Et spennende brev i posten…

I dag fikk jeg et brev i posten som fikk meg til å smile da jeg fat det i postkassa.  Jeg visste godt hva det inneholdt. En skatt jeg hadde funnet og kjøpt på finn en kveld i forrige uke.

En utstillingskatalog fra en utstilling kunstneren Eilif Petersen holdt i Christiania Kunstforening i april 1925, altså for snart 100 år siden.

Ja, jeg vet at jeg har mange sære interesser, og muligens for tiden litt vel god tid til å dyrke de. En utstillingskatalog for en 97 år gammel kunstutstilling av en muligens nesten glemt kunstner. For hånden på hjertet folkens; Hvor mange av dere forbinder noe som helst med kunstneren Eilif Petersen – eller Hjalmar Eilif Emanuel Petersen, som han egentlig het?

Jeg kommer ikke fra noen kunstinteressert familie. Likevel har jeg hørt om kunstneren Eilif Petersen siden jeg var barn – eller ungdom. Og det var Bestemor som først fortalte om han.

Bestemors familie leide ut deler av huset på gården sin Sør-Pjåka til sommergjester. En av de sommergjestene var Eilif Petersen. Han var så begeistret for gården at da han senere bygde en villa på Lysaker kalte han den Villa Pjåka.
Det var historien slik jeg fikk den fortalt da jeg var liten.

I løpet av sommeren har Petersen dukket opp i flere samtaler med Høvdingen, og jeg har kommet til at vi vet i grunn ikke alt for mye om kunstneren – og jeg har vel og vært litt nysgjerrig på om det at han kalte huset sitt for Pjåka virkelig stemmer.
Etter litt nettsøking har jeg funnet ut at det gjør det! Villa Pjaaka har adresse Bombakken 4 og ble utskilt fra Fornebu Hovedgård i 1894. Opprinnelig eier var – nettopp maleren Eilif Petersen. Villaen sto ferdig i 1897.

Bestemor var født i 1904. Altså var det antakelig før hun ble født at maleren var sommergjest på gården.  Men det er familien vår som har eid og drevet gården siden før Eilif Petersen ble født, så det må ha vært mens vår familie drev gården.

Eilif Petersen ble viet i Norderhov kirke, i 1879 med Inger Birgitte Cecilie Nicoline Bache Ravn f. Gram. Siden Norderhov kirke er her, så har han eller i det minste hans første kone tilknytting til området. Jeg vil anta at somrene han var i “vår” Pjåka må ha vært før 1879.  Etter det var de sikkert sommergjester på gården kona kom fra. Med det navnet bør det være en storgård.

Vel, nå sitter jeg med en snart hundre år gammel katalog som forteller om noe av kunsten og kunstnerkarieren til Eilif Petersen, kunstneren som har gått rundt på gården hvor jeg og bodde i mange år.
Nå skal jeg lese meg ytterligere opp på kunstneren, og så skal jeg dra på leting etter kunstverk han har malt. Ikke for å kjøpe, men for å se. Jeg vet at han har malt flere altertavler. I Heftet jeg sitter med i hånden står det at flere av kunstverkene hans var i Nasjonalgalleriet på den tiden. Forhåpentligvis er de fremdeles i offentlig eie. Kanskje er noen av de utstilt i det nye Nasjonalmuseet?
Dette kan bli spennende og være utgangspunkt for mange fine utflukter for Gamle Gubben Grå og meg.

 

13 kommentarer
    1. Da blir det å oppsøke det nye museet…jeg tittet inn i 5 minutter sist, men hadde ikke tid til å kjøpe billett den dagen..
      Så det blir utover høsten..
      Herlig historie…Og for et brev, med alle de fine frimerkene da, sjeldent å se nå!

      1. Ja, jeg visste hun hadde tilknytting til godset. Eilif Petersen har malt bilder som henger der, eller mulig det var selve veggene han dekorerte (hevder i det minste Pappa)

        1. Åh, så moro! Familien til kona hans var nok litt kunstinteresserte siden maleren Christian Skredsvig bodde der litt og de var venner av Asbjørnsen og Moe.

    2. Morsomt å lese om Pjåka og Eiliv Petersen. Og lykke til med å finne bilder av ham! Ett bilde av bildene hans er nokså lett å få tilgang til for den som bor på Ringerike, for det finnes i Norderhov kirke! I følge Wikipedia heter maleriet “Den tornekronede Kristus”, men det står ikke hvor i kirken det henger. (Se tekst like over kartet til venstre på siden):
      https://no.wikipedia.org/wiki/Norderhov_kirke

    3. En ting til: Grev Wedels plass auksjoner har tydelig vis solgt mange bilder av Eiliv Petersen, og bilder av bildene ligger på hjemmesiden deres! https://gwpa.no/nb/artists/304
      Min interesse for Eiliv Petersen skyldes at storesøsteren til hans første kone Nicoline var min tippoldemor Reinholdine Gram, kalt Ninna. Hun bodde mesteparten av livet i Kristiansand, men ellers vet jeg egentlig ikke så mye noen av dem, så det du har skrevet var interessant å lese!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg