Får ikke tatt farvel

I dag skulle jeg ønske jeg var i begravelse….
Ønske at jeg var i begravelse…  Det høres litt feil ut.  Det er vel ingen som ønsker å gå i begravelser hvis man kan slippe.
Men jo, i dag skulle jeg ønske jeg var i begravelse.  At jeg kunne sitte i en fullsatt kirke. Se den hvite kisten, kransene.  Høre minneordene og stille ta farvel…
Det er ingen i nær familie, nær vennekrets eller nært bekjentskap som har gått bort.  Bare en person som på sin måte har betydd noe for meg.  Og jeg skulle så gjerne vørt i begravelsen og tatt et siste farvel.  Hadde det ikke vært for korona-situasjonen og begrensninger det setter på oss alle, selv på å delta i begravelser, hadde jeg vært der. Sittet på en av de bakerste radene og tatt et stille farvel.  Jeg vet det er flere av oss som føler det slik i dag. Men vi er ikke blant de nærmeste.  Det er så mange som var nærmere enn oss. Så mange som fortjener og trenger de få tilmålte plassene i kirken bedre enn oss.

Det er den andre begravelsen under korona-situasjonen jeg ikke får deltatt i.
Det andre mennesket jeg ikke får tatt avskjed med slik jeg skulle ønske.
Det føles sårt-

Jeg er ikke den som går i mange begravelser.  Utenom de som er familie kan jeg telle dem på en hånd. Foreldre til nære venner.  Ektefeller til kollegaer. Vært med Mamma i begravelser til folk fra min barndoms dal.  Et par kollegaer.. Mulig jeg må bruke litt mer enn fem fingre for å telle, men ikke mange.

Men disse  to hadde jeg følt for å ha deltatt i .
Ikke bare for å vise min medfølelse. Jeg kjenner ingen av de pårørende.
Ikke fordi jeg føler at det forventes at jeg møter opp.
Men rett og slett fordi jeg ønsket å ta en verdig avskjed. Først når man ikke har mulighet til å delta forstår man hvor viktig og riktig slike rituelle tradisjoner er.

 

 

5 kommentarer
    1. Ja, det har du rett i, det siste du skriver her. Det er mye som har kommet for dagen etter korona kom. Viktige ting som vi før tok for gitt, men som nå har blitt forsterket og veldig verdifullt.

    2. Vi har måttet endre mye etter coronaen. Måttet tenke igjennom mye om måten vi gjør ting på. Rart. Og litt sårt innimellom. På noen områder sunt. Litt av hvert..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg