Der gikk den ferien i vasken…

Lyden av telefonen til Gamle Gubben Grå skar gjennom den stille formiddagen. Monologen i den andre enden av tråden hadde ikke vart lenge før jeg forsto at det var Svigermor som ringte.  Det er ikke telefonsamtaler med Svigermor, men endeløse monologer. Gamle Gubben Grå får knapt inn et ja, nei og hm med jevne mellomrom. Ikke det at jeg tror det plager han.

Da samtalen er over lurer jeg på hvordan det står til med den aldrende dama. Jeg har ikke sett henne siden februar da hun dro til sitt andre hjem i Spania.  Hun har vært så opptatt etter at hun kom tilbake til Norge rett før påske med medfølgende 14 dagers karantene.  I utgangspunktet er hun veldig sprek for sine 82 år, men jeg vet jo at slikt fort kan snu i den alderen.

Gamle Gubben Grå sier at det meste er greit. Vær noe med en nøkkel og noe beis som jeg ikke helt forsto. Jeg lot det ligge. Så kom en oppramsing av hvordan hun skal pendle frem og tilbake mellom hytta og leiligheten de neste dagene. Jeg hører sånn halvveis etter.  Men så kom noe som får meg til å spisse ørene:

“Og så skulle jeg komme på hytta på tirsdag” . Skal Gamle Gubben Grå reise på hytta til Svigermor til uka? Men jeg har jo ferie! Ferie for meg er at vi tar dagene som de kommer, men at vi er sammen.  “Jeg har jo ferie….” sier jeg.  Men som vanlig til døve ører. Svigermor har talt, og da blir det slik. Det blir alltid slik Svigermor ønsker. 30 års samliv har lært meg det.

“Hvor lenge skal du være der?” spør jeg forsiktig. “Til lørdag eller søndag” svarer Gamle Gubben Grå og fortsetter ” Jeg har en avtale på mandag”.

Så skal jeg altså tilbringe den midterste ferieuke mi alene. .. Jeg kjenner klumpen i magen, og blir trist. Ikke rødglødende forbanna som så mange ganger før når Svigermors kommandoer ødelegger mine planer. Jeg har ikke energi til rødglødende raseri for tiden. Men jeg hadde virkelig trengt disse tre små ukene sammen med Gamle Gubben Grå

12 kommentarer
    1. Åh..så dumt at dere ikke får bestemt over de stakkars 3 ferie-ukene selv😢 De som er så innmari tiltrengte og etterlengtede. Jeg håper VIRKELIG at du får en hyggelig og avslappende ferie likevel. Blir det for ensomt så si i fra😚 Jeg er en del oppegående i perioder nå.
      Ha en fin dag😊

    2. NÅ føler jeg med deg… Jeg hadde nok ikke tålt det like stilltiende som deg. Jeg hadde hylt av frustrasjon i en halv time, og så måtte jeg nok resignert, jeg også.

      1. I 30 år har jeg hylt ut min frustrasjon over Svigermor som tror verden snurrer rundt henne. Vi andre er kun statister. Til i gen nytte. Jeg orker ikke bruke en feriedag på krangling.

    3. Jeg er vant til at mannen min prioriterer jakt når han har ferie, så vi har bare en uke ferie sammen hvert år. Likte det ikke da barna var små, da var det en masete og litt slitsom ferie 😀
      Men nå nyter jeg ferie alene på hytta i to uker, og nyter like mye den uken vi har sammen 🙂
      Elsker ham, og vet han koser seg med gutta de to ukene, så unner ham det!
      Men nå er jeg også en person som stortrives i eget selskap, stillhet, ro, og tid til å fundere. Kanskje med ett glass vin og en god bok 🙂

    4. Føler med deg, kjenner til det🙄Men er d ikke en mulighet for at du bare blir med? Så kan du jo fortelle hvor skapet skal stå om det heller den veien🤗?livet er for kjipt aha..til å la kjipe mødre forsure. Veit det ikje er lett altså, men du! Du har trossalt ferie, ikke gå helt nedi kjellern a! Sikker på at det er fler enn meg som venter på oppdatering om den sære nærtagende kokken i nord😂👌😂😁😘🥰

      1. Jeg kan selvsagt bli med…. Men 5 dager på hytta med meg og Svigermor …… Det blir fort ikke ferie for noen. I det minste ikke hvis jeg skal begynne å plassere skap…..
        Så kanskje jeg bare må finne på noe gøy uten Gubben

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg