Bygge landet… eller ei skohylle…

Jeg tilhører ikke den generasjonen som bygde landet. Jeg ble født etter at landet var ferdig bygget. Einar Gerhardsen hadde gitt seg som statsminister året før jeg ble født.

Høvdingen måler egen og andres storhet i hvor mange hus de har bygget. Han har i følge egne beregninger bygd 20. Jeg har ikke bygd noen hus. Bygd hus? Jeg har problemer nok med å montere et flatpakka møbel fra IKEA.

Men i dag tenkte jeg å prøve meg på akkurat det. Ikke bygge et hus, altså. Men montere et flatpakka møbel. Ikke store greiene. Ei skulle fra Jysk. Hvor vanskelig kan det være liksom?

Jeg ble litt betenkt når jeg så bruksanvisningen. Fire sider med liten skrift og store varseltrekanter ….  Men denne kjerringa er ikke den som gir opp slik med en gang.

Fire stenger skal skrus fast i den ene sidevangen.  Det gikk…om kanskje ikke helt greit… Så gikk det. 6 stenger skulle så plasseres i noen hull på denne sidevangen og så skulle alle 10 pinnene treffe sine hull på motsvarende sidevang….  Det var ikke like enkelt. Gamle Gubben Grå sto godmodige og iaktok kjerringa.

Så klarte han ikke holde seg unna. Han måtte hjelpe til. Og det verste ikke lenge før skihytta var fiks ferdig. Team-work er tingen.

4 kommentarer
    1. Ja, det er ikke måte på hvor mange advarsler det finnes på sånne bruksanvisninger, – er gjerne mer av det enn det man trenger for få montert eller få igang ting! Selv om du ikke har bygd hus, så har du visst bygd ei skihytte (selv om jeg synes den er i minste laget, hihi. 😉 😉 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg