En liten landsbyidyll

Like nord for Hønefoss ligger Jevnaker.  Stedet er kjent både for Hadeland Glassverk og Kistefoss-skulpturpark og kunstsenter. Du kan lese mer om  Kistefoss  her   Men i dette innlegget har jeg tenkt å fokusere på selve tettstedet Jevnaker, eller Jevnaker sentrum, om du vil.

Jevnaker sentrum er en liten landsby ved sørenden av Randsfjorden med butikker, vinmonopol, kafeer og alt det som hører et sentrum til.  Gamle, flotte hus, store velholdte hager en skikkelig idyll.  Jeg liker å ta med meg hund og rusle rundt der oppe.  Liker det litt søvnige landsbylivet.

Det er og litt nostalgi og mimring forbundet med Jevnaker for min del.
Når jeg var liten og Mamma ennå ikke hadde førerkort måtte vi ungene og Mamma ta bussen når vi skulle besøke Mormor og Bestefar som bodde i Ringelia, litt lengre oppover vestsida av Randsfjorden.
Da var det buss-bytte på Jevnaker.

Og siden Mamma hadde sin tante Kari, og sine kusiner Marry og Aud boende på Jevnaker, gikk vi ofte på besølk mens vi ventet på buss videre.

Etter at Mamma fikk førerkort var det og ofte stopp på Jevnaker på våre turer oppover til Bestefar (Mormor døde før Mamma fikk førerkort) For Mamma hadde Jevnaker vært hennes ungdoms “paradis”.  Hun syntes hun var kommet til byen når hun kom til tanta og kusinene på Jevnaker. Mye nostalgi også for henne.

Jeg har vel fremdeles noen fjerne slektninger på Jevnaker, noen tremenninger og slikt,  Men ingen jeg har kontakt med.  Men jeg liker fremdeles å gå rundt der, mimre litt og ja som jeg sa i sted, nyte landsbylivet.

Er du på Hadeland Glassverk eller Kistefoss en gang bør du og ta turen innom sentrum.

8 kommentarer
    1. Jevnaker er et flott sted. Har vært der flere ganger. Min samboer har søskenbarn der, og min svigermor er fra Hønefoss. Har faktisk vært både på Kistefoss og Hadeland glassverk. Flotte opplevelser.

    2. Jeg bodde der fra 1980 – 1990. Alltid i mitt hjerte. Vi har venner der, og er innom når vi kan. Sentrum heter forresten Nesbakken, uvisst av hvilken grunn. Det er sikkert en historie bak. Besøkte Kistefos for første gang for to år siden da the Twist åpnet. Spektakulært! Ellers var Glassverket stedet hver 17. mai da ungene var små. Og gjerne ellers også. Jevnaker er vakkert uansett hvilken vei du kommer fra, Randsfjorden er et selvfølgelig midtpunkt, som bygda beveger seg rundt. Ahh, jeg blir nostalgisk!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg