekterer alle at de har sin religion, det er godt for de fleste å ha noe å tro på. Men de bør også respektere sin neste, for å ha sin tro, eller mangel på tro. Ønsker de så gjerne å ha bønnerop, ja så får de reise og bosette seg i et land hvor bønnerop er en del av hverdagen og kulturen.
      Ikke la dem få bønnerop her på fredagen nei. Mye vil ha mer. Gir man noen lillefingen, forsyner de seg snart av hele hånden. Vis respekt for det landet og den kulturen en er bosatt i. Noe annet blir for dumt. Man kan fint tro på sin gud uten at det skal gaules ut 5 ganger i døgnet i et land hvor det ikke hører hjemme med sånt!

      1. Islam er Norges nest største religion. I 2017 var det trolig om lag 200 000 muslimer i Norge.
        Mange av disse er andre eller tredje generasjon innvandrere.
        I like liten grad som vi ved å kime med kirkeklokker pådytter dem vår religion vil vel et 2 minutters bønnerop pådytte noen en religion.
        Du skriver at de bør respektere sin nestes tro eller mangel på tro. Det er jeg enig med deg i.
        Men den respekten bør vel gå begge veier?
        Og hva er egentlig norsk kultur?
        Er ikke det meste av vår kultur formet av impulser utenfra.?

        1. Norsk kultur er tuftet på gamle grunnverdier i Norge og Skandinavia blant annet. Og du har bilder av flere kirker i dette innlegget, blant annet stavkirker. Og de er skikkelig gamle. Og i skikkelig gamle dager hadde de ikke kirkeklokker i kirkene heller. Det hadde de ikke råd til oftest. Så sånn sett trenger man ikke det for min del. Jeg er lydsensitiv, så klarer meg helt uten den lyden. Bønnerop får jeg når jeg velger å feriere et sted hvor det er en del av det landets kultur. Men da har jeg selv valgt å reise dit. Og betalt gruelig mye penger for det i tillegg. Jeg vil ikke ha det med meg hjem fordet.
          Jeg har vært samboer med en muslim, så jeg vet godt via ham hva de snakker om oss norsker når de tror ingen av oss hører det. Og det er ikke pent det de sier og tenker om oss (det gjelder sikkert ikke alle, men visstnok veldig mange). Så nei takk til bønnerop, samme hvor mange minutter det varer. Bønnerop kan de ha trådløst via øreklokker som kun de selv hører, de som ønsker det. Jeg har ikke noe imot at det bor folk fra mange kulturer og religioner i landet vårt. Men vi er ikke så mange i dette landet at vi skal trenge å internasjonalisere oss totalt. Vi må få lov til å ha vår egen kultur, uten å blande inn så mye annet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg