Er det lov å kjøpe julegave til seg selv?

 

I dag har det vært den store julegave handledager for min del.  Jeg begynte allerede i januar, så mange gaver har vært på plass lenge, men det er alltid noen igjen. Og så litt påfyll. Bør være omtrent samme verdi til for eksempel alle tanteungene.  Så i dag har jeg farta rundt i Hønebyen og kjøpt julegaver, og i kveld tok jeg med meg Gamle Gubben Grå og dro på Sandvika-senteret.   Har fått unna de aller fleste gavene nå, og er virkelig fornøyd med dagens innsats.

Men  så er det en ting jeg vil ta opp med deg som leser denne bloggen.   Er det innafor å kjøpe julegave til seg selv?
Jeg har jo lest på nettet og fått med meg at selvutnevnt jule-politiet mener at vi ikke må snakke om hvit jul. For da kan vi krenke sarte sjeler på Vestlandet. Og at nissen ikke lengre kan spørre om det er noen snille barn til stede. Da står vi i fare for å krenke foreldrene til de ungene som,til tross for foreldrenes manglende oppdragelse,  har et snev av selvinnsikt og samvittighet og vet at de ikke alltid har vært englebarn.  Jeg vet ikke hvordan nissen oppfører seg hos dere, men jeg vet at da jeg var liten, og måtte tenke litt godt etter om jeg bare hadde vært snill så opplevde jeg aldri at nissen ikke ga oss gaver.  Vi fikk julegaver av nissen hvert r alle tre søstrene, selv om nissen sikkert var klar over at vi ikke var snille 24/7.  Jeg regna med at det var noe sånn tilgivelse med i bildet- Akkurat som Gud, som vi lærte at kunne tilgi oss våre synder og rampestreker.
Det med Gud og synder og rampestreker som ble tilgitt hadde visst noe å gjøre med en fyr som hette Jesus og som ble spikra opp på et kors for at vi skulle slippe for mye kjeft når vi ikke oppførte oss helt etter boka.
Men uff, han derre Jesus må vi ikke nevne nå i juletiden, for da kan vi krenke alle humanetikerne og ateistene.

Men nå taster jeg meg jo reint bort.
Det var julegaver det skulle handle om i dag.  Forda jeg kom hjem fra julegaveshopping i dag, ja da hadde jeg kjøpt to julegaver til meg selv.  Den ene er hjorten på bildet over.  Vil gjøre seg godt på peishylla i stua vår som er holdt i hvitt og gull nåe nissene blir pakket ned en dag i januar.  (Jada, jule-politiet, det er ikke en hvilken som helst dag i januar, men 13. eller 20. dag jul pynten skal vekk.)
Den andre julegaven jeg kjøpte til meg selv, var en Holmegaard vase som er så utrolig fin, og som var på tilbud.
Så nå lurer jeg da; Er det innafor å kjøpe julegave til seg selv?

 

10 kommentarer
    1. Det er veldig innafor! For jeg har gjort akkurat det samme. Bare jeg har pakka inn gaven – og så står det Til Marit. Fra Marit. på den. 😉 Ikke bare, bare med alle disse krenka folkene rundtforbi for tia.

      1. Godt å høre at det er innafor. Jeg har ikke pakket den inn og satt på navnelapp, Svigermor er her på julaften og hun ville sikkert tolke det på ett eller annet negativt vis. Jo færre diskusjonstemaer som dukker opp desto bedre…

    2. Jeg kjøper nesten alltid julegave og bursdagsgave til meg selv. Det fortjener jeg tenker jeg. En kan unne seg en litt dyr ting i året om en later som det er bursdags- og julegave til seg selv. Kan en ikke?

    3. Det er helt klart innafor! ☺️ Jeg har kjøpt julegave til meg selv i flere år (juleplatte fra P.P), og så vil gubben at jeg kjøper julegave til meg selv så han slipper, hehe. 😉 Ønsker deg og dine en riktig GOD JUL! 🎅🎄🤶

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg