Ekle ting litt for tidlig på morgenen…..

 

I dag vurderte jeg i noen sekunder vlogging. Grunnen til det er selvsagt at Isabelle Eriksen på toppen av blogglista har en videoblogg som innlegg.
Jeg vurderte det som sagt noen sekunder. Det var helt til jeg fikk startet videoen hvor Isabell Eriksen legger ut om “Ekle ting du ikke visste om kroppen din – æsj”  Vel, jeg skal spare folk for å se denne kjerringa her snakke engasjert på inninnpust og utpust om ekle ting innen menneskekroppen.  Ikke det at jeg ikke vet om noen ekle ting om kroppen, langt mer ekle ting enn de Isabell tar opp… Jeg har jo arbeidet 30 år i helsesektoren, og har til og med en treårig høgskoleutdanning innen faget.  Som dere skjønner er det veldig, veldig, veldig, veldig mange ekle ting jeg vet om menneskekroppen.. Det er vlogging, denne kjerringa live, jeg vil spare dere for.

I motsetning til Isabell tilstreber jeg at de faktaene jeg kommer med er fakta, og ikke bare noe jeg har hørt eller lest på nettet.
Hikke er ufrivillige, regelmessige sammentrekninger i mellomgulvsmuskelen og andre pustemuskler som medfører rask innsuging av luft i luftveiene, brått avbrutt av at strupelokket lukker seg og den karakteristiske hikkelyden oppstår.  Vanligvis skyldes hikke av hurtig matinntak, kaldt dikke, alkohol, stress eller operasjoner og er helt ufarlig og går over etter kort tid.
Sliter du derimot med langvarig hikke, over dager, uker kan det skyldes skade i sentralnervesystemet som hjerneslag, hjernesvulst eller MS (multipel sklerose.) Det kan og skyldes irritasjon av nerver i brysthulen som følge av brysthinnebetennelse, hjerteinfarkt, lungebetennelse og mellomgulvsbrokk eller irritasjon av mellomgulvsmuskelen fra magesiden som for eksempel ved galleveissykdom eller kreft.  Langvarig hikke kan og skyldes irritasjon av nerver i halsregionen som for eksempel ved struma eller lymfekreft.

Der regner jeg med at jeg har fått fylt opp ventelistene hos en god del fastleger etter sommerferien, og mulig fått noen sarte sjeler til å løpe hikkende til nærmeste legevakt. Men jeg lovet dere ekle ting, ikke sant?

Nysing, reflektorisk utløst, plutselig og eksplosiv utånding gjennom munn og nese slik at slimpartikler fra nese, munn og svelg slynges ut med stor kraft. Nysing utløses ved kjemisk, mekanisk eller termisk irritasjon av visse deler av neseslimhinnen, og kan også utløses av sterkt lys.
Jeg liker slike medisinske faktabeskrivelser.  Er de ikke ekle?

Svetting er kroppens måte å regulere kroppstemperaturen på.  Du svetter når du blir varm, enten på grunn av høy temperatur eller økt aktivitet. En helt normal og nødvendig fysisk reaksjon.
Svetteproduksjonen kan også øke etter inntak av sterk krydret mat og drikke. som koffein og alkohol.  Det samme kan overforbruk av tabletter som Paracet (tabletter som inneholder Paracetamol)eller morfinpreparater.
Andre årsaker som kan føre til økt svetteproduksjon er hormonforstyrrelser som ved for høyt insulinnivå i kroppen (lavt blodsukker), Vanligvis hos diabetikere etter at de har tatt blodsukkersenkende medikamenter. For mye thyroxin, for lite testostoron (hos menn)  og svetteproduksjonen øker også gjerne hos kjerringer i overgangsalderen.
Økt svetteproduksjon kan og skyldes feber, tuberkulose, hjerteinfarkt, malaria og lymfekreft.
Og der regner jeg med at du begynt å svette….
Nedsatt svetteproduksjon er det vel få som ser på som noe problem.  Men det betyr jo at kroppens evne til å regulere kroppstemperaturen er nedsatt, og burde jo være enda mer bekymringsfullt.
Det kan skyldes bruk av antipsykotika, medisiner som brukes ved psykiske lidelser (som jo er så inn nå for tiden) infeksjoner i svettekjertlene, dehydrering og heteslag,
Begynte du ikke å svette nå? Ring legen!

Rødming.  Helt ufarlig og ganske vanlig.  Følelsesmessige stimuli får blodårene på halsen og ansiktet til å utvide seg, og vi får en rødere hudfarge.  Pinlig i noen situasjoner, men i grunn bare søtt.
Men noen ganger kan man rødme uten at det er noen emosjonelle, følelsesmessige, årsaker. som ved fysisk aktivitet eller sterk varme.  Da blir i hvertfall jeg rød i toppen. Det kan oppstå hos kvinner i overgangsalderen når Østrogennivået synker. (Ikke vits å spørre en ildrød kjerring om hun har kommet i overgangsalderen. Det pleier sjelden å få rødfargen til å avta – heller tvert i mot…) Medikamenter, alkohol og noen matvarer kan og få folk til å rødme.
Hudsykdommen Rosacea kan i noen tilfeller ha en forhistorie med økt rødming.
Det finnes også sjeldne sykdommer som Carcoionid som fører til rødming.
Fastlegene blir ikke arbeidsledige i høst. Ikke vi på røntgen heller.  Carcoionider vanskelig å diagnostisere.  Gjennomsnittlig tar det 9 år fra symptomene dukker opp til diagnosen er stilt. CT; MR og ultralyd kan gi misstanke, men kan være vanskelig å oppdage.  Sikker diagnostisering gjøres med vevsprøve fra selve svulsten. (Og da må man jo finne den først.)
Regner med at jeg med denne opplysningen sikret inntektsgrunnlaget til en god del røntgenavdelinger og røntgeninstitutt.

Synes du jeg er ekkel som deler så mange virkelig ekle fakta som kan bidra til å øke sykdomsangsten i befolkningen? Hva er vitsen med det liksom?  Vel, i dagens samfunn er helse – også i det offentlige buisness som blir drevet etter bedriftsøkonomiske prinsipper. New Public Management.  Jeg bare sikrer inntektsgrunnlaget for det offentlige helsevesenet.  Buisness as usual. Det er penga som rår.

 

 

5 kommentarer
    1. *ler hjertelig* Jepp, den satt tenker eg MoHaaa
      En herlig start på dagen så nå kan eg fortsette med det eg skal gjøre 🙂

      Ha en flotters dag 🙂

      Vibbedille

    2. Skremmer ikke meg, – jeg er herdet. Du glemte å beskrive snørr og grønne buser..bør gjøres når folk holder på med frokosten ved pcen.
      Sånn ellers: Gratulerer med 64 på listen. Det går opp og ned hele tiden, som en heis.

    3. Sliter mest med svette, ikke vanlig, men sånn i “røkk”..:-D Gjort siden jeg var ca 40 😛 En tidlig overgangsalder som ser ut til aldri å gi seg på DET området. Har hørt det kan skje, så stresser ikke 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg